سازمان ثبت احوال اعلام کرد: کسانی که تاکنون هیچ‌یک از کارت‌های شناسایی ملی و یا کارت هوشمند ملی خود را از سازمان ثبت احوال دریافت نکرده‌اند و واجد شرایط دریافت کارت هستند تقاضا می‌شود، جهت ثبت نام هر چه سریعتر اقدام کنند.
کد خبر: ۱۲۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۴ 30 October 2015
 سازمان ثبت احوال اعلام کرد: کسانی که تاکنون هیچ‌یک از کارت‌های شناسایی ملی و یا کارت هوشمند ملی خود را از سازمان ثبت احوال دریافت نکرده‌اند و واجد شرایط دریافت کارت هستند تقاضا می‌شود، جهت ثبت نام هر چه سریعتر اقدام کنند.

به گزارش تابناک یزد، سازمان ثبت احوال کشور در خصوص ثبت نام کارت هوشمند ملی اطلاعیه ای را صادر کرد.

حمید پارسایی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، میهمان پیشخوان خبر صبح شبکه خبر درباره فراخوان ثبت نام کارت هوشمند ملی گفت: از سال 1380صدور کارت ملی کاغذی یا همان قدیمی در سازمان ثبت احوال شروع شد و نزدیک به 60 میلیون نفر این کارت را دریافت کردند و از حدود دو سال قبل صدور کارت ملی هوشمند شروع و حدود 3.5 میلیون کارت تا به حال صادر شده است که روند افزایشی دارد. در این میان افرادی هستند که در کشور هیچ کدام از این کارت ها را دریافت نکرده اند که به هرحال اولویت با این افراد است که باید مراجعه کنند. مجموع این افراد در خارج و داخل کشور، دومیلیون و نهصدهزار نفر هستند که حدود1 میلیون و هشتصدهزار نفر از این افراد یارانه دریافت می کنند و باید به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست کارت هوشمند ملی را بدهند.

او درباره فرایند ثبت نام کارت هوشمند ملی گفت: در ادارات شهرهای کوچک به ادارات مراجعه می کنند، ولی در شهرهای بزرگ هم به ادارات و هم به دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر پست مراجعه می کنند.

او درباره تعویض کارت های ملی قدیمی با کارت های ملی هوشمند گفت: فعلا کارت های ملی قدیمی اعتبار دارد؛ امام کسانی که فاقد کارت هستند در اولویت هستند؛ ضمن اینکه منعی برای افراد دارای کارت ملی قدیمی وجود ندارد و آنها نیز می توانند برای تعویض کارت خود مراجعه کنند.

پارسایی با اشاره به اینکه تمام افراد داخل کشور اسناد هویتی دارند، گفت: تمام افرادی ایرانی داخل کشور سند هویتی در ثبت احوال دارند، اما آن آماری که در ابتدا به آن اشاره کردم، برای دریافت کارت ملی، به دفاتر ثبت احوال مراجعه نکرده اند؛ وگرنه سند هویتی، مثل شناسنامه دارند. تنها افرادی که می خواهند احراز تابعیت کنند یا مشکلی در این رابطه دارند؛ اسناد هویتی ندارند و می بایست با روند منطقی مراجعه به فرمانداری ها، استانداری ها و دیگر مراحل، مشکل را حل کنند.

او درباره فرایند دریافت شناسنامه گفت: دو نوع شناسنامه داریم، شناسنامه زیر 15 سال که همان  گواهی ولادت است که دربیمارستان های بالای 20 ولادت، سند آن صادر می شود. شناسنامه افراد بالای 15 سال متفاوت است، آن هم به دلایلی که مراجعه می کنند؛ به عنوان مثال با برای تعویض مراجعه می کنند، یا برای تغییر مشخصات مراجعه می کنند.

پارسایی در ادامه به فرایند تعویض شناسنامه اشاره کرد و گفت: افراد برای تعویض شناسنامه باید، به همراه شناسنامه قدیمی با سه قطعه عکس و تکمیل فرم مربوطه و واریز وجه مربوطه، برای تعویض شناسنامه خود به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

او درباره افرادی که متقاضی تغییر نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد هستند، گفت: برای این کار شرایط خاصی وجود دارد؛ مثلا برای تغییر نام، باید دلیل موجهی وجود داشته باشد؛ هر نامی قابل تغییر نیست. اگر در پسوند نام خانوادگی، نام مشاغل باشد؛ اینها قابل تغییر است. اگر افراد می خواهند نام خانوادگی خود را به طور کامل تغییر دهند؛ باید دلیل موجهی برای این تقاضا داشته باشند؛ به عنوان مثال نام خانوادگی نامتجانس و نامناسبی داشته باشند. بنابراین برای تغییر نام و نام خانوادگی می بایست یک دلیل منطقی و موجهی وجود داشته باشد. بعد از موافقت با تغییر نام خانوادگی، شرط دیگر این است که نام خانوادگی جدید در شهری که شناسنامه در آن صادر شده است، مربوط به شخص یا اشخاص دیگر نباشد، د این صورت آن نام خانوادگی به همراه یک پوند یا پیشوند ثبت می شود.

او افزود: درباره تغییر تاریخ تولد هم شرایطی وجود دارد؛ اگر بحث اصلاح تاریخ تولد است و این اصلاح بالای 5 سال باشد، باید به اداره ثبت احوال مراجعه کرده تا در کمیسیون تشخیص سن بررسی شود. اگر زیر 5 سال باشد و مباحث ابطال و صدور باشد، در واقع این ادعا باشد که شناسنامه مربوط به شخص مراجعه کننده نیست؛ باید به دادگاه مراجعه کرده و بر اساس حکم دادگاه در این مورد عمل می شود.

پارسایی درباره عکسدار کردن شناسنامه گفت: شناسنامه یا مستعمل است یا فاقد عکس است. در واقع زمانی که فرد 15 سال بشود، می تواند شناسنامه اش را عکس دار کند و فرد با عکس و گواهی هایی که برای احزار هویت می خواهند، مثل گواهی معتبر از مدرسه، مدارک معتبر عکس دار، یا درصورت نبودن این دو گواهی از طریق فرایند گرفتن گواهی از نیروی انتظامی، برای عکس دار کردن شناسنامه اقدام کند.

پارسایی در ادامه به تغییر عکس شناسنامه اشاره کرد و گفت: زمان دریافت شناسنامه جدید با عکس جدید در شهرهای بزرگ و کوچک متفاوت است. در بعضی شهرهای کوچک، حدود یک روز تا یک هفته صادر می شود؛ ولی در شهرهای بزرگ مثل تهران، بیشتر طول می کشد. مثلا به دلیل تراکم جمعیت حدود 1ماه تا 45 روز در تهران صادر می شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار