در سومین روز از شهادت خامس آل عبا (ع) و یاران و اصحاب با وفای ایشان عصر روز سه شنبه آیین نخل برداری در شهرستان مهریز برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵ 27 October 2015
این مراسم بر اساس یک سنت دیرینه در حسینیه های مختلف شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی مهریز با حضور پرشور مردم ولایتمدار برگزار شد .
در مراسم نخل برداری 13 محرم شهرستان مهریز ابتدا هیات های عزاداری به سوگواری پرداختند و سپس ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رثای شهدای مظلوم دشت نینوا اقامه عزا کردند .
آیین نخل برداری به عنوان کهن ترین آئین عزاداری مردم شهرستان مهریز همراه با سینه زنی و زنجیرزنی هیات ها، تعزیه و شبیه گردانی برگزار و نخل بر روی شانه های مردم به دور حسینیه ها چرخانده شد.
اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل برداری ﮐﻪ ﻗﺪﻣﺘﯽ 500 ﺳﺎﻟﻪ در مهریز دارد این مراسم را به یکی از اصلی ترین برنامه های عزاداری این استان تبدیل کرده و به طور معمول این مراسم در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا (ع) و شهادت حضرت علی (ع) در حسینیه ها و تکایای مهریز با شکوه و عظمت خاصی برگزار می شود.
در روستاها و شهر مهریز ﺣﺪود 50 ﻧﺨﻞ و 300 ﺑﺎب ﻣﺴﺠﺪ و ﺣﺴﯿﻨﯿﻪ وﺟﻮد دارد که در مناسبت های مختلف هر کدام از این نخل ها گردانده می شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار