پلیس با هرگونه رفتار و پوشش‌های نامناسب و نابهنجار در مراسم عزاداری و همچنین با زنجیرزنی بانوان برخورد می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 24 October 2015
پارسال در میان دسته‌های عزاداری تهران دختران و زنانی بودند که زنجیر می‌زدند، امسال پیش از آن‌که دسته‌های عزاداری در روزهای تاسوعا و عاشورا به راه بیفتد، پلیس اعلام کرده است که با زنجیرزنی زنان برخورد می‌کند.

پارسال در تعدادی از دسته‌های عزاداری تهران به‌ویژه در مناطق شمال شهر، تعدادی از دختران جوان شهر با لباس‌های سیاه در صف مردان ایستادند و زنجیر ‌زدند. در روزهای تاسوعا و عاشورا البته کسی به آنها اعتراض نکرد اما در بین جمعیت بودند افرادی که نزدیک آنها می‌شدند و از آنها می‌خواستند که از صف زنجیرزنان مرد بیرون بیایند. در همان روزها بود که تصاویری از زنجیرزدن زنان در تعداد دیگری از شهرها ازجمله کرمانشاه و شهرهای دیگر کشور در شبکه‌های مجازی منتشر شد. 

دخترانی که در دسته عزاداری امام حسین(ع) زنجیر می‌زدند هر کدام دلایل متعددی داشتند. 
بیشتر آنها می‌گفتند که زنجیر زدن برای امام حسین(ع) را نذر کرده‌اند. در آن زمان پلیس و مسئولان به حضور زنان در دسته‌‎های عزاداری اعتراضی نکردند، حالا پلیس اعلام کرده است که امسال با زنجیر زدن زنان در دسته‌های عزاداری برخورد خواهد کرد.

این خبر دیروز نخستین‌بار از کرمانشاه به گوش رسید و سرهنگ محمد رضا آمویی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه اعلام کرد: «زنجیرزنی بانوان در مراسم عزاداری به هر نحو ممنوع است.»

او با تاکید بر این‌که ماه محرم حرمت ویژه‌ای برای مردم ایران دارد، گفت: «قطعا پلیس با هرگونه بدعت و رفتارها و پوشش‌های نامناسب و نابهنجار در مراسم عزاداری این ماه برخورد خواهد کرد. با استفاده از آهنگ‌های غیرمجاز در عزاداری‌ها نیز برخورد می‌شود.» او در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که اگر مردم با چنین رفتارهای نابهنجاری مواجه شدند، منتظر برخورد پلیس نمانند و خودشان امر به معروف و نهی از منکر کنند.

ساعاتی بعد خبر ممنوعیت زنجیر زدن زنان و دختران در دسته‌های عزاداری در کل کشور منتشر شد و مشخص شد آنچه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی کرمانشاه گفته در واقع ابلاغی سراسری بوده است چرا که در تهران هم سردار محمد اشرفی، رئیس پلیس پیگیری نیروی انتظامی در مصاحبه‌ای برنامه‌های انتظامی و امنیتی پلیس را در عزاداری‌های تاسوعا و عاشورای امسال اعلام کرد و گفت: «پلیس با هرگونه رفتار و پوشش‌های نامناسب و نابهنجار در مراسم عزاداری و همچنین با زنجیرزنی بانوان برخورد می‌کند.» تاکید پلیس بر برخورد با زنان زنجیرزن آن هم درست پیش از شروع مراسم عزاداری گسترده و فراگیر تاسوعا و عاشورا نشان می‌دهد زنانی که در سال‌های اخیر به هر دلیل در دسته‌های عزاداری زنجیر می‌زدند، امسال در این زمینه با برخورد و تذکر پلیس مواجه خواهند شد. به گفته او، در تامین نظم و امنیت ایام محرم از همکاری و ظرفیت‌های برون‌سازمانی ازجمله بسیج، نگهبان محله، انتظامات هیأت‌های مذهبی و پلیس افتخاری استفاده شده است.

روزنامه شهروند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار