علم محله درویش یکی از شاخص‌ترین نمادهای تاسوعای حسینی در دماوند محسوب می‌شود که همواره با استقبال زیادی از سوی عزاداران همراه است.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱ 23 October 2015
در تاسوعای حسینی، شور و شوق و حال و هوایی خاص در چشمان عاشقان سیدالشهدا (ع) به چشم می‌خورد؛ در گوشه و کنار حسینیه‌ها و در محل‌های عزاداری چیزی جز تکاپوی عاشقان حسینی را نخواهید دید.

تاسوعای حسینی کوچک و بزرگ نمی‌شناسد؛ پیر و جوان برایش فرقی ندارد و هرچه وجود دارد، تنها برای خدمت به اباعبدالله الحسین(ع) است؛ کودکان و نوجوانان با در دست گرفتن کوچک‌ترین کار ممکن، خود را غلام اباعبدالله(ع) می‌دانند و با دلی پاک و حسینی به خدمتگزاری به عزاداران حسینی می‌پردازند.

هیچ‌یک از خادمان اباعبدالله الحسین(ع) خواب به چشمان خود راه نخواهند داد و در حال فراهم کردن مقدمات عزاداری در روز تاسوعا هستند.





* عشق و ارادت عزاداران حسینی به علم محله درویش دماوند

یکی از بزرگ‌ترین و حزن‌انگیزترین آیین‌های حسینی در دماوند، حمل علم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در محله درویش به‌عنوان شاخص‌ترین نماد تاسوعای حسینی در شهر دارالمؤمنین است.

این علم با قدمت چند صد ساله، هر سال عاشقان و معتقدان اباعبدالله(ع) را به‌سوی خود می‌طلبد تا حاجت آنها را مستجاب کند؛ علمی که به اسامی و آیات کلام‌الله متبرک و به نمادی اعتقادی بین مردم شهرستان دماوند و حتی فراتر از آن تبدیل شده است.

علم حضرت ابوالفضل(ع) محله درویش، هر ساله غروب تاسوعا در محوطه این محله بر دوش علم‌کشان قرار می‌گیرد تا همه افراد حاضر در جمع بتوانند آن را زیارت کنند؛ علم محله درویش به همراه هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی وارد سایر محله‌های دماوند می‌شود و رنگ و بوی عزاداری امام حسین (ع) را به هر انسانی که در آن مکان حاضر است، می‌بخشد.



هوای سنگین و حزن‌انگیز ورود علم حضرت ابوالفضل(ع) به محله‌های شهر دماوند، دل دردمند عاشقان حضرت سیدالشهدا(ع) را بی‌تاب می‌کند.

یکی از اعضای هیئت‌ امنای حسینیه محله درویش دماوند می‌گوید: افراد بسیاری با حضور در این هیئت و توسل به حضرت ابوالفضل(ع) حاجت گرفته و ارادتشان روزبه‌روز بر این امام همام افزون شده است.

حسین ملک‌جعفری ادامه داد: روی علم حضرت ابوالفضل(ع) که قدمت چند صدساله دارد، آیات و اسامی ائمه اطهار (ع) حکاکی شده است.



وی بیان کرد: این علم دو شب قبل از روز تاسوعا در حسینیه محله درویش شست‌و‌شو می‌شود و عزاداران همراه با روضه‌خوانی و سینه‌زنی گرد آن جمع می‌شوند و عزاداری می‌کنند.

عضو هیئت‌ امنای حسینیه محله درویش دماوند به حضور افراد خارج از شهرستان حتی شهرهای دور از تهران برای دیدن این علم و حضور در هیئت اشاره کرد.

ملک‌جعفری تصریح کرد: هر ساله شاهد حضور روزافزون زیارت‌کنندگان علم حضرت ابوالفضل (ع) هستیم که با شور و شوق خاصی در محل زیارت آن در محله درویش دماوند حاضر می‌شوند.



*تکاپوی جوانان در نقاط شهر

به گزارش فارس، با توجه به اینکه علم محله درویش دماوند با استقبال زیادی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی همراه است، این علم نزد دماوندی‌ها، به عنوان نمادی از علم حضرت عباس(ع) مورد احترام است.

گفتنی است، در میان تمام روزمرگی‌های برهه کنونی، شاهد تکاپوی جوانان حسینی در تمام نقاط شهر دماوند در ایام عزای حسینی هستیم؛ جوانانی که عزای حسینی و نمادهای آن را حفظ می‌کنند و نشان می‌دهند که اسلام زنده است.

وجود نمادهایی همچون علم حضرت ابوالفضل(ع)، نشان می‌دهد که ائمه اطهار (ع) و خداوند کریم شاهد و ناظر بر اعمال بندگان هستند و صدای استجابت دعاها به آسمان خدایی و حسینی می‌رسد.

شاخص‌ترین نماد تاسوعای حسینی در دماوند+عکس

شاخص‌ترین نماد تاسوعای حسینی در دماوند+عکس



منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار