معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست قزوین گفت: مهمترین اشکال غذا دادن به حیواناتی که در مجاورت با انسان زندگی می‌کنند این است که حیوان را تبدیل به حیوانی دست آموز می‌کند و روند طبیعی و فطری حیوان را تغییر می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۶۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲ 28 April 2024

به گزارش تابناک قزوین، رامین رمضانی با اشاره به تغییر زندگی حیوانات حیات وحش در مجاورت با انسان‌ها اظهار کرد: مهمترین اشکال غذا دادن به حیواناتی که در مجاورت با انسان زندگی می‌کنند این است که حیوان را تبدیل به حیوانی دست آموز می‌کند و روند طبیعی و فطری حیوان را تغییر می‌دهد، این موضوع خیلی اوقات در خانه‌ها و املاکی که خانه و باغ در مجاورت هم هستند دیده می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست قزوین بیان کرد: غذا دادن به حیواناتی که در کنار انسان زندگی می‌کنند چندین مشکل ایجاد می‌کند از جمله اینکه جمعیت حیوانات به طور آسیب‌زایی افزایش می‌یابد و موضوع بعدی این است که فضولات این حیوانات در شهر پخش می‌شود و عامل بیماری‌های زیادی شده و گاه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان شیوع می‌یابد.

وی ادامه داد: گاه دیده شده که مردم باقی‌مانده غذای خود را به سگ و گربه‌ها می‌دهند و این باعث ازدیاد این حیوانات خواهد شد در حالی که همین حیوانات زندگی گنجشک‌سانان را تهدید می‌کنند و امروز می‌بینیم که تعداد گنجشک‌سانان به شکل قابل توجهی کم شود و همین امر بر ازدیاد پشه و مگس اثر دارد.

رمضانی خاطرنشان کرد: ما در شهر‌ها چیزی به اسم سگ‌های ولگرد نداریم بلکه طبق قانون، شهرداری‌ها باید به این موضوع رسیدگی کنند و عقیم سازی، مرگ با ترحم برای حیوانات دارای بیماری حاد و پلاک گذاری را انجام دهند.

این کارشناس محیط زیست با گلایه از پخش غذا برای حیوانات در شهر‌ها و یا محیط‌های طبیعی گفت: صرف پخش کردن غذا در سطح شهر و محیط‌های طبیعی خود می‌تواند ایجاد بوی بد، فساد و ایجاد بیماری کند، ما به هیچ وجه غذا دادن به هر نوع حیوانی را تأیید نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: از طرفی ما شاهد حیوان گزیدگی هم هستیم که باید به آن به چشم آسیب جدی نگاه کرد چرا که هر واکسن هاری گرچه برای مردم به طور رایگان تزریق می‌شود، اما همین واکسن هزینه‌ای قریب به ۲ میلیون تومان به شبکه بهداشت ما تحمیل می‌کند.

رمضانی در پایان یادآور شد: در حال حاضر برخی‌ها به طور هدایت شده در پی فرهنگسازی غذا دادن به حیوانات هستند، اما باید گفت که این کار محبت کردن به حیوان نیست بلکه این کار تغییر در زندگی آن حیوان است چرا که به طور طبیعی توان شکار و به دست آوردن غذا در وجود حیوان نهادینه شده است.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار