امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه با درمان اقتصاد، بسیاری از مسائل داخلی کشور به سمت پیشرفت و عدالت حرکت می‌کنند، گفت: جهش تولید با مشارکت مردم و مسائل اقتصادی، اولویت نخست اقتصاد کشور است.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰ 12 April 2024

تابناک خوزستان: آیت‌الله عباس کعبی در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۲۴ فروردین‌ماه) اهواز با اشاره به شعار سال اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۸۷ تاکنون شعار سال را اقتصادی انتخاب می‌کنند و در هشت سال اخیر بر جهش تولید تاکید داشته‌اند که این موضوع نشان می‌دهد جهش تولید با مشارکت مردم و مسائل اقتصادی، اولویت نخست اقتصاد کشور است.

وی افزو: اگر اقتصاد بیمار کشور ما درمان شود، بسیاری از مشکلات کنونی برطرف می‌شوند و بسیاری از مسائل داخلی کشور به سمت پیشرفت و عدالت حرکت می‌کند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: شاید دلیل نام‌گذاری امسال به این شعار این باشد که در یک دهه گذشته در جهش تولید توقف داشته‌ایم و باید بشتابیم. دلیل نام‌گذاری مشارکت مردم این است که تولید بدون مشارکت مردم، شدنی نیست.

وی با اشاره به الزامات مشارکت مردم در جهش تولید بیان کرد: اعطای تسهیلات بانکی با اولویت صنایع پایین‌دستی، ضرورت مشارکت مردم در جهش تولید است. در حال حاضر در خوزستان صنایع بالادستی وجود دارد که چیزی از آن عاید مردم نمی‌شود در حالی که با فعال شدن صنایع پایین‌دستی، کار ایجاد می‌شود و تاثیر مستقیمی بر سفره مردم دارد. از سوی دیگر تدوین سند جامع توسعه کشاورزی در این زمینه بسیار مهم است.

آیت‌الله کعبی عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر ۱۹ هزار میلیارد تومان از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده گذاری در بانک‌ها، تسهیلات داده شده است که صرفا ۴ هزار میلیارد تومان از آن در بخش صنعت بوده این در حالی است که خوزستان از نظر سپرده‌گذاری، استان پنجم است اما از نظر تسهیلات بانکی استان بیست و هفتم کشور است بنابراین باید بانک‌ها به وظایف خودشان عمل کنند و بدون سخت‌گیری‌ها تسهیلات را اعطا کنند.

وی با تاکید بر راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی راکد گفت: متاسفانه در حال حاضر در خوزستان ۹۰۰ بنگاه اقتصادی به دلیل کمبود اعتبارات و نقدینگی همچنان راکد هستند که باید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شوند.

امام جمعه موقت اهواز گفت: رفع موانع فعالیت بنگاه‌های زودبازده باید از طریق کارهایی از جمله تامین مواد اولیه و خرید ملزومات و ابزار کار انجام شود. بنگاه‌های تشکیل سرمایه نیز می‌تواند این موانع را از بین ببرد.

وی با تاکید بر حمایت از کارآفرینان به عنوان جهادگران عرصه تولید بیان کرد: تقویت بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و پیشنهاد می‌شود در هر شهرستان‌ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران شناسایی شوند تا با سرمایه‌های این افراد کارهایی مانند راه‌اندازی کارخانه‌ها انجام شود. همچنین باید نقدینگی مردم به بخش تولید هدایت شود. متاسفانه در حال حاضر نقدینگی مردم به جای تولید، به سمت دلالی و بازار مسکن، زمین و دلار رفته است و این مسئله، یکی از دلایلی است که جهش تولید شکل نمی‌گیرد.

آیت‌الله کعبی عنوان کرد: تقویت توانمندی‌های داخلی و میدان دادن به جوانان، تشکیل صندوق‌های استانی سرمایه برای تامین منابع مالی خرد و متوسط و پیشگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌های مالی و توجه به شرکت‌های دانش بنیان نیز مورد تاکید است.

وی عنوان کرد: همچنین باید تقویت پول ملی و نظارت بر بازار ارز انجام شود؛ متاسفانه بازار ارز وضعیت خوبی ندارد. ایجاد محیط رقابتی و شکستن انحصار در فعالیت‌های اقتصادی و اصلاح روند خصوصی‌سازی باید با نگاه اقتصاد مردمی انجام شود.

امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: اقتصاد دولتی، ضد عدالت است، اقتصاد سرمایه‌داری موجب شکاف بین طبقه فقیر و غنی می‌شود و اقتصاد مردمی یعنی ۸۵ میلیون ایرانی در مدیریت اقتصاد کشور سهم داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل قرارگاه‌های مردمی برای مشارکت مردم در جهش تولید و تقویت فرهنگ اشتغال عنوان کرد: وزیر اقتصاد اعلام کرده که بسته‌های دولت برای مشارکت اقتصادی مردم آماده است و به زودی اعلام می‌شود.

آیت‌الله کعبی با اشاره به موضوع حجاب و عفاف بیان کرد: چالشی در این خصوص ایجاد شده است و یک عده می‌خواهند از قانون تخطی کنند و نرمش و لطافت قانون با این هنجارشکنان تاکنون افاقه نکرده است و دشمن با برنامه‌ریزی می‌خواهد این چالش تحمیلی را در حد ابتذال و بی بند و باری به صحنه بکشد. زنان باید به میدان بیایند و جهاد تبیین و فرهنگی در این زمینه ایجاد شود. در این زمینه مردم متدین و نظام اسلامی بر اساس شرع و قانون و با برنامه‌ریزی جامع بر چالش تحمیلی حجاب غلبه خواهند کرد.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: از فردا نیروی انتظامی در این زمینه اقدام می‌کند و انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضاییه همکاری ویژه‌ای با نیروی انتظامی داشته باشند و با قاطعیت قانون اعمال شود.

وی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و شهادت جمعی از نیروهای سپاه پاسداران در سوریه اشاره کرد و گفت: طوفان الاقصی همچنان ادامه دارد و شکست صهیونیست‌ها قابل جبران نیست. با وجود جنایات رژیم صهیونیستی، مقاومت ادامه دارد و در حال گسترش است.

آیت‌الله کعبی با اشاره به فعالیت‌های جبهه مقاومت گفت: ایران اسلامی ۴۵ سال است که در مرکز مبارزه به صهیونیست‌ها ایستاده است و بعد از عملیات طوفان الاقصی تاکنون ۱۶ شهید از جمله شهید زاهدی را تقدیم کرده است. ایران اسلامی تا مرگ صهیونیست‌ها لحظه‌ای تردید یا عقب‌نشینی از مبارزه راهبردی نخواهد کرد.

وی افزود: تجاوز به کنسولگری ایران اسلامی در سوریه بدون پاسخ نخواهد ماند و پاسخ قطعی و پشیمان‌کننده و تنبیه‌کننده‌ای خواهیم داد.

منبع/ایسنا

برچسب ها: نماز جمعه ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار