ایران در زمینه تولیدات علمی انرژی باد، رتبه نهم را در جهان دارد.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲ 08 April 2024

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: ایران در بیست سال اخیر، از لحاظ تعداد مدارک علمی در حوزه انرژی باد رتبه ۹ دنیا را به خود اختصاص داد.
سید احمد فاضل زاده افزود: تعداد تولیدات علمی ایران در زمینه انرژی باد در پنج سال اخیر بهبود یافته و از ۷۳ مدرک در سال ۲۰۱۸ به ۱۱۹ مدرک در سال ۲۰۲۲ رسیده است.
وی ادامه داد: در این زمینه کشور‌های چین، آمریکا، هند، آلمان و انگلستان اول تا پنجم هستند.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام عنوان کرد: تعداد تولیدات علمی ایران در حوزه وسایل نقلیه الکتریکی نیز از ۱۱۱ مدرک در سال ۲۰۱۸ به ۲۲۰ مدرک در سال ۲۰۲۲ رسیده است.
فاضل‌زاده اضافه کرد: کمترین تعداد تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی بیست ساله در فناوری‌های سبز، مربوط به هیدروژن سبز با ۲۰ مدرک است.
وی با اشاره به داده‌های پایگاه بین المللی وب آو ساینس، گفت: در بازه زمانی بیست ساله بیشترین تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران در فناوری‌های سبز، مربوط به وسایل نقلیه الکتریکی با هزار و ۳۳۷ مدرک و انرژی باد با هزار و پنج مدرک است.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام درباره رتبه دانشگاه‌های کشور در فناوری‌های سبز در بازه زمانی بیست ساله گفت: در بخش پنل‌های خورشیدی، بیشترین تولیدات مربوط به دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و تربیت مدرس، در برق خورشیدی متمرکز، بیشترین تولیدات علمی از سوی دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و فناوری‌های نوین آمل؛ در زمینه سوخت زیستی، مربوط به دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و صنعتی اصفهان، در انرژی باد مربوط به دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و دانشگاه یزد، در زمینه هیدروژن سبز از سوی دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، دانشگاه یاسوج و دانشگاه تبریز و در وسایل نقلیه الکتریکی مربوط به دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، تهران و صنعتی امیرکبیر بوده است.
فاضل‌زاده گفت: موسسه آنکتاد سازمان ملل فناوری‌های سبز را به فناوری‌های پنل‌های خورشیدی، برق خورشیدی متمرکز، زیست توده و سوخت زیستی، انرژی باد، هیدروژن سبز وسایل نقلیه الکتریکی تقسیم بندی کرده است.
وی افزود: بر اساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲، بیشترین تولیدات علمی فناوری سبز، در حوزه پنل‌های خورشیدی مربوط به هند، در زمینه‌های برق خورشیدی متمرکز و سوخت زیستی مربوط به آمریکا و در حوزه‌های انرژی باد، هیدروژه سبز و وسیله نقلیه الکترونیکی مربوط به کشور چین است.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود : رشد روزافزون تولیدات صنعتی و بی‌توجه به مسائل زیست محیطی، به یکی از معضلات عمده کشور‌های جهان تبدیل شده و این عامل سبب شده است که صنعت هم تحت تاثیر قرار گیرد؛ گذار به اقتصاد سبز نیز نیازمند تلاش جهان برای دگرگونی بخش‌های اقتصاد است و بخش تولید که در حال هدایت جریان فناوری سبز است نیز به نوبه خود می‌تواند به اشتغال پایدار و رشد اقتصادی کمک کند.
مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در شیراز واقع شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار