معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: ضرورت دارد شرکت‌های دانش بنیان بیش از این به حوزه کاشت، داشت و برداشت زرشک این یگانه محصول مزیت دار استان وورد کنند و زمینه بازار پسندی آن را فراهم آوردند.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱ 28 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ سرآمدی خراسان جنوبی در تولید تک محصول زرشک یا همان یاقوت سرخ با تولید ۹۸ درصد این محصول سبب شده تا جایگاه اولی جهان و ایران زمین را نیز از آن خود کند.

همین یگانگی خراسان جنوبی در تولید این محصول آن هم محصول که مطابق با اقلیم آن است و اکنون در خشکسالی های ۲۵ ساله که استان پشت می گذارد می توان به جرات گفت در کنار دیگر محصولات مزیت دار خراسان جنوبی ناجی کشاورزی آن است و ۴۶ هزار بهره بردار زرشک در استان مدعای این موضوع است.

به همین واسطه دو سال که جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی برگزار می شود و امسال دومین جشنواره آن از ۲۹ مهر تا سوم آبان ماه برگزار شد هدف از برگزاری این جشنواره هم رفع دغدغه های زرشکاران به ویژه قیمت پایین آن و روی دست زرشک نماندن آن، ایجاد باره گاه های زرشک خشکی، صدور محصول با کیفیت و.... است.

آن طور که غلامحسین حسینی، رئیس اتاق تعاون و دبیر جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی امروز در جلسه قدردانی ستاد خبری این جشنواره اظهارداشت: اتاق تعاون خراسان جنوبی براساس مسئولیت های اجتماعی که دارد برگزاری این جشنواره را متقبل شد و به طور حتم کم و کاستی هایی هم داشت چرا که دیکته ننوشته بدون غلط نیست.

افزایش قیمت زرشک

به گفته وی شرایط حداقلی که با برگزاری جشنواره ملی زرشک برای این محصول رقم خورد افزایش قیمت آن بود چرا که ۴۶ هزار خانوار از طریق این محصول امرار معاش می‌کنند.

بعلاوه باید در نظر داشت که عمده دغدغه زرشکاران فروش این محصول بود و این که اگر تبدیل به یک کالای لوکس شود به طور حتم از سبد خرید خانوار هم خارج خواهد شد.

محمد اکبری، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این جلسه ارزش کل محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات خراسان جنوبی را ۳۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تولید سالانه زرشک تر استان ۱۰۰ هزار تن و زرشک خشک نیز ۲۰ تا ۲۱ هزار تن است.

به گفته وی اگر مسائل بهداشتی و بازار پسندی زرشک رعایت شود به طور حتم با قیمت بالای خواهان بسیاری دارد همان طور که در یک سایت خارجی قیمت یک کیلو زرشک ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

وی خواستار ورود شرکت های دانش بنیان به همه حوزه های داشت، برداشت و کاشت زرشک شد تا بازار پسندی آن در بازار های جهانی بیش از این ها شود.

به گفته وی اگر زرشک در سبد خانوارهای ایرانی قرار گیرد و هر خانوار یک کیلو زرشک از زرشکاران خراسان جنوبی خریداری کند به طور حتم دغدغه ای برای فروش آن زرشک کاران نخواهد داشت.

سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی که از آن به عنوان «یاقوت سرخ کویر» نیز یاد می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است و برداشت محصول از پاییز شروع می‌شود که فصل گردشگری خراسان جنوبی نیز تعیین شده است.

این استان از نظر سطح زیرکشت و تولید زرشک بی دانه در جهان رتبه اول را دارد زیرا از ۲۵۰ سال قبل تاکنون با شرایط اقلیمی این منظقه سازش یافته و خشکسالی‌های طولانی و پیاپی را تحمل می‌کند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار