رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به چالش های حوزه کارشناسی گفت: ارائه نظر کارشناسی به دادگاه باید با تشریح ابعاد بررسی شده برای قاضی و اصحاب پرونده، اقناع کننده باشد.
کد خبر: ۱۱۳۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳ 26 October 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، غلامعلی دهشیری در جمع کارشناسان رسمی دادگستری استان به مناسبت روز کارشناس، از جامعه کارشناسی به عنوان یکی از بازوان کارآمد و موثر دستگاه قضا یاد کرد و گفت: کارشناس با بررسی همه ابعاد یک موضوع و با بهره گیری از علم، تخصص و تجربیات خود می تواند گره گشایی یک مسئله باشد.
وی با بیان اینکه نوعا پرونده های دادگستری به حوزه کارشناسی ارجاع می شود، تصریح کرد: کارشناسان حق مردم را جدی بگیرند و دادستان انتظامی کارشناسان، باید جدی تر فعالیت کارشناسان را رصد کند.
دهشیری کارشناسی صریح و به موقع را از مولفه های موثر در کاهش اطاله دادرسی دانست و افزود: قضات باید به صورت سنجیده نسبت به مهلت کارشناسی اقدام کنند و در رعایت آن توسط کارشناسان سخت گیرانه عمل نمایند.
وی ابراز داشت: دستگاه قضایی از هیئت مدیره جدید کانون کارشناسان انتظار همراهی در مسیر تحول و تعالی را دارد چراکه برنامه های تحولی قوه قضاییه نیازمند همکاری مجموعه های وابسته و هم خانواده یا دستگاه قضایی است.
این مقام قضایی بر سخت گیری بیشتر در تمدید مهلت کارشناسی به کارشناسان تأکید کرد و گفت: به محاکم توصیه شده در تعیین مهلت اولیه به کارشناسان با تناسب موضوع و سایر ابعاد دقت شود اما در ارائه امهال های بی مورد که زمینه ساز اطلاع دادرسی می شود جلوگیری گردد.
وی بخشی از اطاله دادرسی را مربوط با تأخیر در ارائه نظر کارشناسی دانست و افزود: کارشناس نسبت به حق الناس و حقوق بیت المال در پرونده های که نظر ارائه می دهد مسئول است چراکه بخشی از اجرای عدالت و احقاق حق منوط به نظر کارشناسی است.
رئیس کل دادگستری استان یزد نظارت مضاعف هیئت مدیره کانون در اجرای ماده 12 در تمدید پروانه کارشناسی را خواستار شد و اظهار داشت:‌ نظارت دقیق هیئت مدیره کانون کارشناسان در اعتلای این مجموعه در استان تأثیر مستقیم دارد.
با تاکید بر لزوم به روز بودن کارشناسان، گفت: دیدن محل، مطالعه پرونده و بررسی ابعاد مختلف آن باید مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.
وی افزود: در حوزه کشاورزی به ویژه اراضی ملی و موات، کارشناسان مربوطه توجه بیشتری داشته باشند که ضمن حفظ حقوق دولت حقوق مردم هم حفظ شود.
عالی ترین مقام قضایی در پایان با محکوم کردن جنایات رژیم منحوس اسرائیل بر علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: نقطه قوت این رژیم‌منحوس سرویس های اطلاعاتی آن بود که در عملیات طوفان الاقصی این هیمنه توخالی اسرائیل و حامیانش در هم شکست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار