مدیر همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه رازی کرمانشاه از حل مشکل تحصیل دانشجویان عراقی در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: دانشگاه رازی با شرکت در رتبه بندی تایمز، امتیاز لازم را برای قرارگیری در فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم عراق بدست آورده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ 20 October 2023

دکتر شهاب مراد خانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به حذف نام تعدادی از دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه رازی از فهرست دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم عراق در چند سال گذشته، اظهار کرد: بهانه طرف عراقی برای حذف نام این دانشگاه‌ها عدم حضور آنها در نظام رتبه بندی تایمز بود، بنابراین امسال دانشگاه رازی در این رتبه بندی شرکت کرد.

وی افزود: طبق آخرین رتبه بندی تایمز، دانشگاه رازی امتیاز بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ را کسب کرده که براساس استانداردهای تعیین شده وزارت علوم عراق، در فهرست دانشگاه های معتبر برای تحصیل دانشجویان این کشور قرار خواهد گرفت.

مدیر همکاری های علمی بین الملل دانشگاه رازی تصریح کرد: از آنجایی که وزارت علوم عراق هر ساله در فصل تابستان فهرست دانشگاه های معتبر مورد تائید خود را منتشر می کند، بنابراین نام دانشگاه رازی هم در تابستان سال آینده جزو این لیست قرار خواهد گرفت و از مهر ۱۴۰۳ دانشجویان عراقی مشکلی برای تحصیل در دانشگاه رازی نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته در حال رایزنی با مسئولین وزارت علوم کشور عراق هستیم تا در صورت امکان، پیش از زمستان امسال هم یک نوبت دیگر فهرست دانشگاه های مورد تائید خود را منتشر کنند تا در بهمن ماه امکان جذب دانشجویان عراقی را داشته باشیم.

مرادخانی متذکر شد: برای مهر امسال هم تعدادی دانشجوی عراقی درخواست تحصیل در دانشگاه رازی را به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه غرب کشور داشتند که با مسئولیت خودشان پذیرش شده اند.

وی در ادامه از تلاش این دانشگاه برای جذب دانشجو از سایر کشورها هم خبرداد و گفت: پس از اینکه وزارت علوم عراق نام تعدادی از دانشگاه های ایرانی و از جمله دانشگاه رازی را از فهرست دانشگاه های مورد تائید خود خارج کرد، انگیزه ای برای ما ایجاد شد تا بتوانیم از سایر کشورها هم جذب دانشجو داشته باشیم.

مدیر همکاری های علمی بین الملل دانشگاه رازی با بیان اینکه نتیجه این تلاش ها منتج به جذب دانشجو از کشورهای پاکستان و نیجریه شده، افزود: این برای اولین بار است که از این دو کشور دانشجو جذب کرده ایم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این دو کشور، در حال حاضر از کشورهای عراق، افغانستان(به شکل بورسیه)، آلمان و سوریه دانشجویانی در دانشگاه رازی مشغول به تحصیل هستند.

به گفته این مسئول، هم اکنون بیش از ۳۶۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه رازی کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند و برای مهر امسال هم حدود ۴۰ دانشجوی جدید پذیرش خواهند شد.

مدیر همکاریهای علمی بین الملل دانشگاه رازی در ادامه در رابطه با تاثیرات جذب دانشجویان خارجی برای این دانشگاه و استان هم گفت: دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می کنند، هرکدام بعد از بازگشت به کشورشان یک سفیر فرهنگی برای کشورمان خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین از نظر اقتصادی نیز هر دانشجوی خارجی مقطع کارشناسی ارشد حدود ۴۰ میلیون تومان و هر دانشجوی مقطع دکتری برای رشته های فنی ۱۰۰ میلیون تومان و برای رشته های انسانی حدود ۷۰ میلیون تومان برای دانشگاه رازی آورده خواهد داشت که البته این هزینه فقط برای تحصیل آنها است.

این مسئول یادآور شد: علاوه بر سودی که این دانشجویان به دانشگاه می رسانند، در بحث تغذیه، اقامت، تفریحات و... نیز هزینه هایی در استان خواهند داشت و گاها پس از بازگشت به کشورشان به همراه خانواده برای دریافت برخی خدمات مانند خدمات درمانی به کرمانشاه سفر می کنند.

مرادخانی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص رویکرد دانشگاه رازی در انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی هم گفت: تاکنون بالغ بر ۳۰ تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف کشورهای ترکیه، ایتالیا، عراق، اندونزی و ... منعقد کرده ایم که یکی از دغدغه های ما به مرحله اجرا رسیدن این تفاهم نامه‌ها است.

وی تصریح کرد: عمده این تفاهم نامه ها در حوزه تبادل دانشجو و هیات علمی و همکاری های مشترک در حوزه های گوناگون از جمله باستان شناسی است.

مدیر همکاری های علمی بین الملل دانشگاه رازی در ادامه گفت: اسفند سال گذشته تفاهم نامه‌ای را با موسسه شهدای عراق به امضاء رسانیدم تا خانواده شهدای این کشور شامل شهدای حشد الشعبی، شهدای بمب گذاری های داعش و شهدای نبرد با صدام بتوانند در دانشگاه رازی تحصیل کنند که مقدمات این کار در حال اجرایی شدن است.

وی یادآورشد: چندماه پیش هم تفاهم نامه ای را با دانشگاه حسن الدین اندونزی داشتیم که در حال رایزنی برای اجرایی شدن آن هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار