بدرالملوک امام، مهربانوی ابهری و مادر خیریه‌های ایران درگذشت.
کد خبر: ۱۱۳۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶ 14 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، بدرالملوک امام مهربانوی ابهری یکی از زنان نامدار و اثرگذار یک قرن اخیر است که اداره‌کل امور بانوان شهرداری تهران اقدام به معرفی زندگی‌نامه آن در طرح زنان نامدار قرن کرده است.

این مهربانوی ابهری ۷۰ سال پیش با راه‌اندازی مؤسسه فرهنگی جوادی در قم کار خود را آغاز کرد و تا به امروز ده‌ها موسسه خیریه را رهبری و هدایت کرده است.

بدرالملوک امام متولد سال ١٣٠٥ خورشیدی است. وی شغل معلمی را انتخاب کرد و در کنار همسرش که وی نیز معلم بود، به تدریس پرداخت. این بانوی خیراندیش، مددکاری را از کودکی در کنار مادربزرگش آموخت و بیش از سه دهه مددکار اجتماعی بوده و به بیماران سرطانی و کودکان بی‌سرپرست کمک کرده است.

وی در جوانی مدرسه جوادی قم را ساخت و در این راه از حلقه ازدواجش نیز گذشت تا بتواند در آن شاگردان بسیاری را تربیت و با قرآن‌کریم آشنا کند. بدرالملوک امام در میانسالی با حضور در تهران و با حمایت‌های شهید رجایی (وزیر آموزش‌وپرورش وقت) و با مشارکت اهالی محله کوی نصر، بانی ساخت مدرسه شهید فیاض‌بخش، شهید پاک‌نژاد و شهید امام موسی صدر شد و هم‌زمان به معلمان درس قرآن داد. او پس از بازنشستگی همچنان آرام و قرار نداشت و به توصیه دکتر گلزاری شروع به گذراندن دوره‌های تفسیر قرآن کرد.

این بانوی ابهری در دهه هفتاد به توصیه پزشک و به دلیل نامناسب بودن آب و هوای تهران، ساکن مهرشهر کرج شد اما ارتباطش با تهران قطع نشد و نخستین مرکز خیریه‌اش با نام «دارالکرام حضرت ابوالفضل (ع)» را دایر کرد و بعدها خیریه‌های دیگری با کمک او به نام‌های خیریه «مهر کوثر» در کرج و «سلوک پویا» در سعادت‌آباد شکل گرفت که اکنون صدها کودک تحت پوشش این مراکز هستند.

مادر خیریه‌های ایران که با خوب شنیدن، خوب تشخیص دادن و خوب عمل کردن راه دشوار عشق به بچه‌ها را داوطلبانه رفته، از اعضای اصلی هیئت مدیره مؤسسه خیریه و عام‌المنفعه‌ی دارالاکرام بود که از سال ۸۲ در کنار سایر بانیان این موسسه‌ مردم‌نهاد، با تاکید بر نخبه‌پروری، حامی تحصیل کودکان مستعد فاقد سرپرست مؤثر بوده و تاکنون ۶ هزار دانش‌آموز را از سراسر ایران بورسیه تحصیلی کرده و بسته‌های حمایتی شش‌‍‌گانه‌ معیشتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، مشاوره و مددکاری و مهارت‌آموزی را برای دانش‌آموزان واجد شرایط تحت بورسیه‌ خود و خانواده‌های‌شان در نظر گرفته بود.

آرزوی بانو امام این بود که در تمام شعب ۲۵ گانه دارالاکرام به معنای واقعی به نیازهای کودکان و نوجوانان و نه صرفاَ نیازهای درسی رسیدگی شود. برای او کیفیت خدمات‌رسانی به کودکان به اندازه کمیت و گستردگی آن مهم بود.

در سال ۱۴۰۰ بدرالملوک امام، عضو هیئت امنا و هیئت مدیره و از بنیانگذاران موسسه‌ دارالاکرام، مشهور به مادر خیریه‌های ایران، جزو صد زن نمونه‌ قرن در ایران شناخته شد.

متاسفانه خانم بدرالملوک امام مشهور به مادر خیریه ایران و بنیانگذار چندین بنیاد نیکوکاری و خیریه روز گذشته (۲۱ مهرماه) دارفانی را وداع گفت و بیش از ۶ هزار ایرانی که طی عمر باعزت‌شان تحت سرپرستی وی بودند، یتیم شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار