قائم‌مقام حزب کارگزاران سازندگی:
قائم‌مقام حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه مشکل اصلی اقتصاد ایران کاهش سرمایه‌گذاری است، درباره انتخابات آتی مجلس گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس بسیار منسجم و متحد ظاهر خواهند شد.
کد خبر: ۱۱۳۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴ 17 October 2015
تابناک بوشهر: سعید لیلاز در دومین همایش اصلاح‌طلبان شرق مازندران اظهار کرد: انتخاباتی که در پیش رو داریم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر یک رأی می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت کشور باشد.

وی افزود: در گذشته هرگاه که سیاسیون حضور مردم در انتخابات را دست کم گرفتند و مردم حضور کمرنگی در صحنه پیدا کردند شاهد آسیب و ضررهای جبران‌ناپذیری به کشور و جامعه بودیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: از سال 1384 تا 1392 بیش از 2 هزار میلیارد دلار انرژی ارزان یا رایگان به اقتصاد ایران تزریق شد درحالی‌که قدرت خرید کارگرها و کارفرمایان کاهش پیدا کرد و این نشانگر آن است که باید در بزنگاه‌های تاریخی به درستی انتخاب کنیم و به موقع وارد صحنه شویم.

لیلاز اظهار کرد: هر روز بر جمعیت افراد زیر خط فقر ایران افزوده می‌شود و مقصر اصلی این امر قطعا سیاستمدارانی هستند که نمی‌توانند پاسخ اعتماد شایسته ملت را بدهند.

قائم مقام حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه مشکل اقتصاد اولین و مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر ایران با آن رو به رو است، اعلام کرد: وظیفه اصلی و بنیادی نمایندگان مجلس دهم احیای اقتصاد ایران است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عنصر بسیار مهمی در تعیین سرنوشت یک ملت و توسعه کشورها است، تأکید کرد: کشوری که اقصاد ضعیفی دارد نمی‌تواند فرهنگ غنی خود را حفظ کند همانطوری که وقتی ایران نتواند به مقدار کافی ثروت تولید کند قطعا نمی‌تواند آموزش و پرورش خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی‌که آموزش و پرورش ضعیفی داشته باشیم و حق و حقوق واقعی معلمان را به درستی پرداخت نکنیم نمی‌توانیم فرزندان شایسته‌ای تربیت کنیم و همچنین وقتی حقوق کافی به کارمندان پرداخت نشود فساد و رشوه خواری اتفاق می‌افتد.

لیلاز با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی جامع تمام مسائل کشور مانند میزان بهره‌وری، رفاه و قدرت خرید است، خاطرنشان کرد: مجلسی که می‌خواهد به اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف این کشور خدمت کند و انقلاب اسلامی ایران را احیا کند باید اولین مأموریت خود را در جهت رشد اقتصادی ایران قرار دهد.

وی علت وخامت وضعیت اقتصاد ایران را کاهش سرمایه‌گذاری دانست و افزود: طی 10 سال گذشته با وجود 800 میلیارد دلار درآمد نفتی میزان سرمایه‌گذاری در اقتصاد بسیار کاهش یافته است و در حال حاضر اقتصاد ایران دچار رکود تورمی است که این رکود تورمی اقتصادی در تاریخ ایران بی‌سابقه و در کشورهای دیگر نیز کمتر دیده شده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: طبق محاسبات انجام شده در 10 سال گذشته بین 300 تا 400 میلیارد دلار کمبود سرمایه‌گذاری انباشته در ایران اتفاق افتاده است و به ویژه در صنعت نفت آمارهای رسمی نشانگر آن است که باید حدود 300 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی با اشاره به بحران اشتغال و افزایش میزان بیکاران در کشور، هشدار داد: علاوه بر 4 میلیون بیکاری که در حال حاضر در جامعه وجود دارد در آینده نزدیک و تا چند سال دیگر خیل عظیمی از تحصیل‌کردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وارد جامعه می‌شوند.

لیلاز گفت: آمار اشتغال به لحاظ فنی یک آمار جدا و به لحاظ اقتصادی نیز دارای آماری متفاوت است و اگر بخواهیم به لحاظ اقتصادی آمار بیکاری جامعه را محاسبه کنیم حدود 8 میلیون بیکار وجود دارد که این 2 برابر آمار اعلام شده است.

وی با بیان اینکه چالش اجتماعی دومین چالش در ایران است و یکی از بزرگترین بحران‌های اجتماعی و اقتصادی ایران معضل فساد است، افزود: ایران دچار فساد سیستماتیک است به این معنا که آن دستگاهی که می‌خواهد به پرونده فساد رسیدگی و از آن جلوگیری کند خود دچار فساد است.

این استاد دانشگاه افزود: دولت در ایران تنها می‌تواند جلوی منافذ فساد را بگیرد و نمی‌تواند با مفسدین برخورد قضایی کند و این برخورد مسلما به عهده قوه قضاییه است و به همین خاطر یکی دیگر از وظایف نمایندگان مجلس دهم حذف منافد راندخواری در کشور است.

وی اظهار کرد: رانت‌خواری موجب فاصله طبقاتی و به وجود آمدن فقر شدید اکثریت مردم در کشور می‌شود به گونه‌ای که در چند سال گذشته موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است و حتی مصرف لبنیات در کشور نصف شده است.

لیلاز چالش سوم را بحران امنیتی دانست و افزود: ایران در ثبات و امنیت به سر می‌برد و قطعا حفظ این ثبات از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا باید از نخبگان سیاسی و امنیتی بهره ببریم.

وی با بیان اینکه کشمکش‌ها و رقابت‌هایی که بین کاندیداها وجود دارد امری طبیعی است، زیرا در ذات بشر کثرت جو است، تأکید کرد: مردم خواهند دید که ما اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس بسیار منسجم و متحد ظاهر خواهیم شد.

وی تصریح کرد: به دنبال مجلسی رادیکال و تندروی اصلاح‌طلب نیستیم بلکه به دنبال مجلسی متعادل هستیم که متشکل از همه جناح‌های سیاسی باشد و مصالح کشور را پیش ببرد و برای اصلاح معضلات جامعه اقدام کند. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار