معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از اعزام هیئت تجاری و اقتصادی استان به سرپرستی نظری، استاندارخراسان رضوی، به منظور افزایش تعاملات اقتصادی با کشور افغانستان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ 09 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، ابوالفضل چمندی اظهار داشت: مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان حائز اهمیت بوده و این روابط سنتی و دیرینه است.

وی ادامه داد: تحولات دولت‌ها نباید باعث تغییر و تحول زیر‌ساخت‌های بنیادی اقتصادی شود. به همین دلیل برای تقویت مبادلات اقتصادی و فعالیت های مشترک اقتصادی دو کشور، سفرهای متعددی به ولایت هرات داشته‌ایم.

چمندی خاطرنشان کرد: این سفر نیز توسط استانداری خراسان رضوی وبا همراهی نمایشگاه بین‌المللی مشهد و سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور افغانستان هماهنگی و برنامه‌ریزی شد و اکنون نیز در حال پیگیری و اجرای اهداف پیش بینی شده هستیم.فعالین اقتصادی خراسان رضوی نیز تمایل داشتند که با فعالان تجاری افغانستان مرتبط باشند و از این طریق تعاملات دو کشور را افزایش دهیم.

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اعزام هیئت تجاری استان به افغانستان ،اظهارداشت: حدود 90 نفر از استان به مقصد کشور افغانستان اعزام شدند که 80 درصد این افراد، فعالان اقتصادی بخش خصوصی از جمله در حوزه های؛ دارو، پزشکی، تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک، کشاورزی و زراعت و ترانزیت هستند.

چمندی افزود: این هیئت به سرپرستی استاندار خراسان رضوی صبح یکشنبه عازم کابل شد و در این سفر با وزرای صحت عامه، زراعت و مالداری و ترانسفر و تجارت افغانستان دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.

وی یادآور شد:براساس برنامه ریزی صورت گرفته‌، روز اول سفر را در سفارت کشورمان در افغانستان حضور خواهیم داشت .درروز دوم شاهد افتتاحیه نمایشگاه محصولات استان در پایتخت افغانستان هستیم و روز سوم نیز نشست های تخصصی بخش خصوصی و وزرای این کشور برگزار خواهد شد.

معاون امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهارداشت: امیدواریم از طریق این گفت‌وگوها، موانعی که وجود دارد و اختلافاتی که در عرصه اقتصادی کشورها است برطرف شود و شاهد توسعه روابط اقتصادی از گذرگاه خراسان رضوی به سمت کشور افغانستان باشیم.

چمندی با تاکید بر اینکه بحث ترانزیت از استان به افغانستان به شدت دارای اهمیت است ،تصریح کرد: قطار سوم باری از مقصد استان خراسان رضوی به سمت این کشور روز گذشته حرکت کرده است و قطارهای دیگر نیز طی روزهای آینده وارد خاک افغانستان خواهند شد و در حال برنامه ریزی هستیم که این واگن ها خالی به ایران برنگردد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: تجارت مشترک ایران و افغانستان و صادرات محصولات ایرانی به این کشور، از جمله ظرفیت هایی است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

گفتنی است سفرهیئت تجاری استان به کابل پایتخت افغانستان به همت شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد ومعاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از 16مهرماه به سرپرستی استاندارخراسان رضوی آغاز ودراین سفر سه روزه با برگزاری جلسات متعدد و بازدیدهای مختلف ،شرایط همکاری های دوجانه وافزایش همکاری و تعاملات با طرف افغانستانی سنجیده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار