نکیه محرم تابناک اصفهان- 6"آسیب شناسی محرم"
محرم از راه رسید و دوباره شهر، رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است. در هر کوی و برزن که پای بگذاری، خیمه عزای حضرت ارباب برافراشته شده و صدای نوحه سینه زنان و علم به دوش گیران حسینی می آید. اصفهان شهر شهیدان خدا، آماده اقامه عزای سید و سالار شهیدان شده است و از امشب، شب های این شهر سیاه تر از همیشه است.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱ 15 October 2015
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.
روزنامه نصف جهان نوشت:

محرم از راه رسید و دوباره شهر، رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است. در هر کوی و برزن که پای بگذاری، خیمه عزای حضرت ارباب برافراشته شده و صدای نوحه سینه زنان و علم به دوش گیران حسینی می آید. اصفهان شهر شهیدان خدا، آماده اقامه عزای سید و سالار شهیدان شده است و از امشب، شب های این شهر سیاه تر از همیشه است. هیئت های مختلف مذهبی، بساط عزای امام غریب(ع) را به پا کرده اند و پیر و جوان در ابراز ارادت خود به ارباب بی کفن، از یکدیگر سبقت می گیرند. در راستای معرفی هیئت های قدیمی و سنتی-بومی شهرمان امروز به سراغ «حمید کنگازیان» رفتیم؛ عضو هیئت مدیره هیئت «متوسلین به حضرت مهدی(عج)» که آنها را سال هاست با نام «دیوانگان حسین(ع)» می شناسند و محل اقامه عزایشان هم سال هاست امامزاده شاه میرحمزه می باشد.

آقای کنگازیان! هیئت شما چندسال قدمت دارد؟

یک قدمت 52 ساله .

پس احتمالاً جزو آن دسته از هیئت های قدیمی اصفهان هستید که اکثریت آن را هم افراد مسن تشکیل می دهند.

نه اتفاقاً، اینطور نیست. هیئت ما ترکیبی از جوان ها و افراد مسن است و در ایام محرم، درصد جوان هایی که در مراسم هیئت ما شرکت می کنند، بیشتر هم می شود. در کنار جوانان، پیرغلامان امام حسین(ع) را هم داریم . در واقع شاید یکی از تفاوت های هیئت ما با خیلی از هیئت های دیگر در این است که سایر هیئات، یک قشر خاص را دربرمی گیرند. مثلاً هیئت رزمندگان را بیشتر همان رزمندگان دوران جنگ و خانواده هایشان سرپا نگه داشته اند یا عاشوراییان مخصوص جوان ها و نوجوان هاست اما ما یک ترکیب بومی-سنتی داریم و طیف وسیعی را پوشش می دهیم . لذا باید خیلی بیشتر هم مواظبت کنیم چون باید بتوانیم هم آن جوانی که به هیئت می آید را راضی نگه داریم و هم پیرمردی که در جمعمان حضور پیدا می کند.

امسال هم مراسم عزاداری هایتان در محل امامزاده شاه میرحمزه برگزار می شود؟

نه . تا سال قبل در امامزاده بودیم . یعنی 30 سال در امامزاده عزاداری کردیم و محل تجمعمان آنجا بود اما امسال در حسینیه ای که آماده کرده ایم و متعلق به هیئت خودمان است، مراسم برگزار می کنیم . این حسینیه درست پشت امامزاده است.

حسینیه وقف هیئت است یا اجاره ای است؟

مال خودمان است که با پول بانیان خیر تهیه شده است

برخی هیئات این گلایه را به ارگان های اجرایی استان مثل شهرداری دارند که در زمینه تهیه زمین و ساخت حسینیه برای برگزاری مراسم عزاداری هیئت های مذهبی همکاری نمی کنند.

بله خب شاید مشکل در این زمینه وجود داشته باشد اما خداراشکر ما مشکل جا و مکان نداریم.

سبک های عزاداری هیئت شما بیشتر شور است یا سبک های قدیمی و سنتی؟

ما اولین هیئتی بودیم که سبک شور را به مداحی آوردیم و بسیاری از مداحان بنامی که الان شهرت کشوری هم پیدا کرده اند و سبک شور می خوانند، از هیئت ما کار خودشان را آغاز کردند.

شما مشکلی با آفاتی که در عزاداری های نسل جدید به مراسم محرم وارد شده، ندارید؟ همین شور خواندن هایی که گاهی ریتم های تند و آهنگین هم پیدا می کند و علما و مراجع معتقدند به حرمت عزای امام حسین(ع) خدشه وارد می کند.

خود شور هیچ مشکلی ندارد. شور جزیی از عزاداری است که در خوزستان و تهران هم از قدیم الایام اجرا می شده است. آنچه با آن مشکل داریم، ایجاد وهن در اعتقادات و اشعاری است که خوانده می شود و تندروی هایی که در این زمینه صورت می گیرد. اینهاست که به عزاداری های ما آسیب وارد کرده است والا اگر اشعار حماسی و مغزدار ما با شور ترکیب و اجرا شود، خیلی هم تأثیرگذار است و ایجاد جاذبه برای قشر جوان می کند. یک زمانی بود که CD مراسم های مذهبی پخش نمی شد و ارتباط جوان و نوجوان با من تنها از طریق رودررویی و در مجالس روضه و سینه زنی بود و همان چیزی که در مراسم توسط سخنران یا مداح بیان می شد را مخاطب می دید و می شنید و درک می کرد آن هم به صورت مستقیم اما حالا CD این مراسم پخش می شود و حتی به خارج از کشور هم می رود و شخصی که این جلسه را می بیند، چون خودش حضور نداشته، استنباط خودش را دارد. پس نباید هر حرفی را در اینگونه جلسات بزنیم یا هررفتاری را داشته باشیم مخصوصاً وقتی می خواهیم به عموم ارائه بدهیم. باید خیلی حواسمان جمع باشد.

سخنرانان و مداحان هیئت متوسلین به حضرت مهدی(عج) بیشتر بومی هستند یا شما هم از پایتخت دعوت می گیرید؟

ما 22 شب برنامه داریم که قبل از محرم هم استارت برنامه هایمان را زدیم تا آمادگی بیشتری داشته باشیم. سخنرانان را از استان خودمان دعوت کرده ایم. البته سال ها بود که آقای معمارمنتظرین سخنران جلسات ما بودند ولی امسال گفتند چون فرصت نمی کنند که بیایند و قم برنامه دارند، از سخنران دیگری دعوت بگیریم که ما هم آقای نیلی پور را دعوت کردیم. مداحان ما هم از اصفهان هستند و لزومی ندیدیم از تهران مداح بیاوریم.

چندسالی است مد شده که در برخی هیئات اصلاً سخنران ندارند و مداح همه کاره جلسه می شود و حتی منبر هم می رود و موعظه می کند.

بله متأسفانه. اما ما هیچ وقت چنین کاری نخواهیم کرد. نقش علما در اینگونه جلسات نقش بسیار مهم و تأثیرگذار و پررنگی است و مداح هر اندازه هم معروف و مشهور و محبوب باشد، نمی تواند جای روحانی جلسه و یا جایگاه او را بگیرد. ضمن اینکه ما امسال در کنار مراسم عزاداری و سینه زنی، برنامه های قرآنی و فرهنگی هم داریم و تصمیم گرفته ایم مجری حدیث ثقلین باشیم. . هم کتاب ا... و هم عترت را معرفی کنیم و ضمن اینکه برنامه های آموزشی و جنبی برای پاسخ به شبهاتی که وهابیت به شیعه وارد می کند هم داریم.

****




** هیئت های مذهبی می توانند اطلاعات مراسم خود را از طریق ایمیل برای ما ارسال کنند**

AM.TAJMIR93@GMAIL.COM
**آخرین اخبار، عکس ها و صوت مراسم های مذهبی را در کانال تگرام تابناک اصفهان دنبال کنید**
"کانال رسمی تلگرام نصف جهان"

https://telegram.me/tabnakesfahan1

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :