استاندار مرکزی گفت: این استان با سرمایه‌گذاری مشترک، ظرفیت هاب صادراتی محصول قهوه کنیا به سایر کشورها را دارد.
کد خبر: ۱۱۲۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ 20 August 2023

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه  روز یکشنبه در نشست با سفیر کنیا در ایران، در سالن جلسات استانداری مرکزی در اراک، افزود: اگر کشور کنیا موافق این پیشنهاد باشد، از همین امروز (یکشنبه)این مهم آغاز شود.

استاندار مرکزی در این نشست این استان را یکی از قطب های بزرگ صنعتی ایران برشمرد و افزود: استان مرکزی به لحاظ تنوع تولیدات صنعتی و کشاورزی رتبه های اول تا سوم کشور را در اختیار دارد و بزرگترین شهر صنعتی کشور در شهرستان ساوه مستقر است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های کنیا در آفریقا کم نظیر است و می‌توانیم در کنار هم و با استفاده از ظرفیت‌های ویژه استان مرکزی روابط اقتصادی دو کشور را تقویت کنیم.

مخلص‌الائمه ۲ پیشنهاد اقتصادی و تجاری را ارایه کرد و گفت: تا قبل از سفر رئیس جمهور کنیا به ایران، جمعی از فعالان این کشور در قالب هیاتی به ایران سفر کنند و با ظرفیت‌های استان مرکزی آشنا شوند و توانمندی و پتانسیل‌های خود را نیز معرفی کنند.

استاندار مرکزی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که در اولین فرصت، نمایشگاه منطقه‌ای شرق آفریقا در کنیا برگزار و شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه ظرفیت خود را معرفی کنند.

مخلص‌الائمه افزود: باید روابط بخش خصوصی کنیا با اتاق بازرگانی ایران تقویت شود و برگزاری نمایشگاه منطقه‌ای نیز می‌تواند این روابط را توسعه دهد.

استاندار مرکزی یادآور شد: ایران می‌تواند برخی کالاهای مورد نیاز را از کنیا وارد کند و در مقابل هر آنچه کنیا نیاز داشته باشد در استان مرکزی موجود است.

مخلص الائمه اضافه کرد: استان مرکزی می‌تواند هاب فرآوری و توزیع قهوه کنیا در منطقه باشد و آمادگی آغاز همکاری‌ها از همین امروز وجود دارد.

اراک شهری مطمئن برای سرمایه‌گذاری است

جاشوا گاتیمو آگوتا سفیرکنیا نیز در این نشست اظهار داشت:اراک از نظر صنعتی شهری زیبا و مطمئن برای افزایش مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری است. 

آگوتا در پاسخ به پیشنهاد استاندار مرکزی برای سفر فعالان اقتصادی به ایران و نیز برگزاری نمایشگاه منطقه‌ای، عنوان کرد: من موافق این پیشنهاد هستم و از این ایده شما استقبال می‌کنم و مورد تایید است.

یکی از محصولاتی که کشور کنیا اصرار به روابط تجاری با ایران دارد، قهوه و میوه‌های استوایی است.

آگوتا در ادامه به ظرفیت صنعتی ایران اشاره کرد و افزود: در سفر رئیس جمهور ایران به کنیا شرکت‌های ایرانی زیادی موفق، معرفی شدند و از آنها دعوت شد تا کشور هدف (کنیا) سرمایه‌گذاری کنند.

وی بیان کرد: کشور کنیا از نظر موقعیت جغرافیایی دسترسی به کشورهای شرقی آفریقا را فراهم می‌کند و این کشور به عنوان قطب دروازه شرق آفریقا است و با ورود به کنیا می‌توان به سایر مناطق آفریقا نیز دسترسی داشت.

سفیر کنیا در ایران اضافه کرد: کشور کنیا منطقه خوبی برای سرمایه‌گذاری به سبب دسترسی به بندر مواسا است و در سال‌های اخیر روابط ایران و کنیا از نظر اقتصادی و صنعتی، رشد قوی نداشته، اما با سفر رئیس جمهور ایران این اطمینان داده می‌شود که این زمینه تغییر کند.

آگوتا افزود :با سفر معاون وزیر کنیا به ایران و مدیران اتاق بازرگانی ایران، سطح مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: شرکت‌های راه‌سازی ایرانی در کنیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به قدری این شرکت‌ها عالی کار می‌کنند که مورد رضایت دولت و مردم قرار دارند، زیرا بر اساس قرارداد سر وقت کار می‌کنند و قرارداد آنها تمدید نمی‌شود.

سفیر کنیا گفت: کشور کنیا امتیازاتی را برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در تامین مسکن برای مردم کنیا داده و این سرمایه‌گذاری موجب ایجاد اشتغال شده و از نظر روابط اقتصادی نیز برای ۲ کشور مفید است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار