مدیرکل اداره دامپزشکی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل اداره دامپزشکی کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ واکسیناسیون شده و این چیزی حدود ۵۰ درصد از پیش‌بینی سالانه دامپزشکی استان را در بر دارد.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴ 14 August 2023
حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: در بحث اقداماتی که در حوزه مایه‌کوبی انجام شده در بخش روستایی واکسیناسیون سگ‌های روستایی صاحب‌دار و گله صورت گرفته که سالانه حدود ۲۰ الی ۲۵ هزار قلاده واکسیناسیون می‌شوند.

وی افزود: بیماری هاری یک بیماری ویروسی این بیماری مشترک بین دام و انسان است که سیستم اعصاب مرکزی حیوانات پستاندار خونگرم و به تبع انسان را درگیر می‌کند.

مدیرکل اداره دامپزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بروز بیماری هاری به دو فرم خشمگین و خاموش است که در فرم خشمگین حیوان حالت تهاجمی داشته که ترس آن ریخته و حمله می‌کند و زمانی که حیوان به این بیماری مبتلا می‌شود، ویروس را از طریق بزاقش با گاز گرفتن و پنجه کشیدن به دام یا انسان منتقل می‌کند.

وی گفت: بیماری هاری به چند دلیل ریسک آن بیشتر شده که از دلایل آن می‌توان به افزایش جمعیت حیوانات ولگرد در مناطق شهری و روستایی و بروز خشکسالی‌های پی در پی در آبشخورها و مناطق تحت قلمرو این حیوانات اشاره کرد.

لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه در کنترل و پیشگیری از بیماری هاری

حیدری عنوان کرد: کنترل و پیشگیری از بیماری هاری وظیفه یک دستگاه و ارگان نیست بلکه نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره محیط زیست و از همه مهم‌تر شهرداری، دهیاری و فرمانداری‌ها و در کنار آن ادارات دامپزشکی است.

این مسئول خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که شهروندان در کنترل بیماری هاری باید انجام دهند این است که سگ‌هایی که صاحب دارند حتما قلاده داشته باشند و واکسن آن‌ها سالانه انجام شود و حتی الامکان از تماس سگ‌های خانگی با حیوانات وحشی جلوگیری به عمل آید.

وی بیان کرد: خانواده‌ها از تماس کودکان خود با حیوانات از جمله سگ و گربه بدون صاحب در محیط‌های شهری جلوگیری کنند چرا که سابقه بهداشتی این حیوانات مشخص نیست.

حیدری افزود: چنانچه گزش در ناحیه سر و گردن به صورت عمیق باشد، دوره این بیماری کمتر خواهد بود و اگر گزش در نقاطی مثل پا سطحی باشد، ممکن است دوره آن ۶ ماه طول بکشد.

وجود ریسک ابتلا به بیماری هاری در گزش‌های سطحی

وی گفت: محل گزش اگر سطحی بود، شهروندان به راحتی از کنار این مسئله نگذرند چرا که ریسک ابتلا به بیماری هاری وجود داشته و باید در اسرع وقت به مراکز بهداشت و کنترل و پیشگیری از بیماری هاری مراجعه کنند.

این مسئول ادامه داد: در صورتی که انسان مورد گزش قرار گرفته باشد باید محل زخم را شست و شو داد و در اسرع وقت به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری هاری و مرکز بهداشت مراجعه کرد.

حیدری در پایان عنوان کرد: غذا دهی به حیوانات ولگرد جدای از بحث انسان دوستانه آن، در مناطق شهری کار اشتباهی است چرا که این کار موجب افزایش جمعیت آن‌ها شده و این کار موجب به چالش کشیدن شرایط زیستی برای جمعیت انسانی می‌شود.

انتهای پیام/ ل
 
 
 
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار