رئیس شواری اسلامی شهر یزد با بیان اینکه تفاهم خواهرخواندگی یزد و یاسبرین تقریبا متوقف شده بود گفت: اجرایی شدن تفاهم‌های خواهرخواندگی شهر یزد را با جدیت دنبال می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۱۴۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ 11 July 2023
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، عزیزالله سیفی در نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد که با حضور هیئت‌های اعزامی شهرداری‌های یاسبرین مجارستان و گیومری ارمنستان برگزار شد اظهار داشت: 18 تیرماه سالروز ثبت بافت تاریخی شهر یزد در فهرست جهانی یونسکو است.
 
وی با بیان اینکه شهر یزد و یاسبرین بیش از دو دهه است که با یکدیگر تفاهم‌نامه و ارتباط خواهرخواندگی دارند گفت: امیدواریم که این نوع تعامل و همکاری‌ها همچنان با قوت بیشتر ادامه پیدا کند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر یزد خارنشان کرد: شهر تاریخی و زیبای گیومری ارمنستان هم از سال 2020 خواهرخوانده یزد شده است.
 
سیفی گفت: خوشحالیم که میزبانی این هیئت‌ها را برعهده داریم و درخواست داریم که سلام ما را به اعضای پارلمان‌های محلی شهرهای خود ابلاغ کنند.
 
وی با بیان اینکه ریشه کلمه یاسبرین یزدی است افزود: مردم شهر یاسبرین مجارستان را از ایرانی تباران و حتی یزدی تباران می‌دانیم و به آن افتخار می‌کنیم و در واقع ما امروز به همشهری‌های خودمان خوش‌آمد می‌گوییم.
 
رئیس شورای اسلامی شهر یزد بیان کرد: شهر گیومری هم از نزدیک‌ترین شهرهای همسایه کشور و شهر ما هستند و بسیاری از ارامنه در شهرهای مختلف ایران ساکن هستند.
 
سیفی بیان کرد: در بین ایرانی‌ها این موضوع مثال زدنی است که می‌گویند همسایه از همسایه ارث می‌برد و ما خوشحالیم که با گیومری همسایه هستیم و امیدواریم مراودات بیشتری داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه در طی دو دهه گذشته چندین هیئت از یزد اقدام به بازدید از یاسبرین کرده‌اند گفت: در یکی از این سفرها، من به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد حضور داشتم.
 
رئیس شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: من هم به همراه میهمانان از شهر یاسبرین، پارلمان، چندین واحد صنعتی و بعضی نقاط گردشگری این شهر بازدید کردم و از نزدیک ظرفیت‌های این شهر را دیدم.
 
سیفی ادامه داد: از یاسبرین و کشور مجارستان هم چندین هیئت به یزد سفر داشته‌اند و در این سفرها مشخصا تفاهم‌نامه‌های مشخصی مبادله شده که متاسفانه بسیار به کندی پیش می‌روند.
 
وی با بیان اینکه ممکن است کرونا یکی از دلایل این کندی باشد گفت: توقع و انتظار این است که با همدیگر این سد را بشکنیم و دست قوی‌تری به هم بدهیم تا به مسیر طبیعی خود برگردیم.
 
رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه به دنبال برگزاری همایشی با تمامی شهرهای خواهرخوانده در یزد هستیم در ارتباط با ویژگی‌های شهر یزد گفت: شهر یزد بیش از 600 هزار نفر جمعیت دارد و در مرکز کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
 
سیفی افزود: علاوه بر اینکه یزد یک شهر صنعتی است، بیشتر به جنبه‌های تاریخی، فرهنگی و علمی شناخته می‌شود و نخستین شهر خشت خام دنیا لقب گرفته و یونسکو پس از شهر ونیز در ایتالیا، یزد را دومین شهر تاریخی دنیا نامیده است.
 
وی ادامه داد: به دلیل اینکه مردم یزد توانسته‌اند در شرایط سخت محیطی، کم‌آبی و گرمای بالای هوا، فضاهای معماری و شهرسازی را در زمانی که اثری از تکنولوژی‌های روز دنیا نبود، به گونه‌ای طراحی کنند که در آرامش زندگی کنند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر یزد افزود: همچنین شهر یزد را دارالعباده، شهر دوچرخه‌ها، شهر بادگیرها و شهر خشت خام جهان نامیده‌اند و این بخشی از ظرفیت‌های بالای یزد است.
 
موزه‌ اشیای ایرانی در یاسبرین مجارستان ایجاد شد
 
لورانت بودای شهردار یاسبرین مجارستان هم در این نشست اظهار داشت: از بابت اینکه شورای اسلامی شهر یزد ما را صمیمانه پذیرفت و در این مدت ما در شهر یزد حضور داشتیم بسیار خرسندیم و تشکر ‌می‌کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: خوشحال هستم که ارتباط دو کشور مخصوصا این دو قوم یزد و یاسبرین تاریخچه خواهرخواندگی خود را به نزدیک 30 سال رسانده است.
 
شهردار یاسبرین مجارستان با بیان اینکه در این مدت، اتفاقات زیادی رخ داد که بیان آن زمان می‌برد گفت: وقتی که ما به شهر یزد سفر کردیم، علاقه داشتیم که از این شهر بازدید کنیم و وقتی که در یزد حاضر شدیم هر لحظه علاقه ما به یزد بیشتر می‌شود.
 
شابویان با اشاره به اینکه از بدو ورود تا به الان خیلی چیزها را دیدیم و آموزش دیدیم گفت: صادقانه بگویم که در این زمان واقعا مردم یزد را مردمی با پشتکار و تلاش بالا دیدم و این تلاش بسیار قابل تحسین است.
 
وی گفت: مدتی بود که پیمان خواهرخواندگی یزد و یاسبرین به صورت کامل در حال سکون قرار گرفته بود و هیچ اتفاقی در آن رخ نداده بود.
 
شهردار یاسبرین مجارستان بیان کرد: من دلیل ویروس کرونا را قبول می کنم اما این مشکل رفع شده و اجازه می‌خواهیم که از الان به بعد این رابطه را تقویت کنیم و تمام بخش های آن را اجرایی نماییم.
 
شابویان خارنشان کرد: اگرچه که برای اولین بار به یزد سفر کردم اما با تمام وجودم حس کردم که قرابت بسیار نزدیکی با مردم این شهر دارم و همه چیز از جمله نمایشگاه عکس یاسبرین برای من خیلی جالب توجه بود.
 
وی افزود: در کنار اینکه ما یک بادگیر از یزد در شهرمان نصب کردیم، موزه‌ای از محصولات ایرانی هم ایجاد کرده‌ایم و این سفرمان باعث می‌شود که چیزهای بیشتری از این شهر به مردممان نشان دهیم.
 
قبول داریم که ویروس کرونا مراودات را به میزان زیادی کاهش داد اما الان خوشبختانه همه در کنار هم هستیم و برای تقویت این رابطه تلاش می کنیم.
 
یادبودی هم که از یاسبرین در جلوی ساختمان شهرداری یزد نصب شده برای ما بسیار ارزشمند بود و از دیدن آن لذت بردیم گفت: خوشبختانه سفرای دو کشور ایران و مجارستان هم مبنا را بر این گذاشته‌اند که روابط موجود را تقویت کرده و ادامه دهند.
 
تمام تلاشمان تحکیم روابط و همکاری با یزد است
 
آرام شابویان دستیار و مشاور شهردار گیومری ارمنستان هم در این نشست با تقدیر از شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد بابت برنامه‌های دو روز گذشته این هیئت‌ها اظهار داشت:  متاسفانه ما فردا یزد زیبا را ترک می‌کنیم اما بسیار خوشحالیم که با تجربه بسیار خوبی از فرهنگ، صنعت، مردمان خوب و به صورت کلی با دست پر این شهر را ترک می‌کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان بر تحکیم، استحکام روابط و همکاری‌ها خواهد بود و امیدواریم که هر روز این روابط با استحکام بیشتری ادامه پیدا کند.
 
دستیار و مشاور شهردار گیومری ارمنستان با تاکید بر اینکه حضور در میان مسئولان بخش های مختلف یزد سبب کسب تجربه‌های خوب برای هیئت ارمنی شد بیان کرد: این ارتباط می‌تواند زمینه تحکیم هرچه بیشتر روابط دو شهر را فراهم کند
 
شابویان ادامه داد: شهردار شهر گیومری علاقه بسیاری برای حضور در شهر یزد داشت اما به دلیل برنامه و مشغله کاری امکان حضور در این سفر را نداشت و در سفرهای بعدی به شهر یزد مراجعه خواهد کرد.
 
دستیار و مشاور شهردار گیومری ارمنستان در ادامه پیام شهردار این شهر خطاب به ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد را خواند که در بخشی از این پیام آمده است: به گرمی از طرف خودم و مردمم به شما درود می‌گویم و تحسین می‌کنم روابطی که به صورت مشترک بین این دو شهر شکل گرفته است و لازم به ذکر می‌دانم که روابط ایرانی ارمنی برای ما بسیار عزیز به شمار می‌رود و روابط دو جانبه می‌تواند در تمام سطوح و زمینه‌ها گسترش یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار