کد خبر: ۱۰۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳ 10 October 2015
آیین طشت گذاری از ریشه‌ دارترین آیین‌های منطقه آذری زبان گیلان است که در روزهای پایانی ماه ذی الحجه برگزار می‌شود و آماده شدن حسینیان آستارا را برای برگزاری مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان نوید می‌دهد و بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد.

 

در این آیین که عصر امروز(۱۸ مهر) توسط سینه زنان خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) برگزار شد، هزاران تن از عاشقان امام حسین(علیه السلام) و عزاداران شهرستان مرزی بندر آستارا با پوشیدن لباس سیاه و سینه زنی و طی آیینی سنتی، طشت پر از آب را در محل خاص تعیین شده در مسجد قرار داده و به طور رسمی آیین‌های تعزیه و سوگواری سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را آغاز کردند.

 

طشت گذاری ویژه ماه محرم تا پایان عزاداری‌های این ماه در مکان‌های متبرک باقی می‌ماند و مردم عزادار به قصد تبرک اقدام به نوشیدن آب از آن کرده و یاد و خاطره امام حسین(علیه السلام) و ۷۲ تن از لب تشنگان وی را گرامی می‌دارند.

 

آیین سنتی طشت گذاری تا آخرین روزهای ماه ذی الحجه در تمامی مساجد، هیئت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و تکایای شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار می‌شود و در نوحه خوانی این آیین مذهبی، به علت تناسب اهمیت آب در احوالات سقای کربلا، اغلب احوالات علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام) توسط نوحه خوانان خوانده می‌شود.

 

مظلوم حسین، عطشان حسین، عالم سنه قربان حسین و حسینم وای حسینم از شعارهای مذهبی در مراسم طشت گذاری است.

 

قربانی کردن گوسفند در جلوی دستجات عزاداری و نذری دادن از اعمال این مراسم معنوی در سطح مساجد شهرستان مرزی بندر آستاراست.

 

مساجد میرزا، صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، علی ابن ابیطالب(علیه السلام)، امام رضا(علیه السلام)، امام جعفر صادق(علیه السلام)، حسینیه ،آبروان، امام سجاد(علیه السلام) و مسجد جامع از جمله مساجدی هستند که مراسم طشت گذاری در آن با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

 

عزاداری ایام سوگواری دهه نخست محرم از چند روز قبل از ماه قیام و خون در بندر مرزی آستارا آغاز می شود و در روزهای پایانی دهه اول محرم، به ویژه در روز های تاسوعا و عاشورا به اوج خود می‌رسد.

 

گفتنی است، در شهرستان مرزی بندر آستارا علاوه بر مجالس و مراسم معمول سوگواری که به صورت مدیحه سرایی، روضه خوانی و راه اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی است، برپایی مراسم شبیه خوانی و تعزیه گردانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار