مجری طرح تولید برنج وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد
کد خبر: ۱۰۷۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲ 03 November 2022

تابناک/گیلان مجری طرح تولید برنج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۷۵ درصد سطح زیر کشت برنج کشور در سه استان شمالی صورت می گیرد، گفت: راندمان برنج تجاری کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.
شایگان ادیبی در گفت‌وگو با تابناک با بیان اینکه در سال زراعی امسال حدود ۶۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت برنج اختصاص یافت، اظهار کرد: حاصل تلاش شالیکاران کشور تولید دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج سفید است.
وی افزود: این میزان تولید برنج سفید در کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته با افزایش حدود ۲۷ تا ۳۰ درصدی مواجه بوده است.
مجری طرح تولید برنج وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید برنج کشور را ارتقای مدیریت تغذیه گیاهی این محصول دانست و ادامه داد: استفاده بهینه از کودهای شیمیایی توصیه شده به کشاورزان از دیگر دلایل افزایش تولید برنج سفید کشور اس.
ادیبی با بیان اینکه امسال کودهای فسفاته و پتاسه که قیمتشان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده بود، این فضا را برای شالیکاران به وجود آورد تا بتوانند از این کودها استفاده کنند، گفت: افزایش نسبی قیمت برنج و شرایط آب و هوایی مناسب هم در افزایش تولید برنج کشور نقش مهمی داشت.
وی با بیان اینکه درجه مکانیزاسیون در کشت و برداشت برنج نیز افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در آموزش های ترویجی نیز کشاورزان استقابل خوبی نشان دادند و مشارکت خوبی داشتند.
مجری طرح تولید برنج وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به استفاده از ارقام جدید و متنوع توسط کشاورزان اشاره کرد و متذکر شد: امسال شاهد خسارت ناشی از طغیان بیماری ها، آفات و علف های هزر در هیچ نقطه از برنجکاری کشور نبودیم و این شرایط خوب موجب شد تا به نتایج خوبی همچون افزایش تولید برنج کشور دست یابیم.
وی با بیان اینکه در ۱۷ تا ۱۸ استان کشور برنج کشت می شود، اما ۷۵ درصد سطح زیر کشت برنج کشور در سه استان شمالی صورت می گیرد، تصریح کرد: این افزایش تولید برنج سفید در گیلان ۲۰ درصد اتفاق افتاد و در استان مازندران ۳۰ درصد افزیش تولید را در ارقام پرمحصول شاهد بودیم.
ادیبی عنوان کرد: امسال به دلیل کیفیت بسیار بالای برنج کشور از سال های بسیار خوب و کم نظیر محسوب می شود؛ به گونه ای که در ضریب تبدیل هم حدود دو تا سه درصد ضریب کل افزایش پیدا کرده است.
وی از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی راندمان برنج تجاری کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با ارتقای بهره مندی از تکنولوژی های جدید و کارخانجات شالیکوبی مدرن و همچنین صنایع بسته بندی و فراوری کمک شود تا ضایعات تبدیل، ضایعات حمل و نقل و ضایعات فرآوری برنج کشور به حداقل برسد و به استانداردهای مطلوب جهانی نزدیک شویم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار