سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: از 14 مهر ماه سال گذشته تاکنون، 7 میلیون و 600 هزار دام سبک و سنگین علیه انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ایمن سازی شد. در این مدت 213 هزار راس دام علیه بیماری تب مالت و بیش از 21 هزار و 500 قلاده سگ علیه بیماری هاری ایمن سازی شدند.
کد خبر: ۱۰۷۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸ 07 October 2022

به گزارش تابناک مرکزی محمد فتاحی در جمع خبرنگاران استان مرکزی به مناسبت گرامیداشت روز ملی دامپزشکی، افزود: همچنین در این مدت تست سل نیز برای مبارزه با شیوع احتمالی این بیماری بر روی 31 هزار و 400 رأس دام انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی 2800 بازدید در راستای اجرای طرح مراقبت از بیماری های دامی از اماکن دامی و دامداری‌های استان انجام شده است و عملیات مبارزه با بیماری های انگلی نیز بر روی 27 هزار و 500  رأس دام انجام شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در بازه زمانی 14 مهرماه سال گذشته تاکنون، 23 هزار و 398 نمونه‌برداری از واحدهای مرغداری، تالاب ها و آبگیرهای استان مرکزی انجام شده که در این راستا هیچگونه موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است. در این بازدیدها 250 واحد به مراجع قضایی معرفی شدند.

فتاحی تصریح کرد: در یک سال گذشته 294 هزار رأس دام در کشتارگاه‌های استان کشتار شده است که با کشتار این دام ها 12 میلیون و 964 هزار کیلوگرم گوشت تولید شده‌ است. در این مدت 1023 راس لاشه دام به دلیل بیماری در کشتارگاه‌های استان مرکزی ضبط و از چرخه مصرف خارج شده است.

وی بیان داشت: همچنین در یک سال گذشته 34 میلیون و 143 هزار قطعه طیور در کشتارهای استان کشتار شده که با این میزان کشتار 51 میلیون و 75 هزار کیلوگرم گوشت مرغ تولید شد. در این مدت ۳۶۳ هزار و ۳۵۸ قطعه طیور به دلیل برخی بیماری ها ضبط و از چرخه خارج شده‌ است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: در این مدت 92 هزار بازدید از مراکز تحت پوشش اداره کل دامپزشکی استان مرکزی انجام شده است و 82 هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

فتاحی ابراز داشت: در این بازه زمانی و در راستای پیشگیری از انواع بیماری های طیور از جمله برونشیت، نیوکاسل و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، 26 میلیون بازدید نیز از واحدهای مرغداری استان مرکزی انجام شده است.

وی اضافه کرد: بهره برداری از سامانه رصد و پایش واکسن‌های دام و طیور در استان، رصد و پایش و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی، افزایش 51 درصدی پوشش واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین، واکسیناسیون 6 میلیون و 200 هزار قطعه طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، از جمله مهمترین اقدامات شاخص اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در مدت یک سال گذشته بوده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه در مدت یک سال گذشته صادرات فرآورده‌های خام دامی استان مرکزی افزایش 100 درصدی داشته است، گفت: در این مدت و با نظارت این اداره کل، 564 هزار قطعه ماهی زینتی، 312 هزار عدد تخم مرغ خوراکی و 568 هزار عدد تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی به خارج از کشور صادر شده است.

فتاحی افزود: همچنین در مدت یک سال گذشته 130 هزار کیلوگرم مرغ منجمد، 3 میلیون و 800 هزار کیلوگرم خوراک و مکمل آبزیان، 18 هزار و 700 کیلوگرم عسل و 419 هزار کیلوگرم آلایش مرغ  و 298 هزار کیلوگرم پودر گوشت با نظارت اداره کل دامپزشکی استان به خارج از کشور صادر شد. مقصد بیشترین محوله‌های صادراتی محصولات خام دام و طیور استان مرکزی به کشورهای عراق، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، کویت و پاکستان بوده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار