معاون محیط زیست یزد همزمان با روز غار پاک:
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره غیر قابل جبران خواندن تخریب غارها به عنوان یکی پدیده‌های منحصر به فرد زمین شناسی، از برنامه‌ریزی برای شناسایی، درجه‌بندی و حفاظت ‌یا بهره برداری نظام‌مند از غارهای استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹ 24 September 2022

«اعظم حبیبی‌پور» با اشاره به نامگذاری روز دوم مهرماه به عنوان «روز غار پاک» و اختصاص شعار «غار، تنوع زیستی و منابع آبی، حفاظت، احیاء و بهره برداری مسئولانه» به این روز در سالجاری، تصریح کرد: غارها از دیدگاه‌های مختلف طبیعی، تاریخی، زمین شناسی و محیط زیستی از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردار هستند، به صورتی که جلوه دیگری از تنوع ساختاری زمین و مکانی متفاوت با سطح سیاره هستند.

وی گفت: نبود آگاهی از ارزش‌های حفاظتی غارها، رفتار غیر مسئولانه برخی گردشگران و برخی طرح‌های توسعه ای می‌تواند به تخریب غیر قابل جبران این پدیده های منحصر به فرد زمین شناسی منجر شود و این در حالی است که حساسیت و شکنندگی محیط داخلی غارها بسیار بیشتر از محیط های بیرونی است به گونه‌ای که روند شکل گیری غارها بسیار طولانی بوده و در صورت تخریب، امکان بازیابی آن در مقیاس عمر نسل‌های انسانی وجود ندارد.

این مسئول افزود: دوم مهر ماه در تقویم کشورمان به مناسبت روز غار پاک نامگذاری شده و این نامگذاری و تمام مناسبت‌های زیست محیطی دیگر که در تقویم کشور دیده می شود، نشان از اهمیت موضوع آن است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد تصریح کرد: در نظر است با جذب اعتبارات لازم، در وهله اول غارهای استان شناسایی و سپس با درجه بندی و اولویت بندی آن‌ها، اقدامات لازم و مؤثر برای حفاظت ‌یا بهره برداری نظام‌مند از آنها صورت پذیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار