رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان گفت:از سال ۱۳۹۷ تا کنون بنیاد نخبگان استان بحث بورسیه شغلی رتبه های برتر کنکور را به عنوان مشوق برای انتخاب دانشگاهها ی استان به عنوان محل تحصیل مطرح و پیگیری کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴ 23 August 2022

دکتر علی حسین صابری،رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت: یکی از چالشهای مهم استان خوزستان در سالهای اخیر بحث مهاجرت می باشد که فقط مختص به نخبگان نیست و آمار مهاجرت نیروی کار در تمام مشاغل هشدار دهنده است.که حتی اگر موفق به مهاجرت نشوند با پدیده ای به نام مهاجرت فکری مواجهیم، به این شکل که علیرغم حضور فیزیکی فکر مهاجرت به استان های دیگر را در سر دارند.
رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان اظهار داشت:مهاجرت تمام اقشار برای ما حائز اهمیت است چون عامل نیروی انسانی در رشد و توسعه کشورها مهمترین عامل است.پس نیروی انسانی جوانی که می تواند در استان کار کند اگر نخبه هم نباشد به لحاظ کمی نیاز استان برای رشد و توسعه است.کارآفرینی که از استان خارج می شود، معلمی که می تواند دانش آموز مستعد پرورش دهد و هر نیروی مولد دیگری که می که تواند فعالیت کند و چرخ اقتصاد و توسعه استان را به گردش دربیاورد اما در نتیجه مهاجرت این فرصت از استان گرفته می شود باید برای ما حائز اهمیت و دغدغه باشد.
صابری افزود:بخش دیگری از مهاجرت کنندگان افراد نخبه و مستعد می باشند که نیروهای کیفی به حساب می آیند و اهمیت جذب و نگه داشت نخبگان در این است که این قشر به واسطه توانمندی و تخصص خود عامل مهمی در جهت حل مشکلات کشور می باشند.
وی بیان کرد: بنیاد نخبگان با هدف شناسایی و توانمندسازی نخبگان تاسیس شده است. اما این تصور که بنیاد نخبگان به تنهایی می تواند تمام مسائل نخبگان را به خصوص جذب و نگهداشت آنها را ساماندهی کند ذهنیت درستی نیست و در سند راهبردی نخبگان هم بر مشارکت تمام دستگاه ها و سازمان ها تاکید شده است. غایت مقصود از شناسایی و توانمندسازی نخبگان این است که با توجه به تخصص و دانش خود در سازمان، شرکت یا دستگاه اجرایی ذیربط جذب شوند. بنابراین وظیفه تمام عوامل و مجموعه اکوسیستم کارآفرینی است که بستر جذب نخبگان را فراهم کند. بسیاری از نخبگان افرادی کارآفرین و خالق فرصتهای شغلی هستند اما همان افراد هم نیاز به یک بستر سازنده و فعال دارد که مانع زدایی کند.

رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان تاکید کرد: بنابراین وظیفه بنیاد ملی نخبگان شناسایی و توانمند سازی نخبگان می باشد اما جذب و نگه داشت نخبگان وظیفه تمام دستگاه های استان می باشد. خوشبختانه شناسایی و توانمندسازی نخبگان به خصوص نخبگان علمی در این سال ها به نحو مطلوب صورت پذیرفته است.
اجتماعات نخبگانی طبق قوانین و شیوه نامه های بنیاد ملی عبارتند از: دانش آموزان مستعد،دانشجویان مستعد،فارغ التحصیلان جوان برتر،اساتید شامخ و سرآمد و در نهایت افراد نخبه است وی افزود:در خصوص تمامی این گروه ها بنیاد ملی به وظیفه شناسایی،هدایت و توانمندسازی از طریق طرح هایی همچون طرح شهاب برای دانش آموزان،طرح شهید وزوایی برای دانشجویان مستعد و طرح شهید احمدی روشن عمل نموده است.
دکتر علی حسین صابری در خصوص عضویت در بنیاد ملی نخبگان گفت:ما در بنیاد ملی نخبگان چیزی به نام عضو ساختاری و تشکیلاتی نداریم. فعالیت نخبگی یک فعالیت داینامیک و دایمی است و ما هر سال این اجتماعات را ارزیابی خواهیم کرد به عنوان مثال اگر دانشجویی سال اول به واسطه داشتن رتبه برتر کنکور از تسهیلات بنیاد نخبگان استفاده کرد و سال بعد فعالیتی نداشت دیگر امکان استفاده از تسهیلات برای وی وجود ندارد. در واقع بانک اطلاعاتی و آمار ما از اجتماعات نخبگانی بر اساس همین افرادی هستند که از تسهیلات بنیاد استفاده می کنند.
رییس بنیاد نخبگان تصریح کرد: تلاش در مجموعه بنیاد ملی نخبگان این است که از ظرفیت اجتماعات نخبگانی به عنوان نیروی کار مستعد استفاده شود و این شامل جذب در در دستگاه های دولتی و بخش خصوصی است چون وقتی فرد مستعد به این دستگاهها تزریق شود می تواند منشا تحول باشد.
علی حسین صابری گفت: خوشبختانه با پی گیری های بنیاد ملی در سال ۱۳۹۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه ای در این راستا به تصویب رسید که در بهمن ۱۴۰۰ نیز در هیات دولت تصویب و امسال سازمان امور اداری و استخدامی کشور این موضوع را برای اجرا اعلام کرد، ما از خرداد ماه فراخوان دادیم و ۷۴ خوزستانی بر حسب سوابق ثبت نام کردند که ۵۰نفر واجد شرایط بودند و امیدواریم بتوانیم این افراد را همین امسال در سازمانها، شرکتها و دستگاه هایی اجرایی جذب کنیم.

وی در خصوص اهمیت بورسیه شغلی رتبه های برتر کنکور و دانشجویان مستعد گفت:یکی از دغدغه مهم دیگر برای ما این است که هیچکدام از کسانی که رتبه های دو رقمی کنکور را به دست آورده اند، دانشگاه های استان را برای تحصیل انتخاب نمی کنند و بین کسانی هم که رتبه کنکور آنها سه رقمی است باز هم ۸۵ درصد دانشگاه های خارج از استان را برای تحصیل انتخاب کردند و ۱۵درصد دیگر انتخاب ها در دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی،دانشگاه چمران و بخش قابل توجهی دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل انتخاب کردند انتخاب دانشگاه فرهنگیان توسط تعداد قابل توجهی از این رتبه های زیر سه رقمی کنکور موید این است که تضمین شغلی آینده در انتخاب محل تحصیل دانشجویان یک عامل مهم است. از سال ۱۳۹۷ تا کنون بنیاد نخبگان استان بحث بورسیه شغلی رتبه های برتر کنکور را به عنوان مشوق برای انتخاب دانشگاهها ی استان به عنوان محل تحصیل مطرح و پیگیری کرده است. در کارگروه اموزش، پژوهش و فناوری استان مورد تایید قرار گرفته است. اکنون آیین نامه اجرایی آن هم آماده است امیدوارم در شورای عالی یرنامه ریزی استان هم تصویب شود تا بتوانیم بخشی از رتبه های دو و سه رقمی تشویق کنیم که دانشگاههای استان را به عنوان محل تحصیل انتخاب کنند و از طرفی این رتبه های را متناسب با رشته تحصیلی و تخصص در شرکت ها و دستگاه های اجرایی بورسیه شغلی کنیم.
دکتر صابری در پایان گفت: از مدیریت عالی استان همواره انتظار حمایت داریم و همچنین از صنایع و شرکت های بزرگی چون فولاد،نفت،پتروشیمی ها و گاز که آسیب های آن ها در هر صورت متوجه مردم استان می شود تقاضا می کنیم در این راستا از ما حمایت کنند چرا که بخش خصوصی مولد و فعال نیاز به نیروی انسانی مستعد دارند و آن ها هم به این طریق می توانند در حفظ و نگه داشت نخبگان به ما کمک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار