رییس امور منابع آب ابرکوه گفت: به دلیل شرایط بحرانی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی، افت سالانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی این شهرستان از ۳۲ به ۶۲ سانتیمتر رسیده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ 05 July 2022

سیدعلی مشکات روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل افت آب های زیرزمینی ، آبی نداریم که کشاورزان بخواهند به صورت سنتی (غرقابی) در مزارع و باغ ها آبیاری کنند؛ آبخوان ها به شدت رو به خطر است و حفظ این منابع، مشارکت و همکاری بیش از پیش کشاورزان و بهره برداران را طلب می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه مهمترین اصل برای پایداری منابع آبی این شهرستان به صفر رساندن اُفت سفره‌های زیرزمینی است، تصریح کرد: آنچه تاکنون به سفره های آب زیرزمینی خسارت وارد کرده، به سختی قابل جبران است.

مشکات تصریح کرد: تحویل حجمی آب و نصب ابزار اندازه‌گیری روی همه چاه‌های در چارچوب همین برنامه در حال انجام است و امیدواریم با این برنامه‌ریزی تا سال ۱۴۰۵ بتوانیم افت را در سفره های زیرزمینی ابرکوه صفر کنیم.

رئیس امور آب ابرکوه تصریح کرد: کشاورزان با برداشت غیرمجاز آب باعث شوری آب در برخی چاه های کشاورزی ، افزایش عمق برداشت و ایجاد فروچاله‌ها شده اند.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ مورد فروچاله و فرونشست‌ زمین‌ در ابرکوه خاطر نشان کرد: فروچاله ها در ابرکوه نگران کننده است و باید کشاورزان در مدیریت برداشت آب و حفاظت از این مایه حیاتی نسبت به سال های گذشته بیشتر تلاش کنند.

وی تصریح کرد: کاهش آب سفره های زیرزمینی خطرهایی مانند فرونشست زمین، فروچاله ها، کاهش حجم آب شیرین و شوری منابع را در پی دارد و هم اکنون علاوه بر این مشکلات آبدهی بیشتر چاه ها نسبت به گذشته کم و روز به روز از دبی چاه ها کاسته می‌شود.

دبیر شورای حفاظت منابع آب ابرکوه با توجه به کاهش بارندگی سال آبی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰، تداوم حدود ۲۶ سال پدیده خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی از کشاورزان و بهره برداران خواست که به دلیل بحرانی بودن وضعیت منابع آبی این شهرستان ، برداشت این ماده حیاتی را بیشتر مدیریت کنند.

این مسئول ادامه داد: طرح خاموشی چاه های کشاورزی با اجرای ۳۰ روزه در سال ۱۳۹۵، ۴۵ روزه در سال ۱۳۹۶، ۶۰ روزه در سال ۱۳۹۷ اجرا شد و بعلت تنوع کشت محصولات کشاورزی ، این طرح به صورت تحویل حجمی آب از ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفته است.

سطح زیرکشت هندوانه درابرکوه با ۹۵ درصد کاهش به ۲۵ هکتار رسید

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه هم با اشاره به کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان گفت: با توجه به شرایط منابع آب، سطح زیرکشت محصول هندوانه با ۹۵ درصد کاهش به ۲۵ هکتار رسیده است .

حسن زارع در گفت و گو باخبرنگار ایرنا بابیان اینکه این میزان هم به صورت آبیاری نوین کشت شده است افزود: برای کاهش مصرف آب این میزان سطح زیرکشت هندوانه نیز روش آبیاری نوین اجرا شده تا حداکثر بهره‌وری از آن حاصل شود.

وی اظهارکرد : ۲۶سال اخیر سطح زیرکشت این محصول در ابرکوه افزون بر ۵۰۰ هکتار بوده که در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۵۰ هکتار رسیده بود و کشاورزان این شهرستان به دلیل محدویت منابع آب به تدریح سطح زیرکشت آن را کاهش و با تغییر الگو کاشت محصولات کم آبخواه را توسعه دادند.

زارع همچنین تصریح کرد: کار برداشت هندوانه در سطح ۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می شود از این میزان حدود ۶۵۴ تن محصول برداشت شود.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰خانوار در کشت این محصول فعال هستند ، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوا و مراقبت‌های ویژه کشاورزان در زمینه داشت و برداشت و مبارزه با علف‌های هرز، تولید محصول هندوانه از ۳۲ تن تا ۴۰ تن در هکتار انجام شده است.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه به کشاورزان توصیه کرد، از کاشت این محصول پر آبخواه پرهیز کنند و به محصولات کم آبخواه و با ارزش افزوده بالا همچون پسته ، زعفران ، گیاهان دارویی با روش علمی و نوین آبیاری روی آورند.

وی اضافه کرد: به دلیل استفاده بهینه از آب تاکنون پنجهزار و۵۷۵ هکتار سامانه آبیاری نوین در اراضی و باغ های ابرکوه اجرا شده است.

وی تاکید کرد : با توجه به محدودیت منابع آبی و استقبال کشاورزان در اجرای سامانه یاد شده، ابرکوه از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در رتبه نخست استان قرار دارد.

شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار