رییس امور آبفای مهریز گفت: به علت قدمت بالای ۳۰ سال شبکه آب شرب و فرسودگی و شکستی لوله‌ها، ۳۰ درصد آب شرب در مناطق شهری و ۶۰ درصد در مناطق روستایی بخش مرکزی مهریز هدر می‌رود.
کد خبر: ۱۰۵۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸ 04 July 2022

مصطفی مهدوی‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حدود ۱۵ کیلومتر از طول شبکه آبرسانی شهری مهریز در وضعیت بحرانی قرار دارد، افزود: فقط برای اصلاح شبکه در مناطق مختلف شهر به بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال بودجه نیاز است و هزینه تعمیر و بازسازی شبکه مناطق روستایی بیشتر از این میزان برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان هدررفت آب و آخرین وضعیت شبکه‌های آبرسانی شهرستان به مسئولان استان اعلام شده است، یکی از بهترین راه‌های مدیریت منابع موجود را اصلاح شبکه ذکر کرد.

این مسئول مشکل دیگر آبفای مهریز را وجود انشعابات غیرمجاز توسط برخی افراد سودجو به خصوص در روستاهای بخش مرکزی شهرستان دانست و بیان کرد: در این خصوص برای پیشگیری از گسترش انشعاب‌های غیرمجاز ، نسبت به افزایش فعالیت اکیپ‌های نظارتی در روستاها و تلاش برای جلب همکاری مردم اقدام شده است .

مهدوی‌زاده در خصوص شرایط خاص منطقه و کمبود آب شرب اظهار کرد: هدف این اداره در سال‌جاری و تابستان، کاهش قطعی آب است و مشترکانی که امسال نسبت به سال گذشته به خصوص در تابستان تا ۱۰ درصد کمتر مصرف کنند، معرفی و تشویق می‌شوند.

مهدوی‌زاده بیان کرد: قطع انشعاب مشترکان پرمصرف در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری و صنعتی از دیگر برنامه‌های مهمی است که امسال با جدیت در شهرستان پیگیری می‌شود که در این راستا از ابتدای تیرماه جاری تاکنون آب ۱۶ مشترک پرمصرف قطع شده و قطعا اگر مشترکان نسبت به رعایت مقررات و استفاده مطلوب اقدام نکنند بدون هیچ ملاحظه‌ای در این زمینه برخورد می‌شود.

هدر رفت آب شرب در مناطق شهری مهریز ۳۰ درصد و در روستاها ۶۰ درصد است

رییس امور آبفای مهریز یکی از مشکلات موجود را عدم پرداخت به موقع آب بها از سوی برخی مشترکان شهری و روستایی ذکر کرد و گفت: هم‌اکنون مجموع بدهی مشترکان ۷۰ میلیارد ریال است که امیدواریم با پرداخت آن، زمینه ارائه خدمات بهتر و اجرای طرح‌های آبرسانی فراهم شود.

مهدوی‌زاده از کاهش شدید منابع آب مهریز در سال‌جاری خبر داد و گفت: میزان آب تولیدی منطقه سالانه در مجموع حدود ۱۶۰ لیتر بر ثانیه است در حالی که در تابستان به ۶۰ لیتر کاهش یافته است بنا بر این برای غلبه بر کم‌آبی و خشکسالی و جلوگیری از قطع آب به همکاری مردم با صرفه‌جویی و استفاده درست و منطقی از منابع موجود نیاز است .

هم‌اکنون آب مورد نیاز ۲۱ هزار مشترک در بخش‌های مختلف در شهر با ۱۸ حلقه چاه و ۱۳ هزار مشترک مناطق روستایی بخش مرکزی مهریز با ۵۵ حلقه چاه تامین می‌شود.

حوزه شهری مهریز از سه محله اصلی بغداد آباد، مزویر آباد و مهرپادین تشکیل شده و ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد و شامل یک شهر و یک بخش مرکزی با پنج دهستان و ۴۶۷ آبادی است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد و ۳۰ درصد جمعیت شهرستان در دهستان‌های خورمیزات، تنگچنار، ارنان، میانکوه و بهادران زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
برچسب ها: آب شرب ، مهریز ، بحرانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار