رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:
معاون تحقیقات و فن آوری و رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: در اردکان به عنوان شهر پایلوت دانشگاه توانبخشی، درمانگاه سالمندی و بیمارستان توانبخشی دایر شود.
کد خبر: ۱۰۴۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ 06 June 2022

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا خانکه، صبح دوشنبه در نشستی با مسئولان شهرستان اردکان با اشاره به افزایش جمعیت سالمندی در ایران، بر ضرورت توسعه خدمات توانبخشی تأکید کرد و اظهار داشت: خدمات توانبخشی می‌تواند به افرادی که دچار معلولیت و محدودیت هستند، کمک کند تا از توانمندی‌های نسبی در زندگی خود برخوردار شوند.

وی بیان کرد: جمعیت ایران با تهدیدات متعددی از جمله عدم تمایل ازدواج و نخواستن فرزند در جوانان، کشته شدن ۱۷ هزار نفر در تصادفات جاده ای، معلول شدن ۴۴ هزار نفر در طول سال، مهاجرت نخبگان، دانشجویان و اساتید، افزایش روحیه ناامیدی در جوانان و رو آوردن آنها به خودکشی و مواد مخدر و روان گردان و… روبروست.

معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه فعالیت‌ها در حوزه توانبخشی، از اهمیت زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد، با بیان اینکه ۳۰ میلیون نفر در کشور نیازمند دریافت خدمات توانبخشی هستند، افزود: افراد معلول نیز از جمله اقشاری هستند که به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

شاخص امید به زندگی ۲۰ سال افزایش یافته است

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در ادامه به تبیین روند افزایشی جمعیت سالمندان در کشور و چالش های تامین نیازهای این قشر طی سال های آینده پرداخت.

احمد دلبری افزود: به یمن تلاش چهار دهه گذشته دست اندرکاران حوزه سلامت، امید به زندگی در کشور ما حدود ۷۶ سال شده است، یعنی از اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاخص امید به زندگی، ۲۰ سال افزایش یافته و جای تقدیر از افراد دست اندرکاران نظام را دارد، ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که این افزایش عمر، نیاز به تمهیدات خاص دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت سالمندان طی ۴۰ سال گذشته، دو برابر شد و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۵۰ میلادی، بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور، سالمند باشند، اظهار داشت: اما هنوز زیرساخت های لازم برای تامین امکانات مورد نیاز جهت این جمعیت پیش بینی نشده و از نیروی جوان به عنوان شاخص توسعه برای تشکیل زیرساخت ها استفاده نکرده ایم، در صورتی که گفته می شود مشکلات سالمندی، ۵ تا ۶ برابر سالمندان است.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی تصریح کرد: در برنامه های سوم، چهارم، پنجم و ششم کشور و در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در دو بخش جمعیت و خانواده، به صراحت ذکر شده اما به عمل به آنها عمل شده است.

دلبری با اشاره به اینکه هم اکنون در پاسخگویی به نیاز سالمندان مشکل داریم، افزود: این در حالی است که در آینده، سالمندان، پیرتر و آسیب پذیرتر خواهند بود و هزینه ها نیز بیشتر خواهد شد، ضمن آنکه منابع بیمه ای نیز برای کسی باقی نمی ماند، در صورتی که در دنیا، توجه به حوزه سالمندی را به عنوان سرمایه گذاری مورد توجه قرار داده اند، به طوری که کارآفرینی و اشتغال خانگی در حوزه سالمندی است.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه ۲۰ درصد سالمندان کشور، وابسته به مراقبان خود هستند، گفت: یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، شاخص دیده بانی سالمندی در ایران را تدوین کرده و این شاخص نشان می دهد که در بین ۹۷ کشور جهان، ایران عدد ۶۷ را به خود اختصاص داده و در بهداشت و حمایت نظام سلامت رتبه ۴۳ را کسب کرده است.

گفتنی است؛ ۲ هزار معلول و ۳۰۰ خانوار نیازمند، زیر پوشش اداره بهزیستی شهرستان اردکان هستند و از خدمات این اداره بهره مند می شوند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار