آیین خوردادگان یا جشن رسایی و تندرستی و سرسبزی، عصر چهارشنبه برابر با چهار خردادماه در یکی از اماکن مقدس زرتشتیان استان یزد برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۷۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴ 25 May 2022

رییس انجمن همازور زرتشتیان یزد روز چهارشنبه به ایرنا گفت: این مراسم به صورت حضوری با افرادی معدود و با رعایت نکات بهداشتی برگزار شد.

منوچهر ارغوانی، نیایش برای آب (جشن آب) را از برنامه های این آیین مذهبی اعلام کرد و افزود: آیین خوردادگان، سومین جشن ماهانه است که در روز خورداد از خوردادماه و ششمین روز از این ماه در گاهشمار ایرانی برابر یا چهارم خورداد در تقویم خورشیدی برگزار میشود.

به گفته وی خورداد (خرداد) امشاسپند نگاهبان آبها، نهرها و دریاها است و مظهری از مفهوم نجات بشر است.

وی ادامه داد: هماوردان خاص آنها، دیوان‌ «گرسنگی» و «تشنگی»اند و همکاران خورداد نیز، ایزد «تیشتر» و «باد» و «فروهر پرهیزکاران» هستند.

ارغوانی اضافه کرد: واژه جشن از واژه اوستایی یسنه به معنای ستایش و پرستش کردن است؛ نیاکان ما در این روز به کنار چشمه ها و رودها و دریاها رفته به نیایش می پرداختند و اکنون زرتشتیان در روز خورداد از ماه خورداد برابر با جشن خوردادگان اوستای آبزور میخوانند و از اهورامزدا خواهان رسایی و تندرستی در جهان مادی و مینوی میشوند.

انجمن همازور زرتشتیان که در همه استانهای زرتشتی نشین فعال است و دفتر اصلی آن در استان یزد دایر می باشد در زمینه های فرهنگی، برپایی جشن های زرتشتیان، مدیریت گردشگری و امور خبری فعالیت دارد.

طی ۲ سال گذشته تمام آیین های زرتشتیان در استان یزد بعلت شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

حدود ۶ هزار هموطن زرتشتی در استان یزد زندگی می‌کنند .

منبع: ايرنا
برچسب ها: زرتشتیان ، جشن ، آیین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار