کد خبر: ۱۰۳۳۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 13 March 2022

به گزارش تابناک یزد، این روزها فضای مجازی شهر یزد به استقبال و تمجید از کتابی نو نوشته سپری می‌شود؛ "برپا" کتاب تازه نفسیست که زندگی اصغر بمانی، یکی از معلمان و هنرمندان سرشناس یزدی را روایت می‌کند. این کتاب به قلم سید‌مرتضی میرعزآبادی با همکاری نشر راه‌یار در ۲۷۲ صفحه به چاپ رسیده است.
کتاب "برپا" روایتگر داستان زندگی اصغر بمانی معلم باغیرت، صاحب دل و مربی پرورشی دهه 60 می باشد که روزهای جنگ را با عشق زیبایش به بچه‌ها تبدیل به شیرینی بی بدیلی کرد؛ معلمی که رسالت خود را هرگز رها نکرد و حتی دانش آموزان دهه 70 و 80 هم از فیض وجودش بهره مند، شده اند.
در همین راستا با سید‌مرتضی میرعزآبادی به گفتگو نشستیم.

چرا برپا را نوشتید؟ چه چیزی در قصه برایتان جالب بود؟ 
- برپا روایت کودکان حاشیه نشینی است که بر پا ایستادند و خود را به مرکز توجهات رساندند. 
این کتاب از نوجوانانی می‌گوید که با مایه گذاشتن از هنر و استعداد خود به نوعی دیگران را مجبور به تشویق خودشان کردند. برپا روایت مقاومت و برپا ایستادن جوانانی است که خون دلها خورده اند تا ایران خانه خوبان شود. برپا روایت رزمندگان است. هرکس به شیوه خودش و در دوره خودش. چه رزمندگانی که در دفاع از مام وطن لحظه‌ای از پاننشستند و بر پا جنگیدند و چه روایت مربیان تربیتی‌ای که روش و مسلک برپا ایستادن را به دانش آموزانشان آموزش داده اند. برپا دستور احترام به تمام معلمانی است که برای فرزندان این مرز و بوم از جان مایه گذاشته اند. این ویژگی‌ها سبب شد تا برپا را بنویسم. روایت برپا نباید بمیرد و امیدوارم که خوانده شود. 

ایده کتاب از کجا آمد و هدفتان از تأليف آن چه بود؟
-ایده اولیه این کتاب در موسسه مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شکل گرفت. این موسسه در شهرستان های مختلف شعبه دارد و در سال ۱۳۹۶ شعبه شهرستان یزد آن تأسیس شد. در این موسسه کارگروه های مختلفی به بررسی تاریخ شفاهی نهاد انقلاب می پردازد.

چه قدر در نوشتن دغدغه شخصی داشتید؟
-دغدغه شخصی‌ام امور تربیتی است. هدف از نوشتن برپا هم انتقال همین تجارب درخشان دهه شصت به ویژه تجربه ارزنده یک مربی پرورشی به نسل جدید بود. 
از سوژه کتاب، از "اصغر بمانی" بگویید؟
-سوژه این کتاب استاد اصغر بمانی از معروف ترین مربیان تربیتی دهه شصت است که تئاترهای دانش آموزی وی در دهه شصت بسیار مشهور بوده است. استاد بمانی در دهه شصت به عنوان مسئول برگزاری اردوهای آموزش و پرورش در استان یزد بوده اند و در بحث انتقال تجربه در بحث ارتباط با دانش آموزان خصوصاً در حوزه اردوهای دانش آموزی مورد توجه قرار گرفته است. استاد بمانی فعالیت خود را در مبارزه با طاغوت آغاز کرد و در دوران دفاع مقدس نیز فعالیت‌های او شدت گرفت.

روند نگارش‌تان چگونه بود؟
-در سال ۱۳۹۷ کار تدوین این کتاب و اخذ خاطرات استاد بمانی آغاز شد و جلسات متعدد مصاحبه از تولد و خاندان سوژه کتاب تا دوران کودکی و نوجوانی تا دوران بازنشستگی آقای بمانی را در برگرفت که حدود ۳۰ ساعت مصاحبه تهیه شد. البته در سیر کار ۲۰ ساعت مصاحبه تکمیلی نیز گرفته شد و کتاب برای تدوین در دستور کار قرار گرفت.

دغدغه‌ام انتقال تجارب دهه شصت و جنگ بود/

خاطره شخصی با سوژه دارید؟
-بله؛ در بخشی از مقدمه آورده ام؛ استاد بمانی را اولین بار در مدرسه راهنمایی حضرت سجاد(ع) دیدم. سال‌ها پیش، سال‌هایی که هنوز دانش‌آموز بودم. آقای بمانی معلممان نبود؛ اما آن‌قدر تعریف کلاس‌داری‌اش را شنیده بودم که حسابی مجذوبش شده بودم. از بازی‌های سر کلاس، از قصه‌گویی‌ها، از خاطرات جبهه و جنگ، از فوتبال‌های تشویقی که قانون اولش لال‌بازی بود و از قوانین جذاب و دوست‌داشتنی. تمام عشق و علاقه‌ام این بود که زنگ تفریح، در سالن مدرسه ببینمش و در حد یک سلام، هم‌کلامش شوم... 
آقای بمانی از روزهای اول زندگی‌اش شروع کرد، از پدری که چند ماه بیشتر سایۀ سرش نبود، از مادری که مثل کوه پشت سر بچه‌هایش بود، از آباواجدادش، از خاطرات جبهه با جزئیات تمام، از برنامه‌های اردو با تحلیل و واکاوی و... . خیلی‌ها معتقدند شنیدن سخت‌ترین کار دنیاست؛ اما من ساعت‌ها گوش شدم پای خاطرات استاد بمانی و لذت‌بخش‌ترین کار دنیا را انجام دادم.

شایان ذکر است کتاب «برپا» که تحقیق و تدوین آن برعهده سیدمرتضی میرعزآبادی بوده، در ۲۷۲صفحه، شمارگان ۱۲۰۰جلد و با قیمت ۵۵هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقمندان جهت تهیه آن، علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

برچسب ها: کتاب ، برپا ، بمانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار