روستا و شهر دو واژه ملموس و شناخته شده در هر کشوری است و معمولا از روستا به عنوان مرکز تولید و شهر مرکز مصرف یاد شده است اما در دهه های اخیر تغییراتی دراین تعریف بوجود آمده و به دلایلی با کاهش تولیدات روستاها از رونق و جمعیت روستاها کاسته شده است.
کد خبر: ۱۰۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳ 30 September 2015

به گزارش تابناک یزد،با این وجود گفته می شود که هنوز بیش از نیمی از جمعیت جهان در نقاط روستایی زندگی می کنند بنابر این توسعه روستاها باید به اصلی کلی در برنامه های دولت تبدیل شود.

خوشبختانه از برنامه های محوری دولت تدبیر و امید موضوع محرومیت زدایی و بخصوص در مناطق دور افتاده و روستاهاست که در استانها نیز با جدیت در حال پیگیری است.
استان یزد نیز با داشتن ذخایر عظیم و روستاهایی زیبا در دل کویر همچون مرواریدی در دل دریا می درخشد و امروز نوبت آن است که زمینه حکاکی و نگارگری بر روی این مروارید زیبا مهیا شود.
از این رو باید برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از سرمایه های بزرگ اجتماعی روستاها با بهبود سطح مادی زندگی ، توزیع عادلانه تر درآمد ملی و ایجاد ساختار منسجم اجتماعی فراهم کردو این امر میسر نمی شود مگر با ایجاد تولید و اشتغال پایدار ، تشویق مردم به مشارکت در حوزه های اجتماعی و اقتصادی و بهره گیری از نیروهای مولد جامعه .
در استان یزد نیز با توجه به اینکه استانی صنعتی محسوب می شود و دومین شهر تاریخی جهان است پتانسیل های گسترده ای در حوزه های گردشگری و تولید دارد از این رو به سراغ مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد رفتیم تا این مسائل و هدف گذاری دولت تدبیر و امید را در روستاهای درالعباده بررسی کنیم.
هادی مقیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استان یزد با ذخایر عظیم و سرمایه های اجتماعی و نخبگان باارزش خود همچون نگینی در دل کویر ایران است گفت: روستاهای این استان با تنوع آب و هوایی و اقلیمی و پتانسل گردشگری ، نقش متفاوتی در این منطقه دارند.
وی افزود: با توجه به نگاه امیدوارانه دولت یازدهم به بحث روستاها و لزوم ماندگاری و حتی مهاجرت معکوس روستاییان فعالیت های خوبی در استان یزد انجام شده که مهمترین آنها ایجاد شرکتهای تعاونی دهیاری ها ، طرح ایجاد اشتغال پایدار با مشارکت روستاییان و ماموریت محور کردن روستاهاست.
** شرکت تعاونی دهیاری ها زمینه ساز تقویت توان مالی روستاها
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد درباره وضعیت شرکت های تعاونی دهیاری های استان اظهار کرد: در طول سالهای گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته دفتر امور روستایی به صورت تخصصی اداره شده و هم اکنون 368 دهیاری و شورای اسلامی روستایی را زیرپوشش دارد .
مقیمی اضافه کرد: با هدف انسجام بخشی به فعالیت ها ، هماهنگی فعالیت های روستایی، اجرای طرحهای عمرانی ، کمک به فعالیت های بخش کشاورزی ، گردشگری روستایی و خدمات تاکنون 17شرکت تعاونی دهیاری با عضویت دهیاری های استان فعال کرده ایم تا بتوانند ضمن ایجاد اشتغال پایدار در روستاها ،درآمدزایی نیز داشته باشند و فقط مصرف کننده بودجه نباشند.
وی یادآور شد: در واقع شرکت های تعاونی دهیاری ها را با هدف تقویت توان مالی و سوددهی تشکیل دادیم و به تازگی این شرکت ها به منظور ایجاد منابع جدید وارد سرمایه گذاری کرده ایم مثلا در حوزه شرکت های باربری و حمل و نقل ، تولید آهک و گردشگری .
این مسوول با اشاره به فعالیت گسترده این شرکت ها گفت: خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی های مناسب چندی قبل شرکت های تعاونی دهیاری های اردکان و میبد توانستند در نمایشگاه توانمندی های شرکت های تعاونی دهیاری ها در تهران از بین 800 شرکت تعاونی کشور رتبه های برتر کشور را کسب کنند.
مدیرکل امور روستایی و امور شوراهای استان درباره طرحهای مهم شرکت های تعاونی دهیاری ها در این استان اظهار کرد: مجتمع آهک اردکان ، شهرک حمل و نقل اردکان در مسیر عقدا- اردکان ،کارگاه ماسه و شن مهریز و تفت و یزد، مجتمع گردشگری خانه گلشن و چند واحد تولید زیلو در میبد ، کارخانه های تولید مرغ گوشتی ،واحد تولید خوراک دام نیر ،کارخانه تولید آجر و چند گلخانه درابرکوه از مهمترین این طرحهاست.
مقیمی مهمترین دستاورد این موفقیت ها را ایچاد روحیه مشارکت در مردم و انجام کارهای گروهی عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تکمیل زنجیره تولید در روستاها شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و ماندگاری جمعیت در روستاها به عنوان مهد و محور تولید کشور باشیم.
** بازبینی طرحهای هادی روستایی استان با محوریت توجه بر مسائل گردشگری و محیط زیست
وی با اشاره به لزوم توجه به دو موضوع گردشگری و محیط زیست در اجرای طرحهای روستایی گفت: به همین منظور و جایگاه خاص استان یزد در بخش گردشگری به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور تصمیم داریم تعاونی دهیاری ها را وارد سرمایه گذاری برای توسعه توقیت زیرساخت های گردشگری کنیم.
مدیرکل امور روستایی و امور شوراهای استان افزود: در حال حاضر برای گردشگری مهریز و ده بالا برنامه هایی داریم و معتقدیم برای ایجاد اشتغال پایدار باید به سمت گردشگری برویم ضمن آنکه دهیاری ها را مکلف به ایجاد فضاهای گردشگری و دادن پروانه ساختمانی منوط به استفاده از مصالح بومی کرده ایم.
مقیمی اضافه کرد: طرحهای هادی روستایی را نیز با همین نگاه و تاکید بر لزوم حفظ محیط زیست روستاها برای 40روستا در حال بازنگری است به گونه ای که اجازه قطع هیچگونه درختی را نمی دهیم و سعی می کنیم روستاها هویت گردشگری خود را حفظ کنند.
وی با اشاره به آمادگی تعاونی های دهیاری های استان برای سرمایه گذاری در طرحهای گردشگری و مجتمع های بین راهی با همکاری بخش خصوصی تاکید کرد: با توجه به روند رو به رشد صنعت گردشگری و توسعه آن ، روستاها در آینده مقصد گردشگری نقش موثرتری خواهند داشت و برنامه ریزی برای توسعه زیرساختهای این بخش موجب افزایش درآمد سرانه روستاییان و درآمد ارزی برای مناطق محروم خواهد شد.
** روستاهای استان ماموریت محور شده اند
این مسئول با اشاره به لزوم تولید محصولات بر اساس اقلیم هر روستا یادآور شد: با همین پیش فرض روستاهای استان را ماموریت محور کرده ایم و برای هر روستا جاذبه و محصول خاص که با اقلیم آن سازگاری دارد تعریف کردیم و دهیاری ها نیز در همین راستا سرمایه گذاری کرده و چرخه تولید را تکمیل می کنند.
مقیمی افزود: به عنوان نمونه برای ابرکوه یخ و گلخانه ، اردکان و مهریز شن و ماسه ، برای میبد زیلو، زنبورداری و گردشگری ، بافق خوراک دام و کویرنوردی برای یزد و بافق تعریف شده که برخی در حال اجرا در دست کار است.
** طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی نخستین طرح اشتغال پایدار روستایی
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری یزد دیگر برنامه اجرا شده و در حال اجرای این مجموعه را طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی روستایی عنوان کرد و گفت: این طرح نخستین و تنها طرحی است که در روستاها به صورت واقع بینانه به موضوع مهاجرت و ایجاد اشتغال پایدار به وسیله مشارکت مردم پرداخته و نتیجه بخش خواهد بود چرا که مردم احساس می کنند در توسعه روستا ، ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییان نقش دارند.
مقیمی تاکید کرد: از این رو طرح راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها به عنوان یک فرصت ویژه در دولت تدبیر و امید طراحی شد تا ضمن پرداخت تسهیلات کم به روستاییان با ضمانت کارت یارانه برای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار ، زمینه ماندگاری در روستاها فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه محور اقتصاد مقاومتی، تولید و محور تولید، روستا است، تاکید کرد : حق هر روستایی است که با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت برای خود اشتغال ایجاد کند و روستای خود را سرپا نگه دارد.
وی درباره نوع مشارکت و تسهیلات ارائه شده دراین طرح نیز گفت : دولت به میزان چهار برابر آورده روستاییان، تسهیلات با کارمزد سه درصد واگذار می کند که برای روستاهای مرزی این تسهیلات 9 برابر آورده روستائیان و با کارمزد صفر است و این تسهیلات با بازپرداخت دو سال دوران مشارکت، یک سال تنفس و از سال چهارم به مدت پنج سال انجام می شود.
مدیرکل امور روستایی استان یزد افزود : اگر 50 خانوار روستایی 35 درصد آورده داشته باشند دولت 65 درصد مابقی را تامین و تا سقف 10 میلیارد ریال تسهیلات خواهد داد و اگر تعداد خانوار به 100 برسد مشارکت مردم 30 درصد و دولت 70درصد و سقف تسهیلات نیز تا 20 میلیارد ریال افزایش می یابد.
مقیمی اضافه کرد : اگر تعداد خانوار 150 باشد سهم مردم 25 درصد و سهم دولت 75درصد به اضافه 30 میلیارد ریال سقف تسهیلات ارائه خواهد شد البته اگر تعداد خانوار به 200 برسد میزان مشارکت مردم 5 درصد کاهش و سهم دولت 5 درصد افزایش می یابد ضمن آنکه سقف تسهیلات نیز به 40میلیارد ریال می رسد.
این مسوول ادامه داد: حال اگر تعداد خانوار بیش از 200خانوار باشد سهم مشارکت مردم 20 درصد و دولت نیز 80درصد است اما در اینجا سقف تسهیلات نداریم و به هر میزان که نیاز باشد تسهیلات ارائه می شود.
به گفته وی ، مبلغ سود سه درصد است و حتما ایجاد شرکت تولیدی مدنظر نیست و تسهیلات برای احیای شرکت های قدیمی و ورشکسته و ترمیم آنها با مشارکت مردم نیز ارائه می شود.
مقیمی تصریح کرد : خوشبختانه استان یزد در این حوزه پیشتاز است و هم اکنون نیز پنج طرح با مشارکت مردم تعریف و در حال تهیه است که طرح خوراک دام نیر با مشارکت 300خانوار با آورده 20میلیارد ریال تصویب شده و بزودی به عنوان نخستین و جزء طرحهای نمونه کشوری معرفی خواهد شد.
وی اضافه کرد: پرونده روستای گردکوه ، مهدی آباد بهادران و علی آباد چهل گزی از بخش مرکزی مهریز و پرونده شرکت تعاونی روستایی ابرکوه نیز در حال تکمیل است و 40طرح غیرمشارکتی نیز تکمیل شده است.
** بررسی 2500پرونده در کمیسیون ماده 9 بدون اعتراض
رییس کمیسیون ماده 9 استان یزد درباره فعالیت های این کمیسیون گفت: این کمیسیون مرجع رسیدگی به تخلفات روستایی و مرکب از نمایندگان وزارت کشور، قوه قضاییه و وزارت راه وشهرسازی است .
مقیمی افزود: از زمان فعالیت در این کمیسیون تاکنون 2500مورد رسیدگی داشتیم که با توجه به شفافیت جدول و نمودار کارها هیچ شکایت و نقض رای در دیوان عدالت نداشته ایم.
وی یادآور شد: مراجع ذیربط موظفند برای ساختمان هایی کهطبق مقررات این قانون و نظر کمیسیون برای آنها جریمه تعیین کند و در صورت درخواست صاحبان آنها برابر مقررات گواهی پایان کار صادر کند.
** شناسایی بانوان فعال در روستاهای استان
مدیرکل امور روستایی و امور شوراها با اشاره به لزوم مشارکت زنان روستایی در طرحها گفت: با توجه به اهمیت و ارزش نقش زنان به عنوان سرمایه های انسانی این استان آمادگی دارد برای مشارکت بانوان روستایی در امور توسعه روستاها به عنوان پایلوت کشوری باشد .
وی همچنین از تشکیل شورای مشورتی توسعه روستایی با تاکید بر مشارکت جامعه محلی در سیاستگذاری های توسعه ای خبر داد و افزود: در این خصوص شناسایی و توانمدسازی زنان فعال روستاها ضروری بوده که با همکاری اداره کل امور بانوان استانداری انجام شده است و نمایشگاهی نیز با این عنوان برگزار کرده یم.
استان یزد یکهزار و 480 اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و 600 بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.
یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .
از جمعیت یک میلیون و 60 هزار نفری استان یزد نیز در حال حاضر تنها حدود 18 درصد در 1143روستای استان ماندگار شده اند که برخی از این روستاها به لحاظ بافت تاریخی دارای جذابیت های منحصر بفردی است.
از این تعداد روستاها نیز 1025روستا دارای سکنه دائمی و 118روستا سکنه فصلی دارند که در 703روستا جمعیت زیر 20 خانوار ساکن است و حتی در 465 روستا از تعداد یاد شده تنها یک تا چهار خانوار جمعیت زندگی می کنند و در بقیه روستاها که 440روستاست جمعیت خانوارها بیش از 20خانوار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار