عضو شورای شهر یزد:
عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: بافت تاریخی به عنوان قلب تپنده شهر‌ها و نماد فرهنگ ملی نیازمند توجه و احیا است.
کد خبر: ۱۰۲۸۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵ 15 February 2022

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، حقیر السادات از بافت تاریخی به عنوان هسته اولیه و قلب تپنده شهر‌ها و نماد فرهنگی ملی و اسطوره‌های قومی یاد کرد و گفت: تمایل مردم به بازدید بافت تاریخی و تجدید خاطرات، اهمیت و ضرورت این نواحی تاریخی را دو چندان می‌کند و به دلیل وجود عناصر و المان‌های با ارزش تاریخی و میراث فرهنگی، اهمیت توریستی این بافت‌ها را نیز نباید فراموش کرد.


وی افزود: بافت‌های تاریخی موجودیتی کهن و منسوخ نیستند، بلکه نمادی از سوابق فرهنگی و مدنی شهر هستند که مرمت و احیای آن‌ها وظیفه‌ای ملی است، زیرا تجلی‌گاه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردمانی به شمار می‌آید که در دوره‌های تاریخی در این بخش از شهر روزگار سپری کرده و هویت فرهنگی آن را به ثبت رسانده‌اند.


عضو شورای شهر بر لزوم احیای بافت‌های ناکارآمد شهری و تبدیل آن‌ها به جاذبه‌های گردشگری تاکید کرد و اظهار داشت: تمایل گردشگران به سمت گردشگری تاریخی و فرهنگی بخصوص در ایران در حال افزایش است و باید علاوه بر تامین و توسعه زیرساخت‌های لازم از مزیت‌ها و ارزش افزوده صنعت پرسود گردشگری در شهر‌ها بهره‌مند گردیم.


حقیر السادات، تلاش برای حفظ بافت تاریخی را تلاش برای حفظ سند هویت شهروندان عنوان کرد و ادامه داد: بافت تاریخی زنده و خشتی و پهناور یزد نیز به دلیل ارزش‌های منحصر به فرد معماری و فرهنگی و شاخص‌های پایدار، در سال ۱۳۹۶ به عنوان شهر میراث جهانی از سوی یونسکو انتخاب شد و در سال ۱۳۹۷ به عنوان پایتخت تاریخی و فرهنگی شهر‌های پایدار جهان برگزیده شد و نمونه بارز اهمیت جهانی یک بافت تاریخی و الگویی برای جهان است.


وی اظهار داشت: شهر یزد با داشتن ۹۷۰ هکتار بافت تاریخی ناپیوسته و زنده، بزرگترین و مهمترین بافت تاریخی استان را دارد و پس از یزد، میبد و اردکان دارای بافت تاریخی ارزشمند با بنا‌های شاخص و بادگیر‌های زیبا و منحصر به فرد هستند.


عضو شورای شهر یزد گفت: در یک دهه اخیر ساکنان یزد بیش از پیش به ارزش تاریخی و منحصر به فرد بافت تاریخی یزد پی بردند و در این سال‌ها شهرداری ناحیه تاریخی نیز شکل گرفت و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد اقدامات بسیار خوبی برای حفظ، مرمت و احیای بافت تاریخی با مشارکت ساکنان بافت و سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری انجام شده است.


حقیر السادات گفت: رویکرد بودجه گذاری در سال‌های اخیر نیز مثبت بوده و روند افزایشی داشته است، اما بودجه‌های فعلی برای احیای بافت تاریخی شهر میراث جهانی کافی نیست و باید از سوی وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست بودجه ویژه برای حفظ و نگهداری و احیای بافت تاریخی یزد صورت گیرد، همچنین برای تامین هزینه‌ها می‌توان از سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم محلی نیز بهره برد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار