رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت: پویش بذرکاری جنگل‌های زاگرس در ۹ شهرستان استان کرمانشاه درحال اجرا است.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱ 27 December 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از مهر، عبدالعلی جلیلیان اظهار کرد: پویش مردمی بذرکاری جنگل‌های زاگرس که برای اولین‌بار با مشارکت مردم انجام شد، به پیشنهاد سازمان منابع طبیعی استان کرمانشاه بود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی سازمان منابع طبیعی استان کرمانشاه، پویش مردمی بذرکاری در ۹ شهرستان استان کرمانشاه با مساحت هدف ۶۵۶ هکتار انجام می‌شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه تصریح کرد: به صورت مستمر در استان کرمانشاه در روزهای جمعه ایستگاه‌های بذر در حال توزیع بذر هستند.

جلیلیان گفت: پویش‌هایی با همکاری دانشگاه‌ها، بسیج، بسیج سازندگی، سازمان‌های دانش‌آموزی، همیاران طبیعت، تشکل‌های مردمی و جوامع محلی حاشیه جنگل‌های زاگرس، خارج از مساحت هدف ۶۵۶ هکتاری مورد نظر طرح پویش مردمی، برای بذرکاری جنگل‌های زاگرس فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: پویش مردمی بذرکاری جنگل‌های زاگرس یک برنامه پنج ساله بلندمدت بوده که قرار است با هدف نهادینه کردن مشارکت مردم در جهت احیای رویشگاه‌های جنگلی زاگرس به صورت مستمر و خارج از برنامه پویش نیز فعالیت کنند و مردم را وارد عرصه حمایت از جنگل‌های زاگرس کنیم.

جلیلیان خاطرنشان کرد: در سیاست راهبردی سازمان جنگل‌های استان کرمانشاه بر اساس برنامه بلند مدت ۵۰۰ میلیون اصله درخت از بذرها و نهال‌های کاشته شده مستقر می‌شود.

وی گفت: از دهم آذرماه سال جاری در یازده استان زاگرسی از آذربایجان غربی تا استان فارس با برنامه احیای جنگل‌های زاگرس به وسیله بذرکاری با مشارکت اقشار و طیف‌های مختلف تا اواسط بهمن ماه امسال انجام می‌شود.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه بیان کرد: تمامی بذرهای مصرفی پویش مردمی بذرکاری با همکاری مردم از رویشگاه‌های زاگرس برداشت شده و گونه‌های بومی هستند.

وی افزود: بومی بودن بذر کاشته شده در جنگل‌های زاگرس استان کرمانشاه با هدف عدم انتقال آلودگی از رویشگاهی به رویشگاه دیگر و تطابق شرایط اکولوژیکی هر بذر با رویشگاه خودش صورت گرفت.

جلیلیان ادامه داد: گونه‌های پیش‌آهنگ مثل بادام تلخ، بادام جنگلی، بادام کوهی، ارژن، تنگرس و سایر گونه‌های پیشگام در رویشگاه‌های جنگلی زاگرس استان کرمانشاه، کاشته شدند.

وی بیان کرد: در مناطقی از جنگل‌های زاگرس استان کرمانشاه، که استقرار بنه و بلوط را داشتیم اما به دلایلی کاهش پیدا کردند با کشت بنه، بلوط و گلابی جنگلی عملیات احیا انجام شد.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه با اشاره به ارزیابی طرح‌های صیانت از جنگل‌های زاگرس، گفت: در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله ۵۰۰ هکتار از مناطقی از جنگل‌ها که وسعت و تراکم آن‌ها دچار مشکل شده بودند به وسیله طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس بذرکاری شده که از نظر ارزیابی‌های دانشگاهی و سازمان‌های اجرایی نتیجه آن موفقیت‌آمیز بوده.

وی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری جنگل‌های زاگرس پس از بذرکاری، افزود: می‌توان با حمایت مردم شاهد نتیجه مثبت بذرکاری در جنگل‌های زاگرس استان کرمانشاه هستیم.

جلیلیان گفت: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها تاکنون ۲۱۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس استان کرمانشاه بذرکاری شده و در سه هفته اخیر بیشترین فعالیت انجام می‌شود که تا اواخر دی ماه تمام ۶۵۶ هکتار از مساحت مورد هدف جنگل‌های زاگرس استان کرمانشاه بذرکاری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار