مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل گفت: درخواست ما از خیرین این است که با توجه به نیازهای اعلام شده از طرف نهاد، نسبت به خرید و اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اقدام کنند.
کد خبر: ۱۰۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹ 26 September 2015

رباب عزیزخانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل با بیان اینکه کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی استان ها از طریق اداره کل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته توسط این اداره کل تهیه و ارسال می شوند، گفت: درخواست ما از خیرین این است که با توجه به نیازهای اعلام شده از طرف نهاد، نسبت به خرید و اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی استان اقدام کنند.

وی افزود: خیرین می توانند یاریگر ما در بحث خرید کتاب های تألیفی نویسندگان استان و حمایت از این قشر باشند.

عزیزخانی اضافه کرد: کتاب‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون بالاخص در بخش کتب مرجع مورد نیاز است که امیدوارم با همت خیرین تهیه و در نتیجه بخش مرجع کتابخانه های عمومی تکمیل شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با اشاره به تغییر وضعیت کتابخانه های عمومی استان نسبت به سال‌های گذشته، تصریح کرد: ادارات کل کتابخانه‌های عمومی تحت نظارت و برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فعالیت می‌کنند و لذا اهداف، چشم انداز و مسیر حرکت به این تعاریف مشخص است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز با توجه به ضوابط کلی نهاد و البته با احتساب مقتضیات بومی استان، نسبت به برنامه‌ریزی و فعالیت‌های کتابخانه‌ای اقدام می‌کند؛ بنابراین حرکت این اداره کل از سال تشکیل تاکنون، بر اساس یک خط سیر مشخص و هدفمند بوده است و موفقیت‌های چشمگیری نیز در طی 9 ماهه گذشته بدست آمده است.

عزیزخانی با اشاره به موفقیت های اخیر این اداره کل، گفت: کسب رتبه اول توسط کتابخانه مرکزی اردبیل در سطح کشور در شاخص نسبت امانت به اعضا، راه اندازی بخش‌های اعتیادپژوهی و زن و خانواده در کتابخانه مرکزی اردبیل، برگزاری مستمر جلسات معرفی و نقد کتاب بانوان استان، برگزاری نشست‌های کتاب خوان، افتتاح کتابخانه‌های عمومی شیخ شرف الدین و مقدس اردبیلی و کلنگ زنی دو باب کتابخانه عمومی در محله اروج آباد اردبیل و نیز در شهرستان نیر، میزبانی اولین نشست تخصصی کتابخانه های مرکزی استانها و راه اندازی اتاق های فکر و کمیته ایده های خلاق در کتابخانه های عمومی و نیز پیشنهاد طرح کتاب درمانی در مراکز درمانی و کمپ های ترک اعتیاد استان از جمله مهمترین این موفقیت ها هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل تاکید کرد: مهمترین مشکل کتابخانه ها، همچنان اجرائی کردن قانون نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری است که مهمترین منبع مالی برای هزینه‌های جاری کتابخانه ها محسوب میشود.

وی افزود: از طرف دیگر، نبود قرائت خانه در سطح شهرهای استان و عدم توجه شهرداری به ساخت این مراکز، باعث گردیده کتابخانه‌های عمومی بیشتر میزبان دانش آموزان و دانشجویانی باشند که برای مطالعه کتاب درسی مراجعه می‌کنند، حال آنکه، جوهره تشکیل کتابخانه ها، امانت کتاب و مطالعه آن در سالن های مطالعه، فعالیت‌های کتابخوانی و فرهنگی و پژوهش های علمی بوده است.

عزیزخانی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی را تمامی قشرهای جامعه تشکیل می دهند، بطوریکه حتی برای کودکان، نوجوانان و روشندلان نیز بخشهای لازم درنظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: فرهیختگان علمی و فرهنگی نیز در کنار استفاده از کتب مخازن، می‌توانند از بخش نشریات تخصصی، کتب تخصصی بخش مرجع و بخش‌هایی همچون استان شناسی، بخش کتب نویسندگان بومی، پایان نامه‌های دانشجوئی، بخش بانوان و خانواده و غیره استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین برخی پایگاه‌های اطلاعاتی کتابخانه ها و مراکز علمی نیز در زمره منابع قابل استفاده بشمار می‌روند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل خاطرنشان کرد: متأسفانه در مواری مشاهده می‌شود که اعضای کتابخانه‌های عمومی نسبت به تمدید به موقع و یا تحویل کتاب‌های امانتی اقدام نمی‌کنند، که این مسأله باعث می‌شود سایر اعضای متقاضی، نتوانند از کتاب‌های مذکور بهره ببرند.

عزیزخانی ادامه داد: البته با پیگیری همکاران ما، این آمار، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته، که امیدوارم در ادامه این پیگیری‌ها، شاهد حداقل آمار در این خصوص باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار