مدیر کل هواشناسی استان یزد متذکر شد: با توجه به پدیده تغییراقلیم و گرمایش جهانی پیش بینی می‌شود در سال‌ها و دهه‌های آینده بر شدت و فراوانی پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی در استان یزد افزوده شود.
کد خبر: ۱۰۰۴۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ 26 October 2021

«رضا برهانی» گفت: براساس اطلاعات ثبت شده از ایستگاه‌های هواشناسی استان یزد، میانگین بارش سال زراعی ۱۴۰۰ -١٣٩٩ استان ۶۶.٩ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت ۲۸ درصد و نسبت به سال زراعی قبل ۳۷ درصد کاهش یافته و این در حالی است که میانگین بارش کشور در همین سال زراعی نسبت به بلندمدت نزدیک به ۹۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به آمار ارائه شده توسط سازمان هواشناسی کشور، کمترین کاهش بارش در بین ۳۱ استان کشور مربوط به استان یزد است اما این اعداد و ارقام نمی‌تواند بیانگر شرایط بارشی استان به طور کامل باشد.

برهانی در ادامه با بیان این که میانگین بارش استان در فصل پاییز  ١٣٩٩ معادل ۴۰ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت بیش از ۹۱ درصد رشد داشته و این در حالی است که میانگین بارش کشور تنها هشت درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافته است، تصریح کرد: البته این مقدار بارندگی ۴۳ درصد از بارش یک سال آبی کامل را در استان تامین کرده است اما متاسفانه به سبب ماهیت رگباری بارش‌ها عمده این بارندگی ها تنها در یک روز اتفاق افتاده است که نه تنها بارش موثری برای بخش کشاورزی نبود بلکه سبب خسارت در برخی نقاط استان به ویژه شهرستان ابرکوه نیز شد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال در فصول زمستان و بهار شرایط کاملاً متفاوت بود به نحوی که میانگین بارش زمستان سال ١٣٩٩ با ۳۱ درصد کاهش به حدود ١٧ درصد میانگین بلندمدت بارش سالانه استان رسید و در فصل بهار نیز تنها ۲۷ درصد از بارش یک سال زراعی کامل تعیین شده است که نسبت به میانگین بلند مدت ۱۷ درصد کاهش یافته است.

مدیر کل هواشناسی استان با بیان این که توزیع مکانی بارش‌ها نیز بسیار نایکنواخت بوده است، گفت: این شرایط به گونه‌ای بود که در شهرستان‌هایی که قطب کشاورزی استان هستند، یعنی شهرستان‌های ابرکوه و خاتم، به ترتیب در حدود ۳ و ۵ درصد از سهم بارش سالانه محقق شد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر در فصل بهار باز هم شاهد بارش های رگباری و سیل آسا در استان بودیم، به گونه ای که در تاریخ ١٣ اردیبهشت در جاده اردکان- چوپانان، شاهد فوت چهار نفر از هم استانی‌های خود بودیم.

برهانی با اشاره به آمارهای سازمان هواشناسی کشور، گفت: یزد از جمله استان‌های است که در بهار ١۴٠٠ ، از مجموع پنج رویداد حدی خطرآفرین در بخش کشاورزی شامل یخبندان و سرمازدگی، تگرگ، سیل، باد شدید و طوفان و بارش رگباری تحت تاثیر همگی آن ها قرار گرفت و به سبب بروز این پدیده های حدی، متحمل خسارات فراوانی شد.

 به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان یزد، این مسئول در پایان متذکر شد: با توجه به پدیده تغییراقلیم و گرمایش جهانی پیش بینی می‌شود در سال ها و دهه‌های آینده بر شدت و فراوانی پدیده‌های مخاطره آمیز افزوده شود بنابراین جا دارد مدیران و برنامه ریزان استانی به ویژه در بخش های مدیریت منابع آب، کشاورزی، اکوسیستم های طبیعی و زیرساخت های شهری جهت مواجه با پدیده های فرین جوی مانند سیل و خشکسالی و امواج گرمایی و سرمایی تمهیدات و آینده نگریهای لازم را انجام دهند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار