علی مختاری
کمتر عکاس حرفهای را در استان یزد پیدا میکنیم که اسم «محسن خیرخواه»
را بهعنوان مدرس عکاسی نشنیده باشد. او از سال 59 در شهر یزد است. تحصیلات
خود در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته عکاسی به پایان رسانده و
در حال حاضر به تدریس و انجام طرحهای عکاسی مشغول است. وی سالهای زیادی
را به تدریس عکاسی در تمام دانشگاههای یزد و دانشگاه اصفهان مشغول بوده
است و تجارب بسیاری در این زمینه دارد.
به همین دلیل سراغ مدرس و عکاس نامآشنای استان «محسن خیرخواه» رفتیم و درباره هنر عکاسی و جایگاه آن در استان به گفتوگو نشستیم.
-
چه وقت و چگونه به عکاسی علاقهمند شدید؟
در دوره کارشناسی، واحد درسیای به اسم عکاسی داشتیم که پس از گذراندن آن
به عکاسی علاقهمند شدم و تصمیم به ادامه تحصیل در این رشته گرفتم. به این
ترتیب در مقطع کارشناسی ارشد، رشته تحصیلی خود را به عکاسی تغییر دادم و
با توجه به علاقهای که داشتم در دانشگاه هنر تهران قبول شدم. درواقع
عکاسی حرفهای و تدریس در این حیطه را زمانی آغاز کردم که دانشجوی
کارشناسی ارشد بودم.
-
تاکنون در چه دانشگاههایی تدریس کردهاید؟
دانشگاه یزد، دانشگاه آزاد یزد، دانشگاه علمی-کاربردی و پیام نور یزد،
دانشگاه علمی-کاربردی اصفهان و دانشگاه اصفهان از دانشگاههایی بودند که
در آنها به تدریس پرداختم.
همچنین در کنار تدریس در دانشگاه، چند سالی است یک آموزشگاه هنر عکاسی تاسیس کرده ام و در آنجا به آموزش هنرجویان میپردازم.
-
با توجه به اینکه سالهای طولانی به تدریس عکاسی مشغول بودهاید، به نظر شما یک عکاس خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
نهتنها عکاسی بلکه تمام هنرها 2 مولفه اصلی دارند که یکی فرم و دیگری
محتواست. توجه به این 2 موضوع کلید موفقیت در هنر است. با توجه به اینکه
عکاسی هنری رئال است و به صورت مستقیم با واقعیت سر و کار دارد، یک عکاس
خوب باید قابلیت تلفیق دقیق واقعیت با ذهن خود و ارائه یک خروجی مناسب را
داشته باشد.
-
از آنجایی که سالهای زیادی در دانشگاههای یزد تدریس کردهاید و با
عکاسان یزدی آشنا هستید، وضعیت عکاسان یزدی را چگونه ارزیابی میکنید؟
عکاسی یزد در کشور چه جایگاهی دارد؟
همانطور که به این موضوع اشاره کردم، برای موفق بودن در عکاسی باید هم به
فرم و هم به محتوا توجه داشت. این در حالی است که توجه بیشتر عکاسان یزدی
به فرم است تا محتوا. درواقع توجه عکاسان یزدی بیشتر به بحثهای تکنیکی
عکاسی است تا مباحث نظری. دلیل این امر نیز درآمدزایی در بحث های تکنیکی
است ولی بیتوجهی به محتوا، از کیفیت کار آنها کاسته است. یزد با توجه به
اهتمام نداشتن عکاسان به این مباحث، جایگاه نازلی را در عکاسی کشور دارد.
-
در حال حاضر عکاسان استان با چه مشکلاتی روبهرو هستند؟
یکی از مشکلات عکاسی، حمایت نشدن از سوی مسئولان است؛ چرا که با توجه به
این که عکاسی هنری مخاطب عام ندارد، باید سازمانهای دولتی از این سبک
حمایت ویژه کنند.
یکی دیگر از مشکلات، کم بودن آموزشگاههای عکاسی است که بخش خصوصی و دولتی باید به این حوزه ورود و این خلا را جبران کنند.
-
نقش شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام را در صنعت عکاسی چگونه
ارزیابی میکنید؟ گسترش این شبکهها چه تاثیری بر عکاسی داشته است؟
بزرگترین تاثیری که شبکههای اجتماعی بر عکاسی گذاشته است، تشویق و علاقه مند کردن افراد مختلف به این هنر است.
با توجه به اینکه صرفهجویی در زمان یکی از مقولههای مهم در دنیای
کنونی است، هنرهایی همچون عکس و فیلم به دلیل انتقال سریع اطلاعات به مردم،
مخاطب بیشتری پیدا کردهاند و به همان نسبت علاقهمندان به این حوزهها
بیشتر شده است.
همچنین گسترش شبکههای اجتماعی موجب استفاده عکاسان از تجارب یکدیگر شده
است و استفاده درست و حرفهای از این شبکهها میتواند بار آموزشی نیز
داشته باشد.
-
برگزاری کارگاه آموزشی تا چه اندازه برای ارتقای هنر عکاسی موثر است؟
آموزش همواره راحتترین، ارزانترین و سریعترین روش برای فراگیری تمام
علوم و فنون است و به قول یکی از اساتید، باید از آموزگار یاد بگیریم نه
روزگار.
موضوع دومی که اهمیت برگزاری و کارگاه آموزشی اینچنینی را بیش از پیش
نمایان می کند، لزوم کار جمعی و استفاده از تجارب یکدیگر در عکاسی است.
برگزاری کارگاههای آموزشی با تقویت کار جمعی، می تواند باعث افزایش
انگیزه در عکاسان شود.