عزت ابراهیم الدوری، متولد یکم جولای ۱۹۴۲ میلادی، مرد شماره دو در زمان صدام و معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث بود که سمت هایی مانند وزارت کشور و کشاورزی هم در کارنامه داشت.
کد خبر: ۲۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 18 April 2015

به گزارش تابناک یزد، پس از اقدام آمریکایی ها به اشغال عراق و سرنگونی رژیم صدام عزت الدوری مخفی شد و «حزب بعث عربی» شاخه عراق اعلام کرد که عزت الدوری به عنوان دبیر کل حزب بعث به جای صدام انتخاب شده است.


نوارهای صوتی از وی در مناسبت های مختلف منتشر شد که در هفت آوریل 2012 از وی نوار ویدئویی به مناسبت شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب بعث عربی پخش شد.


وی به «البوحریه» که از «عشیره المواشط» در شهر الدور است و عشیره ای ریشه دار است، پیوند دارد؛ علت نامگذاری عشیره به «المواشط» به شیخ محمد المشط مربوط می شود.


عزت الدوری در شهر «الدور» در استان صلاح الدین رشد یافت و به سوی گرایش های صوفیانه رفت. وی در درس و تحصیل موفقیتی نداشت و بارها مردود شد تا اینکه دبیرستان را رها و فروشنده دوره گرد شد.


وی سپس به حزب بعث پیوست و به سرعت رشد کرد و عضو رهبری این حزب شد. وی با پنج زن ازدواج کرد که یازده پسر و 13 دختر حاصل این ازدواج ها بود. از جمله پسران وی احمد و ابراهیم است.
عزت الدوری، معاون صدام، دیکتاتور عراق، به هلاکت رسید / 28 فروردین 1394 - 17 آوریل 2015

در زمان صدام، وی معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث بود و پس از جنگ کویت، سمت معاون فرمانده کل نیروهای مسلح را داشت. وی از سال 1968 تا روز اسارت صدام، ملازم وی بود.


پیش از جنگ آمریکا علیه عراق فرماندهی منطقه شمالی را برعهده داشت. وی گفتگوکننده ارشد با سعد عبدالله السالم الصباح از کویت برای حل مشکلات مرزی که در نهایت به جنگ میان دو کشور منتهی شد، بود؛ این گفتگوها تحت رهبری «فهد»، پادشاه وقت عربستان، برگزار می شد.
 

پس از حمله آمریکا به عراق مخفی شد و نظامیان آمریکایی ده میلیون دلار برای هر کس که اطلاعاتی بدهد که به بازداشت عزت منجر شود، جایزه تعیین کردند.

عرت ابراهیم الدوری، معاون صدام، به هلاکت رسید - 28 فروردین 1394 - 17 آوریل 2015
وی از مظنونان تحت پیگرد و شماره شش نزد آمریکایی ها بود. حزب بعث در یازده نوامبر 2005 خبر مرگ وی را اعلام کرد، اما پس از مدتی آن را تکذیب کرد.


عزت الدوری در آوریل 2012 در نوار ویدئویی ادعاهایی درباره دخالت ایران مطرح کرد و ژانویه 2013 شبکه «العربیه» نوار ویدئویی دیگری از وی منتشر کرد که در آن وی از فتنه های الانبار در این سال و دیگر مناطق سنی نشین حمایت کرد.


وی همواره در میان عراقی ها به عنوان شخصیت طنز که نتوانست تحصیل خود را به پایان برساند و به عنوان «یک فرد احمق» مطرح بوده است و عراقی ها لقب «طرطورا» که مفهوم آن شخصی ناتوان و عاجز است، به وی داده اند.

عزت الدوری، معاون صدام  55.jpg


به گزارش شبکه خبر، این مقام سابق رژیم بعث عراق در تحرکات داعش در تابستان پارسال با تکفیری‌ ها متحد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار