کشاورزان مراقب ترشیدگی خرما باشند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تداوم شرجی هوا در استان بوشهر، احتمال گسترش عارضه ترشیدگی میوه خرما در نخیلات استان را افزایش می‌دهد که کشاورزان باید مراقب باشند.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ 06 August 2023

به گزارش تابناک بوشهر و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، احمد سبحانی اظهار داشت: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش شدید رطوبت نسبی هوا و تداوم آن، احتمال ترشیدگی میوه‌های خرما در اثر تجمع آب، افزایش رطوبت نسبی در بخش داخلی خوشه و بین میوه‌ها و تشدید فعالیت قارچ‌ها بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: نرم شدن میوه از کنار و پهلو، ترک خوردن پوست میوه، سیاه شدن میوه و افزایش فعالیت آفات انباری ثانویه و بوی ترشیدگی از علائم عارضه فوق است.

سبحانی افزود: برای مدیریت این عارضه می‌توان به کاهش رطوبت از طریق پرهیز از آبیاری زیاد یا بی موقع در زمان تبدیل خارک به رطب، تنک کردن و هرس اصولی خوشه در مراحل گرده افشانی و آرایش خوشه و همچنین سمپاشی با سموم حفاظتی از جمله ترکیبات مسی در مراحل انتهایی رنگ شدن میوه‌ها با در نظر گرفتن زمان، دما و وضعیت تابش آفتاب اشاره کرد.

وی تاکید کرد: از روش‌های پیشگیرانه برای کنترل این عارضه می‌توان به تنک خوشه و تنظیم تعداد خوشه‌ها متناسب با توان درخت و پرهیز از آرایش دو خوشه بر روی یک قاعده برگ در مرحله آرایش خوشه اشاره کرد.

سبحانی افزود: هرس بخش میانی خوشه‌ها و یا یک چهارم انتهایی خوشه‌ها نیز تأثیر مطلوبی در تهویه خوشه و پیشگیری از این عارضه دارد.

وی گفت: به دلیل بالا بودن شدت نور و گرما در شرایط کنونی در صورت لزوم، سمپاشی باید در ساعات آغاز یا پایانی روز انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار