مدیر گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد:
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه تونل‌های ضدعفونی نمی‌توانند جایگزین اقدامات کنترلی مانند شستشوی دست و فاصله اجتماعی شوند، گفت: تونل های ضدعفونی هیچ تاثیری بر کرونا ندارند.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 30 May 2020

دکتر مهدی مختاری با بیان اینکه بعد از شیوع و همه گیر شدن ویروس کرونا عده‌ای با استفاده از روش‌های نوآورانه‌ غیرمتعارف ادعا می‌کنند این فناوری می‌تواند از انتشار میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا پیشگیری و یا حتی این ویروس را نابود کند، اظهار داشت: تونل‌های ضدعفونی کننده با استفاده از مواد شیمیایی یا استفاده از لامپ‌های تابشی در ورودی‌های مناطق پرخطر مانند بیمارستان‌ها، بازار، مجتمع‌صنعتی و ساختمان‌های‌اداری، فرودگاه‌ها،ایستگاه‌های‌قطار، ایستگاه‌های اتوبوس،مجتمع‌های فروشگاهی، مساجد و سایر مناطق پرتردد نصب و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به شیوه عمل این دستگاه‌ها با لامپ تابشی، افزود: در این روش با استفاده از امواج ماورای بنفش (uvc) جهت ضدعفونی استفاده می‌کنند که این امواج برای پوست و چشم مضرر و یکی از عوامل سرطان پوست شناخته شده است.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: همچنین در روش استفاده از مواد شیمیایی از ترکیبات کلر، ازن، اب اکسیژنه به شکل قطرات بخار ریز استفاده شده و به مدت شش تا ۳۰ ثانیه از چندین نازل از زوایای مختلف روی لباس و اندام فرد اسپری و مه‌پاشی می‌شود.

مختاری تصریح کرد: در این روش، صرفا سطوح بیرونی لباس را لمس می‌کند و امکان نفوذ در لایه‌های زیرین لباس وجود ندارد و نابودی ویروس به این شیوه امکان پذیر نیست.

وی در پایان با بیان اینکه ماده گندزای ازن یکی از ترکیبات آلاینده هوا است که برای پوست، چشم و سیستم تنفسی مضرر و صدمات بیشتری را به فرد وارد می‌کند، بیان کرد: با توجه به منع استفاده این تجهیزات توسط مراجع بهداشتی ملی و بین‌المللی و همچنین نبود هرگونه شواهدی علمی مبنی بر اثربخشی، ایمنی و مقرون ‌به ‌صرفه بودن این تجهیزات برای کاهش انتقال بیماری کووید ۱۹ قابل قبول نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار