تفاهم نامه همکاری برای ارتقای هنر صنعت زیلو بین دانشگاه میبد و شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد امضا شد.
کد خبر: ۹۹۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸ 01 September 2021

 این تفاهم‌نامه به منظور هم افزایی نهادها و سازمان‌های فعال در فرآیند توسعه زیلوبافی و با موضوع همکاری در ایجاد آرشیو تخصصی کتاب ها و مستندات زیلو در کتابخانه یزد شناسی دانشگاه میبد امضا گردید.

جمع‌آوری و حفظ همه منابع اطلاعاتی مرتبط با زیلو بافی، کمک به ایجاد مرکزی مرجع برای نگهداری و ارائه اطلاعات زیلو از اهداف این تفاهم‌نامه است.

همچنین فراهم آوردن زمینه بهره‌مندی پژوهشگران و محققان از اطلاعات و اسناد موجود درباره زیلو و حفظ و نگهداشت مستندات تولید شده در فرآیند پروژه توسعه خوشه زیلو نیز در قالب همکاری بین دانشگاه میبد و شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد دنبال می‌شود.

خوشه صنعتی مجموعه ای از واحدهای صنعتی یا تولیدی در یک محدوده جغرافیایی خاص با فعالیت های مشترک در زمینه تولید یک محصول است.

خوشه زیلو، طرحی است که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد در حال اجراست و طی سه تا پنج سال توسعه کسب و کار زیلو را دنبال می‌کند .

زیلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.

زیلو یا پلاس، دست بافته ای زیبا و خاص حاشیه مناطق بیابانی است، این فرش با نوع زندگی مردم منطقه تطابق دارد و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخ، معماری، طبیعت و گویش مردم این نواحی نیز، بر تار و پود آن نقش بسته است.

زیلو نوعی زیرانداز و کف‌پوش دست ‌بافت است که با نخ بافته می‌شود و شباهت زیادی به حصیر دارد و در برخی مناطق ایران استفاده می‌شود.

قدیمی ترین زیلو مربوط به ۸۵۰ سال پیش است که در موزه میبد نگهداری می شود، نفیس‌ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن ۱۲ هجری قمری است که بر روی آن ۲۴ سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و ۱۱۸ هجری قمری نقش بسته است.

بیش از ۳۰۰ زیلو باف در  زمینه بافت و عرضه آن در شهرستان میبد فعالیت دارند.

تفاهم‌نامه ارتقای هنر صنعت زیلوی میبد امضا شد

دانشگاه میبد مهرماه ۱۳۷۴ با عنوان «دانشکده الهیات میبد» وابسته به دانشگاه یزد با پذیرش ۳۰ دانشجو در رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی در عرصه‌ تعلیم و تربیت شروع به فعالیت کرد.

هم اکنون دارای سه دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی و دانشکده فنی و مهندسی است.

 ۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته و گرایش مقطع دکترای تخصصی، ۱۴ رشته و گرایش کارشناسی ارشد و ۱۶ رشته و گرایش دوره کارشناسی  در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

دانشگاه میبد ۸۱ نفر عضو هیات علمی ، ۲۰ هزار مترمربع  فضای آموزشی و کمک آموزشی و ۱۳ هزار  مترمربع فضای رفاهی-خوابگاهی دارد.

سایت جدید دانشگاه در زمینی به مساحت ۱۶۰ هکتار در کنار شاهراه جنوب به شمال کشور با موقعیت مناسب جغرافیایی در شهرستان میبد واقع است.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار