استاندار یزد: استان یزد اولین استان کشور در زمینه پوشش ۹۵ درصدی گاز و پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت روستا‌های بالای ۲۰ خانوار است.
کد خبر: ۹۸۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵ 25 August 2021

به گزارش تابناک یزد، طالبی با حضور در برنامه تلویزیونی زندگی‌سلام صدا و سیمای مرکز استان به تشریح اقدامات، برنامه ها، دستاورد‌ها و موانع موجود طی سه سال اخیر پرداخت.یزد اولین استان کشور در زمینه گازرسانی و پوشش اینترنت روستایی
وی از توسعه گاز به عنوان یکی از زیر ساخت‌های مورد توجه توسعه استان یاد کرد و گفت: یزد اولین استان کشور با پوشش ۹۵ درصدی گاز است و افتتاح پروژه‌های گازرسانی در شهرک‌های صنعتی، مناطق مورد نظر برای سرمایه گذاری و روستا‌ها یکی از برنامه‌های ثابت ما در مناسبت‌های مختلف و سفر‌های شهرستانی است.
استاندار یزد همچنین به اهتمام استان برای تکمیل و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی اشاره کرد و گفت: استان یزد اولین استان کشور در پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت روستا‌های بالای ۲۰ خانوار است که مراسم بهره برداری آن ابتدای سال جاری و با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد.

یک سال گذشته بی سابقه‌ترین سال در زمینه افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های مختلف
طالبی در بخش دیگری از سخنانش یک سال گذشته را یکی از بی سابقه‌ترین سال‌های عمر دولت‌ها در زمینه افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های مختلف دانست و گفت: در بین پروژ‌های مختلف استانی بعضی پروژه‌های ملی با حجم سرمایه گذاری بسیار زیاد وجود داشت به عنوان مثال افتتاح پروژه راه آهن یزد-اقلید که قریب به ۹ سال به طول انجامید؛ به لحاظ حجم عملیات و حجم ریالی اجرای پروژه به عنوان بزرگترین پروژه این چندین سال اخیر بشمار می‌آید.
طالبی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان صرف اجرا و تکمیل پروژه مذکور شد، بیان کرد: این پروژه راه آهن سراسری یزد را به راه آهن اصفهان و فارس متصل کرد که این مهم نقش بسیار زیادی در توسعه مراودات مسافری و باری بین استان‌های مختلف کشور، ایفا می‌کند.
وی به بهره برداری از پروژه انتقال آب خلیج فارس به یزد در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این پروژه سرمایه گذاری کلانی با حمایت دولت برای واحد‌های صنعتی استان‌های کرمان و یزد بود که تابوی انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس را شکست و راه را برای اجرای پروژه‌های بعدی انتقال آب فراهم کرد.
استاندار یزد ادامه داد: در استان یزد به دنبال اجرای پروژه‌های متعدد دیگری در حوزه انتقال آب هستیم تا نگرانی‌ها و نیاز‌های استان در افق ۱۴۲۰ را برطرف کنیم.
دکتر طالبی یکی از افتخارات استان در چندسال اخیر را تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استان؛ که باری بر دوش دولت و موجب نارضایتی مردم شده بود، عنوان و تصریح کرد: تا جایی که اعتبارات استانی و ملی اجازه داد این پروژه‌ها تکمیل و بهره برداری رسید و توانستیم کارنامه بسیار خوبی را در حوزه عمرانی به جای بگذاریم.
وی در ادامه به اجرای پروژه‌های بسیار بزرگ اقتصادی با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه پروژه گندله سازی سه چاهون بافق با سرمایه گذاری حدود ۸ هزار میلیارد تومان افتتاح شد یا پروژه بندر خشک پیشگامان که می‌تواند مراودات تجاری استان را تسهیل بخشد، پس از ۱۰ سال افتتاح شد.
استاندار یزد اضافه کرد: پروژه کتابخانه مرکزی یزد نیز پس از بیش از ۱۰ سال معطلی تکمیل و به بهره برداری رسید.
طالبی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات و فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی شهرستان‌ها انجام شد که سبب تحرک بسیار خوبی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و دامپروری شد.

نگاه ویژه به توسعه متوازن استان
وی با بیان اینکه در طول دو سه سال گذشته نگاه بسیار خوبی به توسعه متوازن استان شده است، اظهارداشت: در این راستا مشکلات موجود بر سر راه توسعه‌ی شهرستان‌های کمتر برخوردار شناسایی و به طور جدی بر آن‌ها متمرکز شد به عنوان نمونه شهرستان‌های بهاباد و خاتم برای توسعه آینده خود با مشکل برق روبرو هستند لذا احداث نیروگاه‌های برق مورد توجه قرار گرفت و نهایی شد.
استاندار یزد ادامه داد: با احداث نیروگاه‌های تولید برق در شهرستان‌های خاتم و بهاباد، هم به ظرفیت تولید برق استان به میزان قابل توجهی اضافه و از طرفی مشکل سرمایه گذاری در این شهرستان‌ها بر طرف می‌شود.
وی اجرای بعضی از پروژه‌های انتقال آب و تامین آب روستایی و شهرک‌های های صنعتی را از دیگر اقدامات مورد توجه استان عنوان و تصریح کرد: به نظر می‌رسد با اقدامات انجام شده در شهرستان‌ها و تکمیل پروژه‌های یادشده، در سال‌های آینده هیچ مشکل زیر ساحتی در هیچ کدام از شهرستان‌ها نداشته باشیم و همه شهرستان بتوانند با برخورداری از این امکانات، فضای بهتر را برای توسعه در مناطق خود داشته باشند.
دکتر طالبی خاطرنشان کرد: امسال نیز در ادامه بهره برداری از پروژه‌ها و اقدامات و فعالیت‌های انجام شده، در طول هفته دولت نیز پروژه‌های متعددی در شهرستان‌های مختلف مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
استاندار یزد در پاسخ به این سوال که در افتتاح پروژه‌ها تا چه میزان به دولت قبلی یا دولت جدید نگاه می‌کردید، گفت: در بهره برداری از پروژه‌های استان به بهره برداری از پروژه در دولت قبل یا دولت بعدی نگاه نشد بلکه اصل را بر کلیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و منافع مردم گذاشته ایم و حتی پروژه‌های دارای شرایط حداقلی افتتاح، مورد افتتاح قرار نگرفتند.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در چند هفته گذشته برای افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های شهری، به یکی از شهر‌های استان سفر کردیم، اما به دلیل آماده نبودن پروژه از افتتاح آن خودداری و بر آماده سازی ۱۰۰ درصدی پروژه جهت افتتاح تاکید شد یا علی رغم اصرارمان بر افتتاح بعضی از پروژه‌ها در دولت قبل؛ به دلیل انرژی زیاد که صرف اجرا و تکمیل آن‌ها شده بود، اما به مسئولین ذی ربط گفتم که روال کار را به دقت و خوبی پیش ببرند و هیچ عجله‌ای برای افتتاح پروژه نیست.

پیگیری و اجرای طرح‌های حوزه بهداشت و درمان
دکتر طالبی در ادامه به پیگیری و اجرای طرح‌های حوزه بهداشت و درمان استان در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: در شهرستان‌های بهاباد، خاتم، ابرکوه، میبد و اردکان پروژه‌های بهداشت و درمان به بهره برداری رسید، اما پروژه‌های شهرستان‌های مهریز و اشکذر که نزدیک بهره برداری بودند را زودتر از تکمیل نهایی افتتاح نکردیم تا پروژه روال عادی خود را طی کند و هر گاه به طور کامل آماده و قابل استفاده برای مردم شد، افتتاح گردد.
استاندار یزد یکی از اتفاقات خوب انجام شده در دوران کرونا را تکمیل زیر ساخت‌های مورد نیاز بیمارستان‌ها با مشارکت دولت، بخش خصوصی و خیرین دانست و اظهارداشت: با توجه به اهمیت دستگاه‌های اکسیژن ساز در دوران کرونا، با حمایت دولت و همراهی خیرین و بخش خصوصی، برای همه شهرستان‌های استان دستگاه‌های اکسیژن ساز و دیگر تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها تهیه شد که این موضوع آثار و نتایج خود را نشان داد و ما کمتر به واحد‌های تولید اکسیژن خارج از بیمارستان‌ها وابسته شدیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از استان‌های کشور با مشکلاتی در زمینه دستگاه‌های اکسیژن و دیگر تجهیزات دارند، اما در استان یزد همنوایی مردم با مسئولین، همراهی خیرین و برقراری ارتباط بخش خصوصی و حوزه بهداشت و درمان در بحران کرونا توانست به تکمیل بسیاری از زیر ساخت‌های مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان منجر شود.

رونق بیش از حد صنعت
دکتر طالبی در بخش دیگری از سخنانش به نگاه استان به بخش صنعت و رونق بیش از حد آن در طول دو سه دهه گذشته اشاره کرد و گفت: این نوع نگاه سبب غفلت از سایر بخش‌ها و حوزه‌های استان شده بود، اما در سال‌های اخیر اصلاحی در ریل گذاری توسعه استان صورت گرفت.
استاندار یزد با بیان اینکه در طول دو سه سال اخیر بر تقویت ارزش افزوده با تکمیل چرخه کامل صنعت استان تاکید شد، اظهار داشت: بر این اساس بنا بر این گذاشته شد که مطابق منابع موجود در استان مثل سنگ آهن، محصول نهایی را در استان تولید کنیم، با این وجود محدودیت‌هایی را به لحاظ استفاده از منابع آب و محیط زیست در استان اعمال شد.
دکتر طالبی اضافه کرد: علاوه بر تلاش‌های انجام شده در راستای ترویج لزوم حرکت به سمت صنایع های-تک و صنایع کم آب بر و توسعه آن ها، موضوع اقتصاد دانش بنیان را به عنوان محور توسعه استان مطرح کردیم و خوشبختانه با گذشت حدود دو سال از طرح این موضوع، اقتصاد دانش بنیان به یک گفتمان رایج و مورد وفاق بخش‌های مختلف جامعه و نخبگان ما تبدیل شده است.

حمایت از نخبگان
وی به حمایت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و نخبگان از اقتصاد دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات و فعالیت‌های خوبی در استان صورت گرفته و یزد بعد از تهران اولین استان کشور در شروع به ایجاد کارخانه نوآوری است که این کارخانه در روز‌های آینده افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.
استاندار یزد ادامه داد: یزد همچنین اولین استان کشور در تصویب نظام نوآوری به عنوان برنامه عمل دستگاه‌ها و بخش خصوصی و نیز دومین استان کشور در تعریف پهنه علم و فناوری است.
دکتر طالبی یادآور شد: مجموعه اقدامات و برنامه ریزی‌های صورت گرفته در استان برای توجه به اقتصاد دانش بنیان به عنوان محور همه فعالیت‌ها و حرکت‌های استان، در چشم انداز توسعه آینده استان است و بدون تردید با حمایت انجام شده توسط نخبگان، این موضوع در فعالیت آینده دولت در استان هم به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفته و همین مسیر و حرکت ادامه می‌یابد.
وی تصریح کرد: به نظر من با این چشم انداز آینده استان، آینده بسیار خوب و متکی به سرمایه‌های موجود در استان، نیرو‌های تحصیلکرده، جوان و خوش فکر استان خواهد بود و در مقابل به تدریج تاحدودی از آسیب‌های توسعه بی رویه صنعت و معدن در بعضی از بخش‌ها و مناطق استان فاصله می‌گیریم.
دکتر طالبی در پاسخ به نحوه عملکرد مجموعه‌های کاری و معاونین استاندار، گفت: با وجود شرایط استان و کشور و نیز محدودیت منابع و نیروی‌ها در دسترس، بهترین عملکرد را از مجموعه مدیریتی استان و مجموعه معاونین و مدیران استانداری شاهد بودیم، این افراد بدون چشمداشت مالی و نظر به منافع شخصی فعالیت می‌کنند.
استاندار یزد با بیان اینکه شاهد یکی از بی نظیر‌ترین شرایط در تعاملات بین دستگاهی استان هستیم، اظهارداشت: به عنوان نمونه با وجود همین روحیه تعاملی موجود در استان، مدیریت خوب و موفقی را در موضوعات مختلف از جمله کرونا داشتیم به طوریکه در جلسات اخیر ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا یزد جز استان‌های موفق در مدیریت کرونا مطرح شد که امیدواریم مردم استان دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را جهت عبور از این شرایط سخت رعایت کنند.
بالاترین مقام اجرایی استان افزود: هرجا که نیاز به هماهنگی و همکاری بین بخشی بوده چه درحوزه مسائل امنیتی که بهترین تعاملات را بین اعضای شورای تامین داریم و چه سایر موضوعات، توانستیم شرایط بسیار خوبی را در پرتو این تعاملات برقرار کرده و موقعیت و جایگاه خوبی را برای استان کسب کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار