استاندار یزد گفت: هرگونه ساخت و ساز در بافت تاریخی و کهن مرکز استان برای حفظ آن به عنوان میراثی ارزشمند که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است، با همکاری بخش‌های مختلف نیاز به ساماندهی دارد.
کد خبر: ۹۸۳۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱ 03 August 2021

به گزارش تابناک یزد، محمدعلی طالبی روز سه‌شنبه در کارگروه راهبردی میراث جهانی شهر یزد به اهمیت ساماندهی بافت تاریخی اشاره کرد و افزود: تصویب این موضوع مهم نقش راهبردی در حراست از آثار موجود و بافت دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون در این خصوص اقدام‌های خوبی از سوی دستگاه‌های مسوول در شهرستان یزد صورت گرفت، قدردانی کرد و ادامه داد: تصویب ضوابط ساخت و ساز در بافت قدیم یزد باید در اولویت کار نهادهای ذی ربط باشد .

وی اظهار کرد: با تصویب هرگونه ساخت و ساز در بافت تاریخی شهر یزد بر اساس ضوابط و رعایت تمامی مقررات، موجب حفظ آنهاست و این کار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

طالبی بیان کرد: با انجام آن هماهنگی لازم بین تمامی نهادها و دستگاه‌های مسوول در امور مرتبط شهری و بافت تاریخی و قدیمی مرکز استان به وجود می‌آید.

در این کارگروه برخی از مسوولان به ارایه گزارش در خصوص وضعیت ساخت و ساز در بافت تاریخی شهر یزد و ضرورت همکاری مردم و مسولان در تحقق اهداف آن اشاره کردند.

بافت تاریخی شهر یزد به مساحت ۷۵۰ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.

۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ ، ۲۰۰ هکتار از مساحت بافت قدیم یزد در نشست کراکوف لهستان از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

این استان حدود ۶ هزار اثر فرهنگی ، تاریخی و چشم اندازهای طبیعی دارد که تاکنون حدود هزار و ۹۰۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است .

یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است و این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار