سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد ضمن ابراز نگرانی از شیوع موج چهارم کرونا در آستانه نوروز، می‌گوید: هر چند کرونا تهدیدی برای همه مردم دنیاست اما مهندسی جدید زندگی پساکرونا از فرصت‌های این پاندمی بود و یقیناً زندگی پس از کرونا را دچار تغییرات چشمگیری خواهد کرد.
کد خبر: ۹۴۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲ 28 February 2021

                 

دکتر «ابراهیم سلمانی» ضمن اشاره به این که یکسال از شیوع کرونا در جهان گذشته است، در خصوص شیوع این بیماری در یزد تصریح می‌کند: اولین بیمار کرونایی استان یزد در دوم اسفندماه سال گذشته شناسایی شد و پس از آن، اردکان به عنوان اولین شهرستان در استان درگیر کرونا شد.

وی با اشاره به شیوع کرونا در سایر شهرستان‌های یزد، می‌گوید: موج اول کرونا به همین منوال آغاز شد به طوری که در ۲۹ اسفندماه با بستری شدن  ۵۰۰ بیمار، موج اول به اوج خود رسید.

این مسئول در مورد موج دوم شیوع کرونا در استان نیز اضافه می‌کند: شدت موج دوم کرونا به اندازه موج اول نبود اما تعداد قابل توجهی از مردم در این موج درگیر بیماری شدند و اوج بیماران بستری در این روز به ۲۷۰ نفر رسید.

وی موج سوم کرونا در یزد را سنگین‌ترین و سهمگین‌ترین موج این بیماری تاکنون ذکر می‌کند و می‌گوید: در موج سوم تعداد بستری‌های بیمارستان‌های یزد، بسیار افزایش یافت به طوری که در روز ۲۲ آبان این موج با ۱۲۰۰ نفر بستری به اوج خود رسید.

سلمانی با اشاره به این که اوایل دی ماه با رعایت پروتکل‌ها و اعمال محدودیت‌ها روند بیماری کاهشی شد، خاطرنشان می‌کند: البته این روند پس از دی‌ماه به میزان اندکی افزایشی شده ولی تاکنون به همین منوال باقی مانده با این توضیح که برخلاف روند افزایشی مراجعان سرپایی، آمار بیماران بستری ثابت است.

وی با بیان این که در این برهه‌ی زمانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است، می‌گوید: متاسفانه شاهد عادی‌انگاری در جامعه هستیم که این مسئله زمینه نگرانی برای بروز موج چهارم کرونا را فراهم کرده است.

سلمانی مرگ‌ و میرهای ناشی از کرونا را نیز در برهه یک سال گذشته یادآور می‎شود و اعلام می‌کند: از دوم اسفندماه سال گذشته تا روز گذشته،  ۱۵۰۶ نفر یزدی جان خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند.

فرصت کرونا؛ از جذب بودجه تا جذب نیرو

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد به فرصت کرونا برای ارتقای زیرساختی و سطح خدمات درمانی در یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: بخشی از تهدید کرونا در یزد به فرصت تبدیل شد، به طوری که شاهد جذب منابع قابل توجه کمک‌های خیری، حدود ۴۰ میلیارد تومان و کسب منابع مالی از دولت بودیم.

وی اضافه می‌کند: البته با بروز کرونا حدود شش میلیارد تومان کمک از سوی بانک جهانی نیز برای استان جذب شد که صرف خرید تجهیزات و دستگاه‌های سی تی اسکن و اکو شد و اخیراً نیز این تجهیزات مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

دکتر سلمانی با بیان این که یزد رتبه اول تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: با شیوع کرونا و ارتقای تخت‌های بیمارستانی، این رتبه همچنان حفظ شده است و در شاخص تخت‌های ویژه که نیازمند هزینه بالاتر و نیروهای آموزش دیده است نیز ۱۴۳ تخت جدید به ۲۲۱ تخت ویژه استان اضافه شد.

وی با اشاره این که ایجاد بیمارستان بحران نیز همچنان در دستور کار است، تصریح می‌کند: بیمارستانی نیز در این باره به زیرساخت‌های استان اضافه خواهد شد که البته هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

این مسئول در مورد افزایش نیروهای آموزش دیده در حوزه درمان، خاطرنشان می‌کند: حدود ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی طی روزهای آتی در استان جذب بدنه‌ی بهداشت و درمان خواهد شد ولی با این حال مجوز جذب نیروهای شرکتی فعال در بخش درمان و بهداشت را نیز اخذ کردیم.

بیم و نگرانی در مورد شیوع موج چهارم

سلمانی از بیم و نگرانی شیوع موج چهارم بیماری در استان و در آستانه عید نوروز خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون، شرایط متفاوت است و در آستانه عید نوروز مردم به خرید رفته و سایر ملزومات خود را تهیه می‌کنند و ازدحام جمعیت و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در این ایام نگران کننده است.

وی تداوم رفت و آمدهای خانوادگی در نوروز را نیز از دیگر نگرانی‌های روزهای آینده می‌خواند و بیان می‌کند: این مسئله به عنوان عاملی پر رنگ در شیوع موج چهارم کرونا ما را نگران می‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این که مهندسی جدید زندگی پس از کرونا از فرصت‌های این پاندمی در یزد بود، می‌گوید: هر چند این معضل بزرگ و نگران کننده، تهدیدی برای همه مردم دنیاست اما منجر به ارتقای توانایی ما در مواجهه با بلایای طبیعی و بیماری‌های نوپدید شده است، از طرفی نیز یقیناً زندگی پس از کرونا را نیز دچار تغییرات چشمگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار