قاسمی:
گروه استان‌ها - وزیر سابق نفت با بیان اینکه بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مهمترین خواسته مردم است، گفت: روند اجرایی کشور و دولت نیاز به پوست اندازی دارد.
کد خبر: ۹۴۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳ 17 February 2021

 رستم قاسمی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در ارتباط با آرایش سیاسی انتخابات هنوز زود است، اظهار داشت: در حال حاضر زمان آن نیست که بخواهیم در مورد حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه اصل برجام یک تصمیم حاکمیتی بود، افزود:‌ نتیجه برجام یک سند بین‌المللی شد که طرفین آن متعهد به انجام مفاد آن بودند اما آمریکایی‌ها بدون عمل به تعهدات خود، یک طرفه از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها هم پس از این اتفاق حداقل‌های تعهدات خود را انجام ندادند و عملا برجام نافرجام شدند.

وزیر سابق نفت تصریح کرد: امروز قبول داریم که روند اجرایی کشور و دولت با توجه به حضور در یک نسل بین نسلی نیاز به پوست‌اندازی دارد و دولت باید ترکیبی از دو نسل باشد.

قاسمی با تاکید بر اینکه دولتی در ایران نیاز است که بدون توجه به مباحث سیاسی و جناحی خاص در عرصه‌های مهم کشور حضور پیدا کند خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین موضوع و مهم‌ترین چالشی که ما در پیش‌رو داریم موضوع معیشت مردم است و اگر این موضوع برطرف شود قطعا بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی که داریم برطرف می‌شود.

وزیر پیشین نفت در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اقتصاد بدون نفت داشت با تاکید بر اینکه اقتصاد بدون نفت حتما شدنی است بیان کرد: مگر کشورهایی که نفت ندارند اقتصادشان اداره و مدیریت نمی‌شود، قطعا وجود نفت برای ما یک مزیت است و نباید تمام اقتصاد کشور را به نفت وابسته کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بودجه جاری کشور را می‌توان از نفت جدا کرد و این اقدام در دولت‌های نهم و دهم شروع شد و قرار بود ادامه پیدا کند ولی به دلیل تحریم‌ها و شرایط به وجود آمده روند آن کمی کند شد.

قاسمی با بیان اینکه برای نخستین بار نفت ایران با تحریم‌هایی که به قول آمریکایی‌ها فلج‌کننده بود، گفت: در این شرایط دور زدن تحریم‌ها راهی است که باید برای عبور از گلوگاه فعلی در دستور کار قرار می‌دادیم که کار پیچیده ‌است که قطعا بدون هزینه هم نیست ولی باید انجام شود و در حال انجام است.

وی افزود: بی اثرکردن تحریم‌ها هم مولفه دیگری است که حتما هم شدنی است کما اینکه تاکنون هم بخشی از آن انجام شده و اگر بر این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشیم می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

وزیر پیشین نفت خاطرنشان کرد: نخستین گزینه روی میز جمهوری اسلامی ایران در هر عرصه‌ای نیروی انسانی و مردم است و باید این سرمایه ارزشمند را حفظ کنیم؛ مردم هم چیز زیادی نمی‌خواهند و تنها معیشت و رفاه آنها را باید تامین کنیم و قطعا همیشه پشتیبان ولایت و نظام هستند.

قاسمی با بیان اینکه مردم امروز از وضعیت موجود به شدت ناراضی و گلایه‌مند هستند گفت: با این وجود مردم در تشییع پیکر سردار حاج قاسم سلیمانی حماسه‌ای خلق کردند که در تاریخ ایران سابقه آن را نداشتیم؛ ولی نباید این موضوع را نشانه‌ای از عدم وجود گلایه و نارضایتی دانست.

وی تصریح کرد: این که چه شخصی و از چه جناحی کاندیدا و رئیس جمهور شود اولویت دوم است و نخستین اولویت کشور حضور حداکثری مردم در انتخابات است و همه وظیفه داریم که در این عرصه تلاش کنیم و کاری کنیم که مردم با هر نگاهی به صحنه انتخابات ورود کنند و به هر شخصی و با هر دیدگاهی که دوست دارند رای دهند.

وی ادامه داد: فضای مجازی یکی از نیازهای امروز هر جامعه‌ای است اما اینکه ما نیازمند یک بستری تحت عنوان اینترنت ملی برای رفع نیازهای خود هستیم دستور کار کشور در طول سال‌های گذشته بوده و امیدواریم که هرچه سریع‌تر این موضوع مهم محقق شود.

وزیر پیشین نفت افزود: در هر کشوری مقرراتی در ارتباط با فضای مجازی وجود دارد و قطعا ما هم در ایران نیاز به فضای مجازی امن و قابل اعتماد داریم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با خروج از برجام کاری غیرقابل قبول و خارج از عرفی را در فضای بین‌المللی انجام دادند تصریح کرد: این اقدام آمریکا عملا نافرجامی برجام را به دنبال داشت.

قاسمی گفت: اشکال اصلی اقتصادی در ایران این است که اقتصاد ما سیاست زده است و زمانی که ما اقتصاد سیاست زده داشته باشیم انتصاب‌ها و فعالیت‌های ما هم در حوزه  اقتصاد سیاسی و جناحی می‌شود.

وی بیان کرد: اقتصاد کشور نیازمند یک ریل‌گذاری جدیدی است و این ریل‌گذاری در درجه اول باید بر اساس پرهیز از سیاست‌زدگی و رانت انجام شود و در صورتی که این  کار انجام نشود قطعا نتیجه لازم به دست نمی‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار