برگزیده اولین جایزه ملی مرمت:
برگزیده اولین جایزه ملی مرمت با بیان این که یزد ظرفیت تبدیل شدن به قطب مرمت علمی در کشور را دارد، گفت: نظارت میراث یزد در مرحله تهیه طرح‌های مرمت بسیار خوب بوده اما در مرحله اجرا متاسفانه ضعف‌های زیادی وجود دارد.
کد خبر: ۹۴۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ 16 February 2021

«مهدی صادق احمدی» با بیان این که یزد امروزه به جایگاهی رسیده که تمام فنون و تکنیک‌های سنتی معماری گذشته در آن همچنان زنده است، می‌گوید: این مقوله حاصل و نتیجه سال‌ها تداوم معماری و مرمت است.

وی که اخیراً برگزیده جایزه ملی مرمت شده است، می‌گوید: سعی شده در فرایند اجرا از بهترین استادکاران یزد و همکاری با مرمتگران تحصیل کرده استفاده شود، لذا اگر کارفرمایان به متخصصان اعتماد کنند و از اعمال سلیقه و اظهارنظر غیرعلمی در فرایند طرح دست بردارند، شهر تاریخی یزد، ظرفیت تبدیل شدن به قطب مرمت علمی در کشور را دارد.

وی اضافه می‌کند: در یزد علاوه بر آن که در دهه‌های گذشته اقدامات خوبی در حوزه حفظ بافت و مرمت انجام شده است اما در سال‌های اخیر پس از ثبت جهانی، دیدگاه‌های علمی مرمتی کمتر رعایت شده و نگاه سودجویانه با بهانه گردشگری در اجرای طرح‌های مرمت، بیشتر غالب بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که نظارت میراث در مرحله تهیه طرح‌های مرمت بسیار خوب بوده اما در مرحله اجرا متاسفانه ضعف‌های زیادی وجود دارد، می‌گوید: بعضا خانه‌هایی به نام بومگردی مطرح شده که مرمت آن در سطح جهانی نبوده و شایسته یزد در این جایگاه جهانی نیستند چرا که اصالت بنا در فرایند مرمت رعایت نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان این که در راستای حفظ میراث فرهنگی یزد، لازم است از سکونت در بافت تاریخی حمایت شود، می‌گوید: باید گردشگری به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که سبب رونق و تقویت سکونت در بافت تاریخی و در جهت حفظ میراث باشد.

وی اضافه می‌کند: در عین حال نباید تمام کاربری‌ها شامل رستوران، هتل و اقامتگاه باشد بلکه باید تنوع کاربری باید در بافت تاریخی یزد حفظ شود.

وی با تاکید بر این که کاربری‌های فرهنگی و هنری نیز باید در بافت تاریخی ایجاد شود، می‌گوید: مردم باید به ارزش هویتی خانه‌هایشان توجه داشته باشند و صرفاً نگاه اقتصادی به آن نباشد لذا حواسمان باشد که با مرمت غلط و بازاری ممکن است معماری بدلی، جایگزین معماری اصیل یزد شود و به جای حفظ میراث به آن آسیب جدی وارد کنیم.

استادیار معماری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان این که در سال‌های اخیر بعد از ثبت جهانی مشکلات مدیریتی بافت تاریخی کمتر شده است، می‌گوید: بافت تاریخی یزد بحران‌های زیادی را پشت سر گذاشته تا به دست ما رسیده و ما هم باید تلاش کنیم، با مرمت‌ اصولی چهره یزد اصیل تداوم پیدا کند و در حین حال کلاس بالاتری را برای مرمت بناهای یزد و در نگاه گردشگران شاهد باشیم.

صادق‌احمدی خواستار توجه ویژه به مرمت علمی در یزد می‌شود و عنوان می‌کند: مردم باید برای مرمت به متخصصان این حوزه مراجعه کنند و با رویکردی علمی به حفظ و مرمت ابنیه بپردازند و از عواید گردشگری آن بهره‌مند شوند.

این استاد دانشگاه در خصوص «تخریب‌هایی که بعضا در برخی از شهرستان‌ها با نگاهی غالباً اشتباه برای ایجاد اماکنی مانند حسینیه انجام می‏‌شود»، گفت: به طور عام، حیاط محل مهمانی بوده و در یزد خانه‌های زیادی قدمت برگزاری این مراسم‌ها را دارند به طوری که همین مسئله منجر به اهمیت جایگاه سنتی مراسم امام حسین(ع) در یزد شده است.

وی اضافه می‌کند: ساختار شهر تاریخی یزد در هماهنگی میراث ملموس و ناملموس به وجود آمده و نوع و شکل عزاداری به عنوان میراث ناملموس با ساختار بنای سنتی به عنوان میراث ملموس، تناسب و هماهنگی دارد.

وی تاکید می‌کند: اساساً عزاداری‌های حسینی باید فارغ از رقابت و فخرفروشی باشد به طوری که نگذاریم حسینیه‌های قدیمی را تخریب کنند یا حسینیه‌های جدیدی را با تخریب خانه‌های تاریخی ایجاد کنند.

صادق احمدی با بیان این که برگزاری نماز جمعه یزد در بافت تاریخی از ارزشمندترین اقداماتی است که نباید جایگاه آن تغییر کند، خاطرنشان می‌کند: باید بین گردشگری و زندگی روزمره مردم تعامل پایداری برقرار شده که سبک زندگی و ارزش‌های سنتی را به تصویر بکشد.

وی البته با اشاره به کوتاهی صدا و سیمای استان در قبال معرفی شهر تاریخی یزد، اظهار می‌کند: انتظار ما توجه ویژه‌تری به بافت تاریخی یزد و ترویج و تداوم فرهنگ اصیل یزدی از این طریق است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار