نماینده ولی‌فقیه در استان یزد با تاکید بر لزوم خودکفایی در حوزه پوشاک گفت: نتیجه واردات پوشاک ورشکستگی حوزه نساجی کشور است.
کد خبر: ۹۴۰۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 15 February 2021

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار با مدیرعامل سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و معاون وزیر صمت با اشاره به نهادینه شدن برخی فرهنگ‌های نادرست در کشور اظهار داشت: مصرف‌گرایی از فرهنگ‌های نادرستی است که بیشتر توسط غربی‌ها در کشور باب شده و با تبلیغ اجناس خود، مردم ما را به سمت استفاده از کالاهایشان سوق داده‌اند و به تدریج این فرهنگ در خانواده‌ها نهادینه شده است.

وی با اشاره به نقش موثر سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده عنوان کرد: باید در این سازمان برای مصرف ضابطه‌مند و اصولی برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود و وزارتخانه‌هایی نظیر بهداشت و صنعت، معدن و تجارت نیز در این زمینه می‌توانند بسیار اثرگذار عمل کنند.

ناصری با اشاره به اینکه در برخی کشورها حتی برای استفاده از تلفن و تلویزیون نیز برنامه‌ریزی وجود دارد تا افراد خانواده بتوانند همه امورشان را در زمان مقرر انجام دهند، بیان کرد: در کشور ما نیاز ضروری به آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف در انرژی، وقت، کالا و غذا وجود دارد که این امر نیازمند تدوین یک شیوه‌نامه است.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نیز تبلیغات محور شده‌اند، افزود: لازم در سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، بابی برای ساماندهی مصرف باز شود که آموزه‌های قرآنی و سبک زندگی اسلامی در این زمینه بسیار موثر است بنابراین می‌توان از حوزه‌های علمیه در این زمینه کمک گرفت.

وی یکی دیگر از فرهنگ‌های نادرست در کشور که از دولت تا تولیدکننده، فروشنده و صادرکننده به آن گرفتار هستند را تلاش برای کسب سود بیشتر دانست و گفت: اگر هر یک از اینها به سود کم و متعارف راضی باشند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

ناصری با اشاره به اینکه در مواردی سود بیشتر برخی کالاها، به ضرر مردم تمام می‌شود، افزود: چون سود برخی کالاها مثل لوازم آرایش زیاد است، برخی نیازهای مردم نادیده گرفته می شود و لوازم آرایش وارد می‌شود تا به فروش برسد و از واردکننده تا فروشنده به سود بیشتری برسند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد این گونه است که برخی تولیدات ضروری به خاطر سود کمتر در حاشیه قرار می‌گیرند و برخی کالاهای غیرضروری اما پرسود تولید می‌شود و مطالبه سود بیشتر هم در خرید و فروش‌ها و هم در واردات و صادرات مشکلاتی را به بار می‌آورد.

امام جمعه یزد تاکید کرد: فرهنگ سود به اندازه و قناعت باید هم در دولتی‌ها و هم در واردات و صادرات و هم در فروشندگان جا بیفتد.

ناصری با اشاره به اینکه چند سال پیش تولیدکنندگان کاشی از دپوی کاشی در انبارهای خود ناراحت بودند گفت: در جلسه‌ای با آنها شفاف اعلام کردم که یا محصول شما کیفیت خوب ندارد یا قیمت مناسب ندارد یا بازاریابی مناسب انجام نشده زیرا برخی به خاطر سود بیشتر کیفیت را پایین می‌آورند یا قیمت را افزایش می‌دهند که این امر به تدریج سبب می‌شود بازارهای خارجی از دست برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تولید خوراک دام نیز گفت: ظرفیت تولید در استان‌ها وجود دارد و باید یک حرکت جهادی در این زمینه انجام شود و شایسته نیست که کشوری با ظرفیت‌های کشور ما، وابسته به خوراک دام باشد و محصولات وابسته به این بخش مدام گران شوند.

ناصری تاکید کرد: وزارت صمت باید یک برنامه‌ریزی به همه استان‌ها ارائه دهد و آنها را ملزم کند که حداقل نیاز استان خودشان را در این زمینه تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه حتی در استان بی‌آبی همچون یزد نیز امکان تولید وجود دارد، افزود: باید با اصلاح روش‌های کشت و آبیاری نوین و مدیریت مصرف آب به تولید برسیم اما برخی کارشناسان نباید در این زمینه نظرات غیرکارشناسی ارائه دهند.

ناصری با انتقاد از برخی نظرات غیرکارشناسی مبنی بر اینکه کشاورزی باید در یزد تعطیل شود، تصریح کرد: به جای پاک کردن صورت مسئله اگر آب مدیریت شود و طرح‌های درست ارائه شود، تمام روستاهایی که در اثر خشکسالی از بین رفته‌اند، دوباره احیا خواهند شد و نیاز استان به محصولات کشاورزی را تامین می‌کنند.

وی در مورد صنعت پوشاک نیز بیان کرد: وقتی پوشاک از خارج وارد می‌شود، طبیعی است که صنعت نساجی ورشکسته می‌شود اما اگر صنعت پوشاک راه بیفتد، تمام صنایع وابسته از کشت پنبه تا کارخانه‌های نخ ریسی و پارچه بافی فعال می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار