افزایش نگرانی‌ها از آغاز موج چهارم همه‌گیری کرونا
در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که مسئولان بهداشت و درمان نگران آغاز موج چهارم همه‌گیری به‌دلیل افزایش تردد و تجمع هموطنان در برخی اماکن مثل بانک‌ها و مراکز خرید هستند.
کد خبر: ۹۳۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 09 February 2021

تقریباً یک سال از ثبت اولین مورد مثبت کرونا در کشورمان می‌گذرد و در طول این ایام فراز و فرودهای مختلفی در این زمینه را تجربه کرده‌ایم. در ابتدای همه‌گیری ناشناخته بودن ویروس اگرچه به‌نوعی باعث سردرگمی هموطنان و البته مسئولان بهداشت و درمان شده بود اما رفته رفته با افزایش اطلاعات از ویروس منحوس چه داخل کشور و چه خارج از مرزها باعث شد رفتار ویروس کووید19 و مشکلاتی که می‌تواند ایجاد کند بیشتر و بهتر شناخته شود.

بررسی‌های اولیه از چگونگی رفتار این ویروس نشان داد بهترین راهکار برای شکست چرخه انتقال استفاده ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، در اوایل راه یعنی بهار امسال و به‌نوعی تا اواسط تابستان هموطنان نسبت به رعایت این موارد دقت نظر بالایی داشتند،
تا جایی که در برخی از شهرستان‌ها میزان مشارکت به بیش از 95 درصد رسید و همین امر عاملی شد تا میزان مبتلایان و البته متوفیان کاهش چشمگیری داشته باشد و با مطرح شدن موضوع رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در کشور بعد از موج سوم همه‌گیری شاهد کاهش نقاط بحرانی در کشورمان باشیم، اما اواسط بهمن ماه دوباره سیر صعودی بیماری آغاز و نگرانی‌ها در این زمینه پررنگ‌تر شد.

این چرخش ناگهانی در سیر نزولی همه‌گیری این واقعیت را برای مسئولان بهداشت و درمان آشکار کرد که احتمالاً باید منتظر آغاز موج چهارم کرونا در ایران باشیم و برای دوری از تبعات منفی آن فعلاً بهترین و مؤثرترین راهکار ادامه حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی است که دوباره همکاری و همراهی شهروندان از اصلی‌ترین پیش‌نیازها برای موفقیت آن است.

این درحالی است که رسیدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای سفرهای درون و برون شهری اصلی‌ترین تهدید برای تثبیت شرایط است، به‌صورتی که  برآوردها نشان می‌دهد مراکزی همچون بانک‌ها و پاساژها در این ایام اصولاً شلوغ‌ترین اماکن خواهد بود و تجمع در این مراکز می‌تواند کانون‌های همه‌گیری و چرخه‌ای قدرتمند برای انتقال ویروس منحوس ایجاد کند.

از سوی دیگر جابه‌جایی همین افراد که در کانون‌های جدید همه‌گیری احتمالاً به ویروس مبتلا شده‌اند به سایر نقاط کشور دلیلی برای ایجاد بحران در تمامی شهرستان‌ها است که با درنظر گرفتن فرسودگی کادر درمان و جهش ویروس می‌تواند نگرانی عمده و البته پرهزینه‌ای به‌همراه داشته باشد.

مسئولان بهداشت و درمان معتقدند انتشار اخبار مربوط به ورود اولین محموله واکسن و رسیدن محموله‌های بعدی در اذهان عمومی باعث شده است سطح مشارکت به این امید که در دوره‌ای کوتاه‌مدت مشکل فعلی برطرف شود، کاهش چشمگیری داشته باشد، که این تصویری اشتباه و البته خطرناک برای سلامت جامعه است.

این گروه تأکید می‌کنند: حتی با آغاز واکسیناسیون هنوز احتمال بروز بحران در کشورمان وجود دارد چون با توجه به شواهد موجود تا زمانی که حداقل 90 درصد از جامعه دو مرحله واکسیناسیون را انجام نداده باشند همچنان باید منتظر بحرانی شدن اوضاع باشیم.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار