مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان یزد با بیان اینکه روزانه ۸۰۰ تن شیر در استان یزد تولید می‌شود گفت: تنها ۴۰ درصد از شیر تولیدی در استان یزد مصرف می‌شود.
کد خبر: ۹۲۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 19 December 2020

 

امیر ثقفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در خصوص علل افزایش بی‌رویه قیمت مواد لبنی در استان اظهار داشت: ما برنامه برای بالا بودن و افزایش قیمت مواد لبنی و شیر نداریم اما عدم تامین نهاده‌ها توسط دولت سبب افزایش هزینه‌های دامداران شده است.

وی گفت: روزانه حدود 800 تن شیر در استان یزد تولید می‌شود و تنها 40 درصد آن در استان یزد مصرف و مابقی به استان‌های همجوار اصفهان، تهران، کرمان، کرج و گلستان فرستاده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان یزد بیان کرد: دلیل افزایش قیمت تولیدات به این دلیل است که نهاده‌هایی که در اختیار دامداران قرار می‌گیرد، حداکثر 30 درصد نهاده مورد نیاز دامداران است.

ثقفی تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال نهاده‌ها بهتر از شش ماه دوم سال تامین می‌شد، از نیمه دوم سال حدود 30 درصد نهاده به دامداران داده می‌شود و دامدار مابقی را از بازار آزاد تهیه می‌کند.

وی اظهار داشت: اگر تمام نهاده‌ها از طرف دولت اختصاص می‌یافت هزینه شیر 4752 تومان می‌شد، درحالی که ستاد تنظیم بازار کشور قیمت شیر را 4500 تومان تعیین کرده است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان یزد بیان کرد: ما از ستاد تنظیم بازار گله‌مندیم، متاسفانه حداکثر دو نفر از طرف وزارت جهاد کشاورزی در آن ستاد حضور دارند و 13 نفر مابقی اعضا از ارگان‌های دیگر هستند که در ستاد حضور دارند و قیمت‌گذاری می‌کنند.

ثقفی گفت: من فکر می‌کنم که بر قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار کار کارشناسی دقیقی انجام نمی‌شود، اما جهاد کشاورزی کارشناسی‌شده قیمت‌گذاری انجام می‌دهد و وقتی این قیمت را در ستاد مطرح می‌کند تنها دو رای بیشتر ندارد.

وی ضمن اشاره به اینکه از مهر ماه تنها 30 درصد نهاده‌ها تامین شده افزود: دامدار مجبور است از بازار آزاد نهاده را تامین کنید و قیمت تمام شده برای دامدار برای هر کیلو شیر حدود 5956 تومان هزینه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار