رییس اداره امور عشایری یزد با تاکید بر اجرای طرح تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز گفت :به تازگی ۲۰ میلیارد ریال وام از محل صندوق توسعه ملی و همچنین به صورت قرض الحسنه به عنوان سرمایه در گردش در اجرای طرح زنجیره تولید این ماده پروتئینی برای پرداخت به عشایر استان اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۱۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 23 November 2020

حسن زارع روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بابیان اینکه این تسهیلات به  ۶۵ خانوار پرداخت می شود ، افزود: با پرداخت این میزان تسهیلات حدود ۶۰ تن به تولید گوشت قرمز دام های سبک عشایر افزوده می شود.

وی همچنین اظهار کرد: هفت میلیارد ریال هم تسهیلات  قرض الحسنه با پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال برای هر خانوار عشایری با باز پرداخت پنج ساله ، در قالب صندوق خرد زنان عشایری اختصاص داده شد .

۱۵۰ زن عضو صندوق عشایری یزد هستند

زارع در زمینه فعالیت صندوق خرد زنان عشایری یزد تصریح کرد: ۶ صندوق خرد زنان در شهرستان های ابرکوه و خاتم این استان فعال است.

این مسوول امور عشایری یزد با بیان اینکه ۱۵۰ نفر از زنان عضو این صندوق ها هستند ، خاطرنشان کرد: زنان در حوزه‌ فرآورده‌های لبنی ، تولید گیاهان دارویی ، صنعت گردشگری ، پوشاک و فرآوری مواد خوراکی فعالیت دارند.

وی با اشاره به انرژی‌های نو در قالب نصب پنل(صفحه)  خورشیدی رایگان در مناطق عشایری استان ، افزود : هم اکنون ۲۵۰ خانوار از این انرژی‌پاک استفاده می‌کنند که از شاخص‌های معیشت خانوارهاست.

رییس  اداره امور عشایری استان یزد با اشاره به شیوع بیماری کووید ۱۹ اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا با معاونت  بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد همکاری و هماهنگی برای پیشگیری از ابتلا عشایر به این بیماری انجام شده است.

تولید چهار هزار و ۳۸۰ تن محصول دامی به همت ایلات یزد 

سالانه عشایر  یزد حدود چهار هزار و ۳۸۰ تن انواع فرآورده های دامی و لبنی شامل ۵۰۰ تن شیر ، ۴۰۰ تن گوشت قرمز ، ۷۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن  دیگر فرآورده لبنی و دامی که معادل ۲۵ درصد تولیدات استان است  و نیز ۳۰۰ متر مربع فرش و گلیم و سایر بافتنی ها که معادل ۲۰ درصد صنایع  دستی یزد را شامل می شود، تولید می کنند.

جمعیت عشایری یزد سه هزار خانوار با ۱۰ هزار نفر جمعیت است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند و در پرورش ۱۴۰ هزار رأس دام سبک و ۴۰۰  نفر شتر فعالیت دارند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار