معاون اداره اوقاف و امورخیریه اردکان با اشاره به نقش تاریخی افراد خیراندیش در توسعه اقتصادی و پیشرفت جامعه در حوزه های بهداشت و درمان و علوم،گفت: وقف برای تامین دارو و درمان افراد نیازمند یکی از مهمترین نیازهای روز این شهرستان است.
کد خبر: ۹۱۰۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 18 October 2020

محمدجواد شاکر روزیکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد کرد و افزود: آثار آن تا ابد ماندگار است، متاسفانه موارد وقف برای خرید دارو و درمان نیازمندان در شهرستان بسیار محدود و ناچیز است، لذا خیران می توانند در این زمینه کمک های خوبی در اختیار اوقاف قرار دهند.

وی زیباترین اقدام صورت گرفته در این سال ها را موقوفه «آقا نعمت الله» در جنت آباد دانست و اضافه کرد: با گذشت  ۲۰ سال بلااستفاده ۱۷ هزار مترمربع زمین ،۵۸ ملک مسکونی و هزار مترمربع ملک تجاری در قالب پذیره به صورت خدمات با شهرداری تبادل شد و با پیشنهاد ریاست سازمان اوقاف برای اولین بار در استان یزد به صورت پایلوت( نمونه آزمایشی) درآمد و برای شروع عملیات اجرایی آن شخصا اعلام آمادگی کرد.

معاون اداره اوقاف اردکان با بیان اینکه ‌در سال ۹۹ ، هفت مورد وقف جدید در شهرستان به ثبت رسید،تصریح کرد:  باید با کارهای فرهنگی و همکاری رسانه ها وقف های جدید را به سمت نیازهای جدید هدایت کنیم که نمونه ای از این نیت ها ، وقف تولید و خرید دارو درمان و یا محیط زیست و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد مالی است که باید آن را ترویج کنیم و به علت اینکه محل مصرف وقف ها مشخص است حتما باید در همان محل استفاده شود که برای کمک به افراد نیازمند خاص و جدید این مشکل ساز هست.

شاکر به هزینه ۵۱۱ میلیون تومان برای اجرای نیت خیریه، ۳۴۳ میلیون تومان امور اجتماعی، ۱۳۹ میلیون تومان مساجد، یک میلیارد تومان مذهبی، ۲۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۵۰ میلیون تومان در نیمه شعبان و ۳۱۳ بسته به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان طرح ضیافت همدلی در ماه مبارک رمضان سال جاری ذکر اشاره کرد.

وی دیگر فعالیت ها را  توزیع ۱۰۰ بسته به مبلغ ۳۰ میلیون تومان به عنوان طرح تبرکات مهدوی، توزیع هزار و ۱۰۰ مورد بن به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان به عنوان طرح شمیم حسینی در ماه محرم، کمک به ستاد کرونا به مبلغ ۱۵ میلیون تومان و اهدا ۵۰ بسته لوازم التحریر و بسیاری از طرح ها ذکر کرد.

وی اظهار کرد:  اردکان از لحاظ تعداد موقوفه رتبه دوم را در میان ۱۰ شهرتسان استان یزد دارد و علت افزایش اجاره های موقوفه برای این است که برای اجرای نیت موارد وقف با توجه به قیمت های جدید اقلام خوراکی نیاز به روزرسانی اجاره بها احساس می شد.

وی گفت: همچنین ۱۲ پرونده اثبات وقف به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان در راستای احقاق حقوق موقوفه در این شهرستان دست اجراست،  جا دارد از دادستان اردکان تشکر کنم که در کمک به قطع دست دلالان و افراد سودجو  با جدیت تمام با اداره اوقاف همکاری دارند و حدود ۷۵ پرونده در این ارتباط در حال رسیدگی است.

  تعداد موقوفه اردکان یک هزار و  ۸۱۱ فقره و تعداد کل رقبه هفت هزار و  ۷۷۱ مورد است و در یک سال گذشته تعداد ۶۰۸ اجاره تنظیمی و تمدیدی نیز اجرا شده است.

شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، احمدآباد و اردکان است.

همچنین حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ۱۲ مهر ماه امسال با اشاره به اینکه ۷۴ درصد موقوفه های استان کشاورزی است گفت: یزد ۳۰ هزار و ۱۰۰ رقبه متصرفی منفعتی دارد.

  وی در حاشیه نشستی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۲۲ هزار و ۴۰۵ رقبه  استان کاربری کشاورزی دارد، اظهار داشت: ۷۴ درصد موقوفه های استان مربوط به بخش کشاورزی،  ۱۲ درصد مسکونی،  ۱۱ درصد تجاری و سه  درصد نیز سایر موقوفه هاست.

وی از جمله ویژگی‌های موقوفه های استان را متراژ پایین ذکر کرد و افزود: این مساله باعث شده سرمایه‌گذاری بر روی موقوفه ها از صرفه اقتصادی خارج شود و اکنون ۹۲ درصد رقبه ها  زیر پنج هزار متر،مربع   ۸۶ درصد زیر دو هزار مترمربع،  ۷۳ درصد زیر یک هزار مترمربع  و ۵۱ درصد رقبه های زیر ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد.

وی با اشاره به برگزاری هشتاد و دومین نشست کمیسیون املاک سازمان اوقاف به میزبانی یزد با حضور ۲ معاون و سه نفر از مدیران کل اقتصادی سازمان اوقاف و امورخیریه برای تعیین تکلیف موقوفه های استان گفت: در راستای مشکلاتی که در حوزه وقف در استان وجود داشت و همچنین تصرف غیرمجاز بر روی املاک وقفی، این نشست برگزار و موضوع در حال بررسی است.

زارع‌زاده اطهار  امیدواری کرد که با توجه به مشکلات حوزه وقف و اختلاف با متصرفان و مستاجران وقف، بتوانیم به تدریج این موضوع ها را رفع کنیم و به نظر می رسد در حرکت کلی مجموعه اوقاف استان سرعت خوبی در رسیدگی به موقوفه ها شکل گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار