حضور بخش قابل توجهی از شهروندان یزدی در ییلاقات این استان در تعطیلات آخر هفته به عاملی برای افزایش شیوع کرونا تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹ 14 October 2020

در روزگاری نه چندان دور، وقتی مردم خسته از کویر طاقت‌فرسا به روستاهای ییلاقی تفت و مهریز قدم می‌گذاشتند آبی بود و ماست تازه‌ای و پنیر محلی و درختان سرسبز اما اکنون نه از آب فراوان خبری هست، نه طراوتی باقی مانده و نه محصولی وجود دارد.

در آن روزگاران، مردم راهی این مناطق میشدند و کسی هم معترض نبود زیرا نعمت های خدادادی فراوان بود و هیچ مانعی هم برای این حضور نبود.

از کمبود آب، خالی شدن روستاها از سکنه، خشکی درختان و بی‌رمق شدن حال و هوای روستاها هم که بگذریم و نادیده بگیریم، نمی‌توانیم از هیاهوی "کرونا" چشم پوشی کنیم.

کرونا این روزها در همه دنیا و ایران و استان یزد می تازد و هماوردی هم ندارد، جان می ستاند و بسیاری از خانواده ها را داغدار می کند و همین کرونا هم لزوم بازنگری در بسیاری از رفتارها و عادتهای ما و از جمله سفر به ییلاقات را ضروری می نماید.

ماههاست که مسوولان اجرایی و درمانی استان یزد فریاد می زنند که شهروندان ما در خانه بمانند و جز برای موارد ضروری از منزل خارج نشوند، رفتن به سفر و مناطق ییلاقی را تعطیل کنند تا سلامتی خودشان و دیگران تضمین شود.

با وجود تاکیدات مکرر مسوولان بهداشتی و درمانی استان مبنی بر پرهیز از سفرهای درون و برون استانی، متاسفانه بسیاری از شهروندان ما منتظر یک روز تعطیل هستند فرقی هم نمی کند آخر هفته باشد یا وسط هفته، تا بار سفر ببندند و عازم مناطق ییلاقی استان شوند. 

اگر روزهای آخر هفته، سری به جاده های تفت و مهریز بزنید، این مسیرها را مملو از خودروهای کوچک و بزرگی می بینید که عازم مناطق روستایی هستند و این در حالیست که همه توصیه ها برای نرفتن فقط برای حفظ سلامتی خود مسافران و ساکنان آن مناطق است .

توصیه ها برای نرفتن به این مناطق هم کارساز نشده و گاهی مسوولان مجبور هستند برای حفظ سلامتی آنها و همچنین ساکنان مناطق روستایی، مناطقی که بیشتر مورد استقبال شهروندان هستند را مسدود کنند.

 شاید با این توصیه ها بخش قابل توجهی از مردم با درک وضعیت بحرانی از حضور در مناطق ییلاقی استان پرهیز کنند اما برای آن تعداد اندکی هم که رعایت نمی کنند و وارد این مناطق می شوند باید برنامه ریزی کرد.

نکته ظریف اینکه اعلام ممنوعیت ورود به این مناطق هم از سوی مسوولان باید با ظرافت خاصی انجام گیرد؛ اینکه در وسط هفته اعلام کنیم ورود به فلان منطقه ممنوع است نمی تواند کارساز باشد زیرا بخش قابل توجهی از افراد بلافاصله بعد از اعلام خبر و قبل از آغاز محدودیتها عازم این مناطق می شوند و دیگر نمی توان کاری کرد.  

لازم است مسوولان استان و بخصوص فرمانداران ۲ شهر گردشگری تفت و مهریز، اعلام ممنوعیت ها را زمانی رسانه‌ای کنند که دقیقا اجرای آن هم در همان زمان آغاز می شود و نه زودتر تا افراد اندکی، پیش دستی نکرده و قبل از مسدود شدن ورودیهای روستایی، عازم این مناطق نشوند.

مناطق روستایی تفت و مهریز در ایام تعطیلات آخر هفته میزبان دهها هزار نفر از شهروندان غیر بومی است و همین امر در این روزهای کرونایی می تواند سلامتی مهمانان و میزبانان را به خطر بیندازد.

در شهرستان تفت، روستاهای سرسبز و با طراوت دهبالا، طزرجان، سانیج و علی‌آباد و دو منطقه دره‌گاهان و چشمه تامهر و در شهرستان مهریز هم دو منطقه منشاد و غربالبیز، شاهد بیشترین حضور مردم استان هستند.

تفت در ۲۰ کیلومتری و مهریز در ۳۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار