برای نخستین بار،
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز گفت: برای نخستین بار عملیات بذرپاشی آزمایشی در ۱۰ هکتار مراتع استان یزد با کمک پهپاد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) در منطقه « امری‌ریگی » با استفاده از بذر درمنه کوهی و آنغوزه در بخش مرکزی این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۹۰۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 13 October 2020

سیدعلی باقری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا زمان شروع این عملیات را امروز در راستای اجرای تفاهم‌نامه مشترک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با فرماندهی بسیج سازندگی جمهوری اسلامی ذکر کرد.

وی ادامه داد: اصلاح و احیای مراتع در بذرپاشی با مشارکت نیروهای بسیج مردمی، مسووولان اداره‌کل منابع طبیعی استان و شهرستان مهریز و بهره‌برداران از هداف اجرای این طرح است.

این مسوول اظهار کرد: با توجه به کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد در استفاده از پهپاد مقرر شد در آینده نزدیک اجرای این عملیات در مراتعی که شرایط مساعدتری دارد طبق برنامه اجرا شود.

به گفته باقری، احیای مراتع منطقه و گونه‌های  دارویی و صنعتی، افزایش تراکم و حفظ رویشگاه این گیاهان جزو اهداف طرح است که بر حسب ضرورت تا پایان سال در مناطق مختلف استان ادامه دارد.

گیاهان دارویی درمنه و آنغوزه از هدایای الهی است که در دل عرصه های بیابانی سر از خاک بیرون آورده تا نسخه‌ای شفابخش برای بسیاری از آلام بشری باشد و یکی از عمده‌ترین رویشگاه آنغوزه یزد ، شهرستان مهریز است که این محصول در مراتع دهستان میانکوه و کنج‌کوه (غرب مهریز) می روید.

تاکنون ۲۰ گونه گیاهان دارویی شاخص در این شهرستان شناسایی‌ شده است که پس از برداشت مورد استفاده شهروندان منطقه و سایر نقاط کشور قرار می‌گیرد.

عرصه‌های منابع طبیعی مهریز ۶۰۰ هزار هکتار وسعت دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

بخش مرکزی مهریز شامل دهستان‌های میانکوه، ارنان، تنگچنار، بهادران و خورمیزات است و ۳۰ درصد جمعیت شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند.

۹۸ درصد مساحت یزد معادل هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل شده است که ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار( ۲۸درصد) شامل اراضی بیابانی است و چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار( ۶۰ درصد) عمدتا از نوع مراتع متوسط و فقیر و ۱۷۰ هزار هکتار( ۵.۱ درصد ) هم از جنگل‌های طبیعی و دست کاشت و بقیه اراضی شهری و روستایی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار