شیوع ویروس کرونا در هشت ماه گذشته، اثرات نامطلوبی بر ورزش استان یزد بر جا گذاشت و تیم‌ها، باشگاه‌ها و فعالیت ورزشکاران را متاثر از خود کرد.
کد خبر: ۹۰۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 13 October 2020

تعطیلی پیاپی اماکن ورزشی که منجر به دوری ورزشکاران حرفه‌ای از ورزش مورد علاقه آنها شد و همچنین ضرر و زیان مالی مالکان این اماکن در رشته های مختلف فقط بخشی از پیامدهای نامطلوب کرونا بر پیکر ورزش استان یزد بوده است.

تداوم تعطیلی باشگاه‌ها اعم از دولتی و خصوص، تعطیلی تمرینات تیمها، بسته شدن مدارس ورزشی پایه و خالی شدن اماکن ورزشی از تماشاگران هم بخش دیگری از اثرات حضور نامیمون کرونا در استان یزد بود.

در همین زمینه جمعی از مسوولان، مربیان ، باشگاهداران و ورزشکاران یزد در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ادامه وضعیت موجود را موجب متضرر شدن ورزشکاران، تیمها و مالکان امکان ورزشی اعلام کردند.

کرونا، مردم را بی‌تحرک کرد  

یکی از فعالان ورزش و صاحب یکی از باشگاهها در یزد با اشاره به اینکه تعطیلی فعالیت‌های ورزشی خسارات جبران ناپذیری در سلامتی و نشاط اقشار مختلف مردم داشته و شاهد کم‌تحرکی و کاهش شدید تعاملات اجتماعی به خاطر شیوع کرونا هستیم گفت: بی‌تحرکی مردم و جوانان به خاطر کاهش فعالیت باشگاه‌ها بر سیستم ایمنی بدن و ضعیف شدن آن اثر فراوان دارد.

دکتر یوسف صباغ افزود: تعطیلی مکرر باشگاه‌های ورزشی و برگزار نشدن مسابقات و تمرین‌های مناسب و مداوم توسط علاقه‌مندان و جامعه هدف طی ماه‌های اخیر موجب افت شدید جسمی و بروز امراض روحی و روانی و کاهش سطح تعاملات در بین اقشار مردم شده است .

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از کرونا باید تمهیدات لازم در حوزه‌های مختلف اجتماعی و ورزشی اندیشه و اجرایی شود تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقیق با انجام فعالیت باشگاه‌ها با نظارت مستمر هیچ منافاتی ندارد و نباید تحرک و فعالیت‌های ورزشی را در جامعه نادیده گرفت .

رییس هیات اسکیت یزد اظهار کرد: اگر باشگاه‌های ورزشی بطور دقیق طبق مقررات ،پروتکل‌ها را رعایت کنند و فعالیت‌های ورزشی با توجه به موازین بهداشتی صورت گیرد از ضرر و زیان بیشتر این فضاها جلوگیری می‌شود و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

صباغ به اهمیت حمایت مادی و معنوی از باشگاه‌های ورزشی خسارت دیده از کرونا توسط دولت با ارایه تسهیلات مناسب کم‌بهره اشاره کرد که اگر مدت بازپرداخت آن طولانی و حتی از بعد از کرونا اقدام شود می‌تواند کمک شایانی به  باشگاه‌ها  و جامعه ورزش یزد باشد.

ضرورت حمایت مادی و معنوی از مربیان

یکی از مربیان با سابقه یزدی تیم‌ملی شمشیربازی کشور گفت: تعطیلی باشگاه‌ها، تیم‌ها و تمامی رخدادهای مرتبط مختلف این بخش مهم جامعه علاوه بر ضررهای جسمی و روحی موجب خسارات مالی فراوان به بخش خصوصی فعال در رشته‌های مختلف در استان شده است .

حمیدرضا شیر با بیان اینکه این ضرر و زیان‌ها برای ورزشکاران حرفه‌ای و مربیان فعال اصلا با افراد آماتور و عادی قابل قیاس نیست ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون اکثر مسابقات در قالب لیگ و تمرینات به کلی به صورت حضوری تعطیل شده و این امر همچنان به خاطر شرایط موجود ادامه دارد.

وی اظهار کرد: هرچند برخی تمرینات از راه دور در منزل زیر نظر مربیان با هدایت از فضای مجازی پیگیری می‌شود ولی ارزش چندانی به خصوص برای ورزشکاران حرفه‌ای و ملی پوشان ندارد و اگر این روند ادامه یاید قطعا ضرر آن در آینده متوجه تیم‌های ملی برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی است .

این مربی فعال ورزشی به خسارت ناشی از کرونا که نصیب مربیان  شده اشاره کرد که بخشی از آنها تنها از طریق مربیگری امرار معاش می‌کردند و باید دولت با ارایه تسهیلات بلاعوض و کمک‌های مناسب موردی و وام‌های بلند مدت آنها را در ادامه راه خود و خدمت ورزشکاران یاری دهد.

شیر، اعتقاد دارد اگر فعالیت تیم‌ها و باشگاه‌های دولتی و خصوصی ورزشی ساماندهی و تحت نظارت عالیه ستاد کرونا با رعایت پروتکل‌های قانونی فعالیت کنند هیچ مشکلی برای شیوع این ویروس پیش نمی‌آید و می‌توانند با این میهمان ناخوانده  زندگی و به فعالیت ورزشی بپردازند.

لزوم ارایه تسهیلات به ورزشکاران

همچنین یکی از ورزشکاران ملی‌پوش و مربی یزدی تیم ملی اسکواش بزرگسالان ایران گفت: ضرر اصلی را در این شرایط کرونایی ورزشکارانی متحمل شدند که زندگی آنها با برگزاری کلاس و تمرین در سطح باشگاه‌های خصوصی می‌گذشت ولی به رغم ضرر و زیان فراوان هنوز اقدام عاجلی برای کمک به آنها صورت نگرفته است .

محمد حسین جعفری ندوشن افزود: مبنع درآمد بسیاری از فعالان ورزشی یزد از طریق راه‌اندازی تیم‌ها و باشگاه‌های خصوصی و تدریس و تمرین نوجوانان و جوانان بوده است که با شیوع کرونا اکثر آنها ماه‌های متمادی است تعطیل شدند یا خیلی از خانواده‌ها به خاطر ترس از ویروس از ثبت‌نام  فرزندان خود در باشگاه‌ها خودداری کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۰ میلیون ریال وام ناشی از خسارت کرونا دریافت کرده اظهار داشت: این میزان در مقابل با خسارت وارده به یک ورزشکارو مربی که امورات خود را با تیمداری و برپایی کلاس خصوصی می‌گذراند و دارای خانواده است بسیار ناچیز است و باید برای افزایش آن اقدام شود.

خسارت ۸۱۰ میلیارد ریالی کرونا به ورزش استان یزد  

مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد گفت: از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون در سطح استان با توجه به تعطیلی تمامی اماکن و فعالیت‌های مختلف ورزشی بیش از ۸۱۰ میلیارد ریال به بخش های مختلف مرتبط با این اداره‌کل خسارت وارد شده که همچنان ادامه دارد.  

مسعود شریعتی افزود: تعطیلی رویدادهای ورزشی، اماکن و باشگاه‌ها در پس شیوع ویروس کرونا خسارات مادی و غیرمادی زیادی را به ورزش تحمیل کرده که در بخش غیرمادی با تعطیلی مسابقات و تمرینات با وجود پیگیری تمرینات در منزل، اکثر ورزشکاران و قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی  آمادگی های بدنی خود را از دست داده‌اند که بازگشت این آمادگی زمان‌بر است. 

وی اظهار کرد: در پی این تعطیلی‌ها با ارزیابی صورت گرفته این میزان خسارت در بخش‌های مختلف از جمله ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، همگانی، باشگاه‌ها، ورزش بانوان، میزبانی رویدادهای ورزشی، سازمان‌های مردم نهاد، اماکن ورزشی اداره کل از جمله سالن و استخرها که به بخش خصوصی واگذار شده وارد شده است.

این مسوول بیان کرد: تاکنون ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد ۲ درصد به ۲۵۶ نفر از مربیان ورزشی آسیب‌دیده از بیماری کرونا در استان پرداخت شده و کمک به جامعه ورزشی آسیب‌دیده کرونا با پیگیری باشگاه‌ها و همکاری مسوولان ادامه دارد.

شریعتی خاطرنشان کرد: در این مدت سایر آسیب‌دیدگان کرونا برای دریافت وام ۲ تا چهار درصد به برخی قرض‌های الحسنه‌ها معرفی و همکاری برای حل مشکل آنها انجام شد.

طبق دستور العمل ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا، فعالیت تمامی اماکن ورزشی خصوصی و دولتی از ابتدای اسفندماه سال گذشته لغو شده و همین مساله خسارت مالی به بخش ورزش تحمیل کرده است.

استان یزد بیش از ۶۰۰ باشگاه فرهنگی ورزشی دارد که ۷۱  باشگاه اختصاصی ورزش بانوان و ۲۰۰ باشگاه مشترک بین بانوان و آقایان طبق مقررات فعالیت دارند.

استان یزد همچنین ۴۷ هیات ورزشی و ۶۲ هزار ورزشکار سازمان یافته دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار